Gå til innhold
Arkivverket

[#24857] Just og Dina Graarud


Gjest Arild Landrø
 Del

Recommended Posts

Gjest Arild Landrø

Er det noen som kan hjelpe meg. Just og Dina Graarud bodde ved FT 1900 i Bergen og hadde flere barn. Men den jeg leter etter er en som de skal ha tatt til seg som pleiesønn og hans navn var visstnok Hans. Hans er født en gang mellom ca. 1900 og 1910.Etter det jeg har hørt skulle han ha blitt adoptert fra Gøteborg og hans mors etternavn var trolig Tviberg(h) til etternavn. Hans far skal etter sigende ha vært en polsk musiker(kapellmester).Håper noen kan hjelpe meg med dette. På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Iflg. Kristiansands bebyggelse og bef. i eldre tider, 6, av oberstløytnant Karl Leewy, 1980, har jeg en Just Graarud, født ca 1864, død 1934 i Bergen, gift i Kristiansund med Dina Loennechen. Just var farmasøyt i Kristiansand, Hammerfest, Trondheim og Kristiansund. Han drev parfymeriforretning i Bergen.Denne Just var sønn av stadsfysikus i Hammerfest, distriktslege i Vest-Finnmark 1857, stadsfysikus i Kristian(ia)sand?, Bernt Anton* Jacob Bremer Graarud, født 24.10.1823 i Sogndal, død 18.12.1900 i Kristiania, gift med Ingeborg Margrethe Snefrid* Kjølstad, født 5.4.1837, død 13.12.1890 i Kristiansand. Jeg har 8 barn etter disse.Kilder: Illustrert biografisk leksikon, red. Nanna With, 1910. Slegten Rynning og dens sidelinjer, av Fredrikke Waaler, 1918. Slegten Giæver, av C. S. Schilbred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ved folketellingen i Bergen i 1912 finner vi:Just Johan Julius Graarud, født 1864 1205 i Molde, Kjøbmand, innflyttet 1895 marts, bosatt i Olav Ryes vei 11a, 4de etage, Constance Dina Graarud. født 1868 2409 i Xsund N, innflyttet 1895 Oktober, Hans Graarud, født 1906 0604 i Xania, innflyttet 1907 August.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Just Graarud døde i Bergen 15. mai 1934. Ekteparet hadde en pleiesønn, men ingen barn som var regnet som arvinger. Boet ble behandlet i henhold til testament, og overlatt enken.Haraldine Graarud døde i Bergen i september 1951. Boet ble behandlet i henhold til testament. Pleiesønnen bodde da i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Landrø

Denne Hans som er født i 1906 er han oppført som ekte sønn av Just og Dina Graarud eller er det flere av barna som heter Hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Hans, født i Kristiania 6. april 1906, er 'pleiesønn', og født kommet til Bergen og familien Graarud i august 1907.Ved dødsfallet til Just Graarud framgår det at han og hans kone var barnløse, men de hadde altså en pleiesønn, og han hadde fått pleieforeldrenes etternavn.Kirkebøkene fra Kristiania vil ventelig kunne fortelle hvem som var foreldrene til denne gutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.