Gå til innhold
Arkivverket

[#24790] Dampstokk - i forbindelse med sagbruk - hva er det?


Gjest Torkel R. Bråthen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torkel R. Bråthen

Holder på å skrive litt om sagbruksvirksomheten i Enebakk tidlig 1700-tall (1720). I den forbindelse støter jeg på et ord jeg ikke helt forstår betydningen av eller opprinnelsen.Det gjelder ordet «dampstokk», der det for eksempel heter at «dampstokken ligger på egen grunn». Ut i fra sammenhengen synes det å bety selve sagbygningen.Er det noen som vet om det er riktig? Og kanskje hva ordet kommer av? Det var jo ikke damp i bruk på denne tiden?mvh Torkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eilert Bjørkvik

Ordet skal nok være 'damstokk', og det finnes brukt i tilsvarende sammenheng i Trøndelag. Hos Fritzner: Ordbog over Det gamle norske Sprog I:236 finnes 'dammstokkr, m. Stok, der afslutter en Dæmning som dens øverste Kant, Kam (fr. crête). DN. II, 934'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Dette er demning i overført betydning, nemlig 'tømmerlenser' som ble brukt delvis for å fange opp tømmer som ble fløtet nedover elva, delvis for å holdet tømmeret samlet utenfor sagbruket i en elv eller et vann.Når det gjaldt flåter ble de bundet sammen og fløtet ned samlet, mens løse stokker ble sluppet i elva/bekken og fanget opp ved det sagbruket det var bestemt for.Det ble gjort ved at man lenket sammen en rekke tømmerstokker som ble festet i land og ute i elva til en pele e.l.Disse stoppe-/samlingstedene, som måtte ha et landfeste, kunne være på leid/lånt grunn, eller på sagbrukets egen grunn.Når det gjelder Enebak og tømmer er det nok min forklarng som kommer nærmest, selv om uttrykket også kan ha blitt brukt om Dam/Demning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel R. Bråthen

Jeg trodde også at det var «damstokk» som burde være rett ord, men ble i tvil siden det stod «dampstokk» mange ganger.Jeg har et tilfelle der det står at «halve dampstokken lå på «Søndre Teigs landet» og resten på Nordre Melnes’ egen grunn».Ordene «landet» og «grunn» gir jo assosiasjoner om at damstokken ligger på land, og ikke i elva som vil være tilfelle slik det er beskrevet i innlegg 2 og 3?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Det er mulig jeg har misforstått, men jeg har alltid tenkt på damtokken som det samme som en inntaksdam i forbindelse med sager og kverner m.m. Med andre ord liggende på oversiden av innretningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.