Gå til innhold
Arkivverket

[#24851] Vardal ved Gjøvik. Syver Larsen og Gudbjørg


Gjest Heidi Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Karlsen

Prøver å legge ut et nytt innleg om Beate Syvertsdatter ble gift med Ole Olsen fra Karlskrona i Vår Frelsers kirke i Christiania den 17.8. 1833. Beate var fra Vardal ved Gjøvik og ble født 1809. Foreldre til Beate er Syver Larsen f. 1777 og Gudbjørg Olsdatter. Men jeg lurer på hvem som er foreldre til Syver og Gudbjørg. Jeg tror Beate hadde en tvillingsøster. Familien var bosatt på Braastadeiet. Kan dette være foreldre til Syver? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Heidi :)Det ser ut til å være riktig familie du har funnet i folketellingen.Her finner du Beata og tvillingsøsteren Sophie, samt brødrene Lars f. 1811 og Chrestian f. 1813.[url="http://www.slektshistorielaget.no/kilder/gjovik/databaser2/DaapVard1808/index.html>Lenke (Skriv Syver i søkefelt far fornavn)Her blir Syver/Siver Larsen dpt. Her finner du også søsknene: Marte 1771, Christian 1776, Ole 1779, Ingeborg 1782, Guri 1785, Niels 1787 og Lars 1789.(Skriv Siver i fornavn)LenkeHer gifter Syver/Siver og Gubjør seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Heidi :)Jeg ser med forundring at du jo allerede i innlegg nr. 23059 fikk svar fra Astrid Ryen på hvornår din Beate ble født/døpt.Jeg forstår ikke helt hvorfor du spør om det samme en gang til.Linken til slektshistorielaget: [url="http://slektshistorielaget.no/>http://slektshistorielaget.no/Her bør du kunne finne mye av det du lurer på som gjelder Oppland, under de forskjellige kilder.Litt 'detektiv' arbeid på egenhånd er med på å gjøre dette med å finne ut av slekten sin litt mer spennende.Det kan synes som om du kanskje har litt vel mange baller flyvende i lufta på en gang :)6-7 innlegg/forespørsler om forskjellige personer bare igår, blir jo litt å holde styr på, og idag starter du med enda en.Svært mange ønsker at man skriver under hvilket fylke spørsmålet dreier seg om, så lenge man vet det. I ditt tilfelle:Drøbak - AKERSHUS, Kviteseid - TELEMARK, Averøy - MØRE og ROMSDAL Hole,Ringerike - BUSKERUD Vardal,Gjøvik - OPPLAND etc.Du finner `dåværande område´ til venstre i det blå feltet øverst på siden, som kan gi deg en pekepinn hvor du skal lete hvis du er usikker.Når det gjelder de du spør etter i Drøbak, kan du jo forsøke en telefon til Den norske krk. i Frogn 64930277-64932954 (Storgt 27 1441 Drøbak)Vi har to kirker her i Drøbak/Frogn, Drøbak og Frogn kirke.Den Ellen Krøger du etterspør i 24855 bor i FT 1865 på Nordstranden i Drøbak. Hun er enke og 78 år, og bor sm.m datteren Maren K. Johannesen 38 år, f. i Drøbak og hennes mann skipskaptein Christian Hansen 35 år, f. i Drøbak.Kanskje Hole historielag kan gi deg mer info om de du søker der:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Karlsen

Hei alle sammen. Jeg tar til etteretning det forrige innskriver sier. Jeg må innrømme at jeg har mange baller i luften. Startet med slektsforskning i sommer og er veldig fersk. Jeg synes jeg har vært flink til å takke for det jeg har fått. Jeg er ikke på nettet her hele dagen, derfor kan det ta litt tid mellom hver gang jeg ser innlegget. Men som sagt tar jeg dette til etteretning. Jeg synes det er så gøy når jeg får svar. Jeg har ikke printer derfor får jeg ikke skrevet infoen ut, derfor tar det også litt tid før jeg får skrevet ned all info. Ønsker dere en riktig god dag og håper å høre fra dere igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Heidi :)Ja,slektsforskning er en artig og spennende hobby. Til tider blir det nesten som en besettelse.Du har ihvertfall funnet frem til det rette forumet hva hjelp angår. Her finner du mange hjelpsomme mennesker.Vi har alle vært nybegynnere en gang, hvor alle råd og vink har bidratt til videre utvikling.Jeg har veldig mange å takke her på Digitalarkivet.Mitt tips til deg Heidi er å prøve å ikke ha mer enn en til to baller i lufta samtidig.Så fort man har funnet frem til en person, så dukker det plutselig opp nye personer å finne.Det blir fort mange opplysninger å holde styr på.Her finner du tips som fersk slektsforsker: http://www.disnorge.no/tipsnye.htmVelkommen til en trivelig hobby og lykke til videre.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Karlsen

Hei Rigmor. Jeg merker det selv at det blir mange navn å holde styr på i perioder. Jeg forsker også i Danmark på morfar sin side, så det kan bli litt kluss. Takk for all god hjelp og tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.