Gå til innhold
Arkivverket

[#24826] Hvem var Mikkjel på Norheim i Etne sin far?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Min tipp-tippoldefar var Mikkjel Larsson på Norheim i Etne. Han skal være sønn av Anna Kristoffersdatter Hjetnes fra Ulvik (datter av Kristoffer Hjeltnes). Anna ble senere (trolig etter 1770) gift med Ole Litlethun fra Eidfjord. I følge Ståle Dyrvik (Etnesoga V s. 12) het Mikkjels far LARS. Mikkjel, eller Michel, som han står oppført med i 1801, ble født ca. 1769 i Eidfjord (?) og døde i 1857 på Norheim i Etne. Vet noen hvem LARS var? Eller, -kan faren være en helt annen?MVH Arnfrid Mæland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Anne Kristoffersdtr. f. 1756, gift 1.g. 1779 med Olav Endresen Lilletun , 2.g. 1807 med Jon Hansen Vestrheim.I boka Slegtstavler ( H.Lindebrekke 1915) om Kristoffer Sjurdsen og Marta Sjurdsdtr Hjeltnes slegt, er det ikke nevnt noen sønn av Anna med navnet Mikkel. Heller ikke i Ættebok for Lekve - Hjeltnes, av Hans Bergo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

I Bygdebok for Ulvik (1987), b. 1, s. 370, står det ikke noe om Mikkel. Annas fødselsår er her oppgitt til 1754.I Gards- og ættesoge for Eidfjord (1992) s. 258 - 259, står det heller ikke noe om Mikkel. Også her er Annas fødselsår oppgitt til 1754. Det står blant annet at Jon kom for å fri til Annas datter Marta, men hun var lovet bort, så han fridde like godt til mora som da var enke.Når Anna er født 1754/56, og Mikkel er født 1769, er det svært liten aldersforskjell, men det er ikke helt umulig biologisk sett at hun kan være hans mor. Avstanden fra Ulvik og Eidfjord til Etne er dessuten et godt stykke, så jeg synes ikke det rimer helt at Anna skal være mor til Mikkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I Ulvik Gards og Ættesoga bind 1, s. 403 og bind 2, side 53, står det at Anna ble født i 1754 og døde i 1827. Under Folketellingen 1801 var hun 47 år, altså må hun ha vært født senest i 1754. Hun kan derfor ha vært Mikkjels biologiske mor, -Mikkjel ble som kjent født i 1769. I Etnesoga, bind 5, side 12, står det :'Etter tradisjonen var Mikkjel frå Litlathun i Eidfjord'. Etter Mikkjels oldebarn og min grandtante, Bergitte Wiersdatter Bjørgen f. 1882, har vi opplysninger og nedtegninger som forteller at Mikkjel var sønn av Anna, som senere ble gift med Ole på Lillethun. Jeg har vært i kontakt med Ståle Dyrvik, forfatter av Etnesoga, som mener å huske at han i 1993 søkte i Kirkebøkene for Hardanger, og fant da at Mikkjels far må ha vært en Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin H. Skibenes

Dette er kanskje heilt bak mål, men eg fann eit par i Kv.herad som passar godt.Mikkjel Larson Leite (ligg under Myklebust), g.i 1793 m.Brita Olsdtr. Nes f.1764-Det står ikkje noko om når han vart født, eller kvar dei vart av.Men mor hans heitte Synnøve Kristoffersdtr. Leite (1730-1814). Ho var g.1758 m. Lars Pederson Lund (1729-1801)I folketelj.1801 ser eg at Mikkjel har ei dotter som heiter Sønneva, og det høver bra med navne-skikken på den tida.Du kan finna dette i bygdesoga for Kv.herad, bd.III, side 653

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei igjen Elin, det er vanskeleg å finne slektsledda før Synnøve og Lars i Digitalarkivet. Dersom du har nokre ledd, vil eg være svært takknemleg om du kan sende dei. Og opplysningane du har om Mikkjel óg.På forhand takk!affi@online.no Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin H. Skibenes

Eg veit nok ikkje meir enn det som står i bygdesoga, og dt er diverre ikkje så mykje.1. Heine Endreson (Leite) nemd i 17062. Kristoffer Heineson, 1695- g.m. Marta Haraldsdtr. (Står ingenting om kor ho kom frå) Her gifter dei seg: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=KVIGDE&gardpostnr=256&personpostnr=256#a0>Lenke3. Lars Pederson lund, 1729-1801 g.1758m. Synneve Kristoffersdtr. 1730-18144.Mikkjel g.m. Brita Olsdtr.Nes Her er foreldra til Lars:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.