Gå til innhold
Arkivverket

[#24856] Problemer med å legge inn nytt tema i Brukeforum - Korrekturfunksjonen?


Gjest Leif Kåre Solberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Kåre Solberg

Jeg har bidratt med innlegg uten problemer, men vanskene oppstår ved forsøk på å legge inn Nytt tema. Jeg har lykkes en gang, da gikk det med et skrik. Jeg avskrev dette som barnesykdommer med korrekturfunksjonen fordi problemet oppsto etter å ha forsøkt Korreksjon. Ved nytt korrigert forsøk på 'Legg inn nytt tema' fikk jeg gjentatte feilmeldinger 'Feil parameter korrekturtema korrekturtema'. Ved å trykke på Hjelp etterfulgt av Tilbake kom ny feilmelding: 'Advarsel! Datoen for siden er utløpt Siden du vil vise, ble opprettet på grunnlag av informasjon du har sendt inn ved hjelp av et skjema. Siden er ikke lenger tilgjengelig. Av sikkerhetsgrunner sendes ikke informasjonen automatisk inn på nytt.Hvis du vil sende informasjonen inn på nytt og vise denne Web-siden, klikker du Oppdater.'Etter denne meldingen gikk jeg ut av DA, inn igjen og prøvde på nytt, men med samme resultat. Først etter å ha ventet noen timer, kom jeg dengang gjennom .Siste halvannet døgn har jeg deretter gjentatte ganger prøvd å opprette Nytt tema. PÅ nytt gjorde jeg tabben? med å benytte korrekturfunksjonen. Deretter har jeg ikke vært i stand til å komme gjennom. Jeg blir nå konsekvent møtt av de beskrevne feilmeldingene.Er ikke feil i Korrekturfunksjonen rettet nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg har prøvt det same, utan problem.Og det har garantert ikkje noko med korrekturfunksjonen å gjera. Meldinga korrekturtema har ikkje noko med korrekturfunksjonen å gjera, det har med kontroll og evt. retting under innleggjing av tema.Den lange medling får du automatisk av Internet explorer når du brukar back-knappen attende til dynamiske sider (sider generert av eit program).Og så kan ein spørja korleis du har fått inn dette temaet? Det er ingen som helst forskjell på brukarforumet og arkivforumet. Det er berre ei overskrift som systemet brukar når det skal visa tema; dei stammar alle frå same databasen. Får du leggja inn i arkivforumet får du også leggja inn i bruakrforumet.Detser ikkje ut som om eg kan hjelpa deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Takk for hurtig svar.Du skriver: 'Og så kan ein spørja korleis du har fått inn dette temaet? Det er ingen som helst forskjell på brukarforumet og arkivforumet. Det er berre ei overskrift som systemet brukar når det skal visa tema; dei stammar alle frå same databasen. Får du leggja inn i arkivforumet får du også leggja inn i bruakrforumet.'Ja, det skulle en tro. Det var faktisk for å prøve ut denne teorien som var en av grunnene til at jeg prøvde meg på å legge inn et nytt tema i arkivforum.Dessverre er status fortsatt at forsøk på å legge ut et nytt tema i Brukerforum, henger som før.Du skriver: 'Meldinga korrekturtema har ikkje noko med korrekturfunksjonen å gjera, det har med kontroll og evt. retting under innleggjing av tema.' Javel, kan du du si noe mer om hva dette innebærer? Når forutsettes den brukt? og hva forventes det av brukeren når den kommer?Uansett, har du noe forslag til måter å komme rundt problemet? Jeg har stadig et tema jeg gjerne skulle ha presentert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Me får gå vitskapleg til verks. Først må eg vita kvar du får problemet.Først trykkjer du 'Legg inn nytt tema'. Er det då du får problem?Om ikkje får du fram boksane du skriv inn det nye temaet. Deretter trykkjer du Legg inn nytt tema. Er det då du får problem.Om ikkje får du fram innlegget med to knappar: Rett temaet og Legg temaet på plass. Då må det vera her du får problem. Eg går ut frå at det er når du trykkjer Legg temaet på plass du får problem?Korrekturfunksjon: Med korrekturfunksjonen meiner eg den funksjonen som har vore framme i eit anna tema der ein til ein database kan leggja inn forslag til rettingar. Om du med korrekturfunksjon meiner kanppen Rett tema har sjølvsagt den noko med dette å gjera, og du bruker han sjølvsagt når du finn ut at du har skrive noko feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Du er lynende rask i svarene, og det er bra.Det er ikke ved 1. valg av funksjonen 'Legg inn nytt tema', men ved 2. valg etter at temateksten er lagt. Når jeg da velger knappen med samme tekst: 'Legg inn nytt tema', skulle jeg vente å få frem innlegget i view-modus med de to knappene: Rett temaet og Legg temaet på plass. I stedet får jeg den nevnte feilmeldingen: 'Feil parameter korrekturtema korrekturtema' - og herfra kommer jeg ikke videre.Så vidt jeg skjønner skulle ikke dette være en mulig melding i forbindelse med den aktuelle funksjonen, og det må bero på en ren semantisk tilfeldighet at temaet for den er 'korrektur' når neste forventede bilde skulle dreid seg om korrektur?La meg presisere at prosedyren stopper opp før jeg får se skjermbildet med innlegget og de to knappener: Rett temaet og Legg temaet på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Problemet består i at når du har skrive innlegget ditt blir det sendt avgarde ein del opplysningar som parametrar til servaren vår. Ein av dei skal vera 'korrekturtema' som fotel servarenat no skal han visa temaet som korrektur, samn med dei to kanppane. Men din nettlesar sender paramteren to gonger, som 'korrekturtema korrekturtema' og det forstår ikkje servaren vår. Eg kan godt læra han å forstå det, men har ikkje lyst, rett og slett fordi dette er ein feil i kommunkasjonen som lett kan føra til andre uønskte resultat.neste trinn er at eg må få sjå sida slik ho ser ut når du skal senda ho.Når du har sida opp vel du Fil i menyen oppe og der Send, der du igjen vel Send som e-post. Når du vert beden om å fortelja kven du skal senda til sei du oldervoll@hi.uib.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.