Gå til innhold
Arkivverket

[#24807] Franz Christian Schumann fra Magdeburg


Gjest Arnfrid Schumann
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Schumann

Jeg er på jakt etter noen opplysninger om min oldefar, Franz Christian Schumann, født i Magdeburg i Tyskland i 1852. Jeg vet han giftet seg i Bergen 16.10.1894 med Karoline Wilhelmine, men jeg vet ikke når han kom til Norge. Er det noen som kjenner til lett tilgjengelige kilder i Tyskland? Jeg er fersk på dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Tro du må til kirkbøkene for å finne inn- og utflytterlister. Ser de bodde i Kristiania i 1900.Lurer på om dette ikke dette må være din Franz i 1891. Karoline bor sammen med med da. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Da jeg ikke tror noe på at lenkene for født i Bergen er i orden skriver jeg heller opplysningene her.De fikk 2 barn sammen før de ble gift: Franciska Kristine Vilhelmine f. 1/5 dpt. 11/5 1890 i SK menighet. Bopel Skudevigsv. 18. Foreldre: far ikke oppgitt, mor Karoline Vilhelmine Hansen, ugift. Så var det Karl Johan f. 3/4 dpt. 18/3 (her må det være noe feil) 1894, SK. Bopel: far ukjent, mor Geble Peders (enda verre feil). Foreldre: ungk. Frants Schumann fabrikkmaskin., mor Karoline Vilhelmine Hansen ugift.Alma finner jeg ikke i f. i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnfrid schumann

Men dette må jo stemme!!, for Karl Johan var min bestefar og søstera het Franciska! Franz Chr. var visstnok ganske 'aktiv' på damefronten, men disse navnene kjenner jeg igjen. Det med Geble Peders sier meg ingenting. Min oldefar har muligens (nokså sannsynlig hatt barn med flere, men det er sjelden at unger har to mødre...... tusen takk for hjelpen så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Landsarkivet i Magdeburg dekker området Sachsen-Anhalt (bl a Halberstadt). Jeg kan anbefale deg å starte der. Jeg regner med at de har kopier og mikrofilm av kirkebøkene også. Kirkearkivet ligger sannsynligvis også i Magdeburg. Ellers så er jo byarkivene i hhvis Halberstadt og Magdeburg viktige, de også. Halberstadt er et særsyn, så dit burde dere dra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnfrid schumann

Takk for mye og nyttig informasjon. Halberstadt har jeg ikke tenkt på i det hele tatt. Har faktisk fått to tips om akkurat dette. Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.