Gå til innhold
Arkivverket

[#24810] Boken Ættegransking ved Cato Krag-Rønne (1943), Mustikeit.


Gjest Isak Gath
 Del

Recommended Posts

Gjest Isak Gath

I boken Ættegransking ved Cato Krag-Rønne (1943) står det at Mustikeit (Skomakermesteren fra Christiania ?) kommer fra Polen. Kan de som har denne bok sjekke hva som nøyaktig står der angående Mustikeit? Med takk for hjelpen Isak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

I Cato Krag-Rønne: Ættegransking s. 23 står det i kapitlet om 'Europeiske forbindelser' bare dette:'Fra Schweiz har vi slektene Cloëtta, Heftye, L'Orsa, Trumpy og Tschudi, og fra Polen Mustikeit og Raabe.'Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Det er nok Krag-Rønne, det. Jeg skal lese utover i boken og se om det står noe mer.Fant på Familysearch en Kierstine/Christine Musticheit som giftet seg 15.12.1769 i Østre Fredrikstad med Jens Jørgensen Wielsgaar.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Isak Gath

Hjertelig takk igjen. Om familien i Fredrikstad vet jeg, har sett Wielsgaards familietræ. Så vidt jeg husker var Kjerstin Mustigkeit datter eller heller barnebarn til Skomakeren Mustikeit. Håper det står mere i denne bok. Mvh Isak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Tore H Vigerust

Skomakeren Christian Mustikeit står innført i Christianias manntall fra 1709 til 1730, og muligens enda noen år fremover. I 1705 var Johannes Mustikait røstvender og bosatt på Røros bergstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Christian Musticheit har vært oppe i forumet før.Han døde i 09.01.1739, begr. en uke senere på Byens (Vor Frelsers) Kirkegaard. Gift 3 ganger, mange barn.Kierstine er datter (født 05.02.1724, døpt i Vor Frelsers Kirke 09.02.1724) i Musticheits ekteskap med Else Kirstine Torgersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Isak Gath

Der har gått fire år siden mitt siste innlegg. Spørsmålet var om skomakeren Christian Musticheit hadde forbindelse med Syver Christiansen fra bækkelaget. Var Syver Chrisiansen en uekte sønn av Musticheit? Mvh Isak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Javel, er det det som er spørsmålet. Kan ikke ser at det nevnes ovenfor. Jeg leser innlegg 1 i denne tråden litt annerledes, som om det var spørsmål om slekten kom fra Polen ?Navnet er nå kjent på Røros 1705, og da bør dette slektsnavnet knyttes til den tyske bergverksmigrasjonen til Rorøs som er kjent fra før av, blant annet gjennom en avhandling av Volker Seresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Ja, den diskusjonen husker jeg. Jeg har også fått se rapporten som ble bestilt fra Universitetet i Leipzig om navnet Mustikeits (osv . . ) eventuelle slaviske opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ToreLørdag 19 april skulle du ha holdt et foredrag i Norsk slektshistorisk forening om hvordan man får best utbytte av arkiv- og biblioteksundersøkelser i Tyskland. Dessverre kunne ikke jeg være til stedet. Jeg er først og fremst interessert i J H Lockes herkomst fra Arnstadt. Har du funnet mye nytt? Et tydelig bevis for at J H Locke var sønn av Johann Friedrich Locke og Anne Juliane Henneberg? Og forresten, hva står i rapporten fra Leipzig Universitet om navnet Musticheit? MvhIsak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Jeg har ennå ikke vært på arkivbesøk i Thüringen (siden jeg var der sist i 2005), - på grunn av manglende finansiering av reisen. Har fått reisestipend fra NSF, men trenger mere !Rapporten fra Leipzig har jeg kun bladd i raskt, - jeg har ingen kopi selv. Konklusjonen, som i en viss utstrekning bygde på utdrag av norske kilder og premisser, var at navnet M var slavisk (med god begrunnelse også, forfattet av en slavisk-filolog). Men som nevnt ovenfor, vil en tilstedeværelse av denne slekten på Røros, tidligere enn i Christiania, måtte påvirke resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det har sikkert ingen interesse, men M. er nevnt i Christiania fra 1702 (noe sikkert alle vet). Hvem Lockes foreldre (J F Locke/A J Henneberg) var, mener jeg å huske var fastslått en tid tilbake (sikkert like uinteressant)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det har sikkert ingen interesse, men M. er nevnt i Christiania fra 1702 (noe sikkert alle vet). Hvem Lockes foreldre (J F Locke/A J Henneberg) var, mener jeg å huske var fastslått en tid tilbake (sikkert like uinteressant)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Vennemoe

Locke var diskutert blandt annet i tråd 25507 på forumet her.Med hensyn til eventuelle forbindelser mellom Syver Christiansen på store Bekkelaget, og navnet Musticheit, er eneste konkrete knytning jeg kjenner til følgende kirkebokinnførsel: Lenke Her er ved innførsel nr. 31 samme Syver Christiansen innført etter sin død som 'Syvert Christian Mosterkeit'. Jeg husker ikke om dette har vært nevnt i en av de tidligere trådene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Og endelig, Syver var ikke sønn av Christian Musticheit, det er det faktisk mulig å fastslå. Gath får vente til jeg publiserer Christiania-arbeidet for å finne ut hvorfor og kan i mellomtiden gjerne fortsatt tro noe annet (eller han kan håpe på at noen andre...).(ps. arroganse kan aldri kompensere manglende kompetanse, i beste fall skjule den)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.