Gå til innhold
Arkivverket

[#24817] Lars Olsen Blix, lensmann i Buksnes Lofoten


Gjest Gullbjørg Storvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Gullbjørg Storvik

Lars Olsen Blix, bosatt på gården Skotnes i Buksnes var 32 år ved tellingen 1701, og lensmann s. sted. Han gifter seg 1705 med Riborg Andersd. Tellemann f.ca. 1680 i Sanne sogn. Er det noen som kan fortelle meg noe om han? Er han muligens av samme slekt som sogneprest Hans Lauritzen Blix i Bodø? Riborgs bestefar Mogens Pedersen Tellemann var i sitt andre ekteskap gift med prestens datter Inger. Ingen barn.Dette er min første visitt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

FamilySearch er en base med feil, slik at man alltid bør kontrollere opplysningene som finnes der mot kildene. Jeg har derfor ingen garanti for at de opplysningene jeg her har funnet, er korrekte. Men jeg legger lenkene inn som funn – for ev. videre debatt og kommentarer:[url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/AF/individual_record.asp?recid=11165541&lds=0&region=-1&regionfriendly=&frompage=99>LenkeLenkeLenkeLenkeLenkeLenkeLenkeLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei Grethe. Tusen takk for oppklarende detaljer. Ifølge Børge Jønsson var Riborg Andersdtr. Tille- manns foreldre, Anders Mogensen Tillemann og Karen Jensdtr., Sand i Sanne sogn. Han underbygg- er dette ved ett skifte pr.18/8-1757 etter Jens Bloch Gievert, Melboe i Hassel sogn:' 1 kande uden forgyldning, med 3de knapper under, teignet paa laaget, Anders Mogensen, Karen Jensdtr. 1674, vejer 59lod a 3mk 4B loddet 31rd =5 =12. Jeg var inne på Erik Berntzens side og fant: Mogens Pedersen Tillemann gift 1647 i Hadsel med Inger Hansdtr.Blix, og dette er jo greit, men de 3 barna han hadde påført i ekteskapet med henne var alle født før ekteskapet, og det finner jeg påfallende. Jeg nevner:Steffen f.1643 - Gjertrud f.1644 og Sophie f.1645. Børje Jønsson har begge døtrene med, men i første ekteskap med Karen Tallaksdtr. Lind. Jeg har vanskelig for å tro at man i prestekretser på den tiden fikk 3 barn før man ble gift, det er vel ganske sjeldent selv i våre dager. Mottakelig for flere meninger. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Mogens Pedersen Tillemann var gift 3 ganger. 1. Karen Tallaksdtr. 2. Inger Hansdtr. Blix 3. enken Maren Falk, mor til Petter Dass. I alle skrifter jeg har sett, er Gjertrud nevnt som datter av Mogens og Inger. Jeg tror året 1647 som inngåelse av Mogens 2. ekteskap kan være feil eller feilt f.år for Gjertrud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Er da Anders Mogens Thileman barn i Mogens' 1. ekteskap med Karen Tallaksdatter ? Og var Riborg Andersd. Thilemann d. av Anders' kone (nr. 1?) Karen Jensdatter (g.1674?), el. ev. (nr. 2?) NN Madsdatter Hundevad ?(Det fantes en Mogens Thilemann f. rundt 1665, far til en Maren f. rundt 1700, g. Marcus Abrhamesen Lockert. Hvem var foreldre til denne Mogens ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gullbjørg Storvik

Hei. Børje Jønsson har Karen Jensdtr. som mor til Riborg. Børje Jønsson har også en sønn, Gabriel som en eldre bror av Riborg, men han nevner ham som en usikkerhetsfaktor.Imidlertid har han ført opp 2 sønner på han, og den ene heter Mogens Gabrielsen Thilemann f.ca.1685=d.før 1744. Mogens G. Thilemann var gift med Anniken Christensdtr., og dette paret bodde på Steilo i Hadsel, og hadde 9 barn. Maren som du nevner var døpt 1715 og ble gift med nevnte Lockert. Se ovenfor:Gabriel var selvsagt onkel til Riborg. Mogens og Anniken ble gift 1708, og barna er f. slik: Jens, 1708 - Gabriel, 1710 - Kristen, 1712- Maren, 1715 - Mads, 1720 - Nils, 1723 - Erich, 1725 - Annichen, 1726 - Elisabeth, 1730. Hadde vært moro om noen fant ut mer om Thilemann familien. I Drammen er der i våre dager en kjøpmannsfamilie Thilemann, tenk om.......... Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.