Gå til innhold
Arkivverket

[#24827] Håvaldsrud på Modum


Gjest Bjørg  Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg  Myhre

Hei. Har noen kjennskap til Håvaldsrud på Snarum i Modum? I 1865 er Ole Pedersen 54 år og Berte Evensdatter 43 år (hun er født i Sigdal) Deres eldste sønn er Johan på 19 år.Jeg tror at forfedrene til OLE Pedersen bodde på Lien.Min oldefar er Ole Olsen Håvaldsrud og han bodde på Torgersrud på Snarum da han døde i1925. Har ikke funnet Ole Pedersen født i kirkeboka, men tror han er sønn av Peder Pedersen Lien og Berte Hansdatter. Hvis noen vet noe om disse menneskene blir jeg fornøyd for svar. MVH BJØRG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Etter hva jeg kan se av gamle løpenumre (benyttet før matrikkelnumrene i 1886) sorterer Håvaldsrud, Snarum, under gården Korsbøen. I 1886-matrikkelen og i bygdeboka for Modum er Korsbøen gnr. 146 i Modum. Jeg har imidlertid ikke kunnet finne funnet Ole Pedersen blant husmennene under Korsbøen i bygdeboka for Modum.I 1865-telling går det fram, slik du nevner, at kona hans, Berte Evensdatter, er født 1823 i Sigdal. I FamilySearch har funnet 1) Berte Evensdatter, døpt 1823 i Sigdal, datter av Even Gunbjørnsen og Anne Gulbrandsdatter ([url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=100006821036&lds=1®ion=12®ionfriendly=Norway&frompage=99>Lenke) og 2) Berte Evensdatter gift 1854 med Ole Pedersen (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei.Ellers så var det 3 plasser som hadde navnet Haavardsrud. Alle plassene lå under gården Korsbøen.Den ene , lå ved Håvardsrudtjern i dele mellom Krødsherad/ Modum og Sogdal.En av mine aner Hoovel Gulbrandsen født i Sigdal ca. 1684 var bakgrunnen for navnet.- Han ryddet en fin plass der.Jeg har selv vært der , sammen med kjentmannen Arnt Berget fra Snarum. Hvor de andre to plassene var er jeg ikke helt sikker på.Lykke til i den videre jakten!!mvhTormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg  Myhre

Hei. Jeg har ikke funnet Johan født i kirkeboka, men det kan være feil i bygdeboka. Johan kan også være Berte sønn født utenfor ekteskap. Ja det er familien i ft. 1900. Deres yngste datter OLI er ikke født enda, hun kommer året etter. Hun blir gift med Johan Karlsen Hole i Vestfossen, Røkeberg. HILSEN BJØRG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei Bjørg,Ole Pedersen er sønn av Peder Iversen Haavaldsrud,Korsbøeneie og Siri Olsd. Det er skifte etter Siri Olsd. i 1823. Hun skal være død to år tidligere. Hun etterlater da enkemannen Peder Iversen og to barn. Ole 9 år og Berthe 7 år. Jeg har ikke lest skifte så nøye, men når det skiftes 2 år etter dødsfallet kan det tyde på at enkemannen gifter seg på ny.Vennlig hilsenArnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.