Gå til innhold
Arkivverket

[#24816] Schumann på 1700-tallet


Gjest Per B. Lilje
 Del

Recommended Posts

Gjest Per B. Lilje

I kirkeboken for Strømsø kirke har jeg at den avgåtte kaptein og enkemann August Friderich von Rappe (født i Mecklenburg i 1691, min kones 4xtipp via hans første kone, han kom til Norge i 1718) giftet seg med Maria Magdalena Schumann 9. oktober 1754 (hans 3. kone). August Friderichs og Maria Magdalenas datter Henrica Agnetha ble døpt i Strømsø kirke 10. mai 1755.Senere skriver Maria Magdalena i pensjonssøknad at hun 19 år gammel giftet seg med gamle kaptein Rappe i den tro at han var bemidlet, noe som dessverre viste seg ikke å stemme! (Og han levde i over 20 år etter at de giftet seg, han ble nærmere 90.) I store deler av sitt liv bodde August Friderich i Hyggen i Røyken, han døde på Kinnertangen der, og i folketellingen for 1801 bodde enken Maria Magdalena der (hun solgte senere Kinnertangen, og jeg vet ikke hvor hun ble av).Jeg har ikke klart å finne noe om Maria Magdalena Schumanns opprinnelse. Har noen andre noen ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 år senere...
Gjest knut fasting

Alrich Schumann, f. 1814, far Daniel S., f. 1778, bestefar Andreas S., f. 1744Er det noen som kjenner for- og etterkommerne til disse ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Hei, Jeg gjør oppmerksom på at en diskusjon på slektsforumet til Grenland Ættehistorielag har en god del opplysninger knyttet til Maria Magdalena Schumanns datter Henrica Agnetha, og også litt mer om Schumann. Du finner den her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Vedr. diskusjonen på slektsforumet til Grenland Ættehistorielag og kombinasjonen gullsmedlære/Christiania, såvidt jeg vet var Jens Gregersen Schultz 'læredreng' hos gullsmeden Jacob Andersen Møller (som også var oldermann 1766-71) i 1769 og ingen 'avd. Schuman' som jeg ikke kjenner til.En Ferdinand Schumann satt i 1761 sitt mesterår hos gullsmeden og oldermann Knud Smith.Morten Schultz er guardein fra 1775.Såvidt jeg vet er dette ikke andre Schumann/Schultz innenfor yrket i byen på 1700-tallet.Du må gjerne sitere meg i nevnte forum, selv foretrekker jeg for enkelhets skyld å holde meg til ett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg har han skrevet Schumann (jeg kjenner til Schurmann'er i Christiania også) - det betyr ikke at jeg ikke kan ha skrevet feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Den ene av Schumann-slektene (den som kom til Kontoret i Bergen på 1700-tallet) kom fra byen Schwaan, 2 mil sydlig for Rostock. Om Christiania-Schumann'ene også kom derfra, vet jeg ikke, men Rostocktraktene er uansett aktuelt som denne slektens opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Merethe Schumann Thorsen

Det er jo lenge siden noen har vært inne på denne men jeg tar sjansen. For det første så er jeg en direkte etterkommer av Alrich, Daniel og Andreas Schumann som er nevnt her oppe. For det andre så vet jeg at Andreas kom fra Swan Mecklenburg, men ikke mer enn det. Har ikke funnet dette stedet, men det skrives jo på annen måte - Schwaan..Ser at Tore H Vigerust har noe om dette. Ønsker gjerne å vite hvordan han vet dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Schwaan er en liten by som ligger i Mecklenburg 20 à 30 km rett sør for Rostock. (Jeg kjørte gjennom byen for 9 dager siden.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Merethe Schumann Thorsen

Det jeg lurte på var hvor du finner at de kom til Bergen og når. Jeg er ikke så kjempeerfaren i slektsgranskingen enda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Merethe Schumann Thorsen

Jeg har endel opplysninger om etterslekten. Andreas som kom til Bergen var min 3 ganger tipp-oldefar. Fikk en forholdsvis god oversikt over slekten hos min onkel som bor i Oslo, men den ligger et sted i mitt flyttelas..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Etter et håndskrift i Bergen byarkiv, fra Det norske (handels)kontoret på Bryggen (vel innlevert fra Det hanseatiske Museum), 585 H4:fol. 34b; revers fol. 29b. Johann Georg Schumann, tysk testimonium 6.3 1761. Født i byen Schwaan i hertugdømmet Mecklenburg, der hans far, Daniel Dieterich Schumann, er murmester (Maurer-Meister), tjente 7 år som junge ved Kontoret, dvs fra 1753/54. fol 36a-b. Testimonium 14.10 1762 for Andreas Georg Schumann, Født i Schwaan (Schvan) i Mecklenburg, der hans far, Daniel Dieterich Schumann, er murmester (Maurer-Meister), tjente 7 år som junge ved Kontoret, dvs fra 1755.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Merethe, her kan du også se at Johann Georg og Andreas Georg Schumann fra Schwaan, Mecklenburg, kom til Bergen i 1762:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=Ges1755&gardpostnr=262&merk=262#ovre>LenkeDer vil du også se at mange av de tyske som kom til kontoret i Bergen kom fra nettopp Mecklenburg. her er litt om Schwaan

bilete2617.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Kilden det er lenket til i forrige innlegg (15) er ukorrekt, siden testimoniet for Johann er datert 6/3 1761, ikke 14/10 1762 slik det står i registeret det er lenket til. Registeret til Koren Wiborg er litt unøyaktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.