Gå til innhold
Arkivverket

[#24850] Forfedre til Helene Olsdatter Espedal? (1808? - 1866) fra Sunnfjord til Fana


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Min tipp-oldemor, Helene Olsdatter (Espedal?) fra Sunnfjord, ble viet til min tipp-oldefar, Haldor Askildsen Mjøs, i Domkirken i Bergen 26. desember 1842. Helene var da 33 år og enke. Hennes etternavn oppgis da å være Buttedahl. Det nevnes videre både Hellene og Helena som fornavn. Protokollen over døde i Fana viser at Helene var 58 år da hun døde 16. oktober 1866. I begge protokollene står det at hun ble født i Sunnfjord. Hennes fars navn må ha vært Ole, Ola eller Olle. Protokoll over utflyttere fra Sogn og Fjordane viser at Helene flyttet fra Ytre Holmedal i Sunnfjord til Bergen 4. mai 1840.Helene må, i følge ovennevnte data, være født i Sunnfjord mellom 27. desember 1807 og 15. oktober 1808, og datter av en O i Ytre Holmedahl, Sunnfjord. Protokoll over døpte i Sogn og Fjordane i perioden 1669 - 1895 viser at det kun er Helena Olsdatter født 17. februar 1808 , datter av Ole på Skudal, som stemmer overens med nevnte data.Folketellingen 1801: Det bor en Ole Halvorsen, 28 år, på gården Skudal. Han er gift med Orlog Torsteinsdatter, 21 år, og de har en datter, Lovise på 2 år. Dette kan være Helenes foreldre og søster.Folketellingen 1865: Bodde på Tøshaug, Natland i Fana. Tre barn og ett pleiebarn; Askeld 15 år (min oldefar), Bertholine 24 år, Ingebor 17 år og Marthe 10 år, bodde hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.