Gå til innhold
Arkivverket

[#24843] Hvem var Edevard Gronch?


Gjest Karina Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Karina Hansen

Har et lite problem med å finne ut av identiteten til Edevard Gronck,som i 1865 bor sammen med sin hustru Berit Aronsdatter på Gården Sanne i Borge,Lofoten. Han skal angivelig være født i Bergen 1832/35. Hvem kan hans foreldre være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

Tror du det kan være Edvard Samuel Grung, født i 1839?Født: 21 Mar 1839 Døpt: 05 May 1839 Foreldre: Arendt H Grung (Trolig Arendt Henrik Grung, født i 1801 i Bergen, sønn av Jacob Grung og Anna Marie Stuvitz) Georgine Grung.Du finner dåpen her Lenke og på Familysearch.Hmm, jeg ser at han gifter seg i 1867, med Karen Holck Doscher. Kanskje feil man, eller så har han giftet seg på nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Ja,du har oppdaget det som også jeg har sett! Jeg kan dessverre ikke se å finne flere som heter Edevard døpt i Bergen og har Grung som etternavn. Men,jeg er overbevisst om at han må tilhøre Grung slekten i Bergen-Siden han er født I Bergen. Jeg kan jo også opplyse om at han hadde en Petter Gronck boende hos seg i 1865 på Sanne,kanskje hans bror?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

Det er kanskje Petter vi finner her: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61862&gardpostnr=222&personpostnr=1466#knappar>LenkeAlder, fødested og etternavn stemmer i alle fall mellom Petter og Peter Andreas.Foreldrene til Peter er Peter Andreas Grung og Erichine Henrikke Larsen, gift 1835 i Bergen. Jeg ser at de i 1836 fikk en datter Jacobine Ovidia. I følge FT1865 skal Edevard være født i 1836 (Ser du skriver 1832/1835, og går ut fra at du har informasjon om dette. Hvor har du dette fra?). Kan Edevard og Jacobine være tvillinger, men Edevard ha unnsluppet kirkebøkene?Ser forresten at Edvard Samuel etter all sannsynlighet kan utelukkes, da jeg går ut fra at det er han vi finner igjen i Ålesund i FT1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Ja,Petter/Peter kan godt være en annen slektning enn bror(Det var bare en tanke)! Grunnen til at jeg skriver at han er født 1832/1835,er p.g.a det blir oppgitt forskjellig alder ved folketellingene 1865-1875-1900. Derfor kan jeg ikke si eksagt årstall. Jeg er enig i at det umulig kan være Edvard Samuel,da han i 1900 bor i Bergen. Det var foresten interessant at det ble født en annen Edvard i 1831 ved Askøy. Jeg synes at det flott med andre observasjoner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Karina Hansen

Jeg har funnet ut når Edvart Grung døde.Michael Moum har registrert gravprotokoller for Sandøy kirkegård,hvor jeg fant Edvart.Her står han oppført som født 1834, og ble begravet 31.12.1907(på nyttårsaften!)Fattiglem.Kan jo være greit å vite om noen andre skulle være i slekt med ham!Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.