Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Arnfrid Mæland

[#24850] Forfedre til Helene Olsdatter Espedal? (1808? - 1866) fra Sunnfjord til Fana

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Min tipp-oldemor, Helene Olsdatter (Espedal?) fra Sunnfjord, ble viet til min tipp-oldefar, Haldor Askildsen Mjøs, i Domkirken i Bergen 26. desember 1842. Helene var da 33 år og enke. Hennes etternavn oppgis da å være Buttedahl. Det nevnes videre både Hellene og Helena som fornavn. Protokollen over døde i Fana viser at Helene var 58 år da hun døde 16. oktober 1866. I begge protokollene står det at hun ble født i Sunnfjord. Hennes fars navn må ha vært Ole, Ola eller Olle. Protokoll over utflyttere fra Sogn og Fjordane viser at Helene flyttet fra Ytre Holmedal i Sunnfjord til Bergen 4. mai 1840.Helene må, i følge ovennevnte data, være født i Sunnfjord mellom 27. desember 1807 og 15. oktober 1808, og datter av en O i Ytre Holmedahl, Sunnfjord. Protokoll over døpte i Sogn og Fjordane i perioden 1669 - 1895 viser at det kun er Helena Olsdatter født 17. februar 1808 , datter av Ole på Skudal, som stemmer overens med nevnte data.Folketellingen 1801: Det bor en Ole Halvorsen, 28 år, på gården Skudal. Han er gift med Orlog Torsteinsdatter, 21 år, og de har en datter, Lovise på 2 år. Dette kan være Helenes foreldre og søster.Folketellingen 1865: Bodde på Tøshaug, Natland i Fana. Tre barn og ett pleiebarn; Askeld 15 år (min oldefar), Bertholine 24 år, Ingebor 17 år og Marthe 10 år, bodde hjemme.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bjørn Davidsen

Men er Skudal i Ytre Holmedal, då? Ligg ikkje den garden i Indre Homedal aust for Sande?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arnfrid Mæland

Jo. Har funnet ut av det. Det er Helenes far som er fra Buttedal, Ole Christofferson. Se Brukarforumet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.