Gå til innhold
Arkivverket

[#24819] Margith Knudsdatter Burud fra Hallingdal


Gjest Jens Petter Burud
 Del

Recommended Posts

Gjest Jens Petter Burud

Min oldemor het Margit Knudsdatter (senere gift Burud)f. 1848 i Hallingdal.Hun ble i 1872 gift med Carl Burud f. 1842 i Røyken, Buskerud. Ved folketellingen i 1865 bodde han på gården Burud på Hurum, Buskerud.De fikk sønnen Hans Bernhard Burud f. 1875 som er min bestefar.Kan noen hjelpe meg med hvor Margih Knudsdatter kom fra i Hallingdal, evt hvor jeg skal lete?MVH Jens Petter Burud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Ved søk i 1865-tellingen, står jeg til slutt tilbake med 3 aktuelle Margit Knutsdtr., to fra Hol og ei fra Gol. Av de to fra Hol ble ei ugift, den andre ble gift i Hol. Kanskje det er 'din' Margit fra Gol som var i tjeneste i Sande i 1865:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Petter Burud

Tusen takk for gode innspill.Spørsmål til Ottar Solberg.Margit fra Gol som var i tjeneste i sande i 1865, vet du noe om hvor hun kommer fra på Gol og hvem foreldrene er ?Vennlig hilsen Jens Petter Burud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Østro

Margit Knutsdtr. var fra et bruk som heiter Eidsvall i Gol. Foreldra var Knut Aslesen fra Mykleset (1806-1879) og Birgit Hermundsdtr. fra Rensel (1812-1886), som altså budde i Eidsvall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Petter Burud

Hei Terje Østro !Dette var interessant! Vet du om dette er samme Margith Knudsdatter som senere ble gift Burud på Hurum? Isåfall må det være min oldemor. Hvilke kilder bruker du? Hvilke kilder anbefaler du for å spore hennes slekt enda lenger tilbake?Vennlig hilsen og tusen takk fra Jens Petter Burud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Østro

Det er di Margit Knutsdtr. som blei fødd i 1847 i Gol, og gift 1872 i Hurum med Carl Hansen Bure eller Burud. Ho og familien hennes finner du i bind IV, 'Gards- og ættesoge for Gol', side 551. Men søker du flere generasjoner bakover, trenger du nok alle binda (III-VII). Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Petter Burud

Til Terje ØstroTusen takk for hjelpen, dette er noe vi har lurt på lenge i familien hvor vår oldemor kommer fra.Vet du om det var min oldemor som var tjenestepike på gården Holm i Sande i 1865 også?Vennlig hilsen Jens Petter Burud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.