Gå til innhold
Arkivverket

[#24860] Jeg søker foreldre til Hendrich Schlanbusch Coucheron f.ca 1767 hvor?


Gjest Benedicte Hauge Kulø
 Del

Recommended Posts

Gjest Benedicte Hauge Kulø

Jeg lurer på om den mye omtalte Anton Jacob Coucheron f.ca. 1733 (debatt i 2003) er faren hans. Og i så fall, hvem var moren og hennes foreldre og hvor var hun født? Sannsynligvis en Schlanbusch. Iflg. folketellingen av 1801 var A.J.Coucheron enkemann for 4. gang.Hendrich var gift med Kirsten Malling og datteren Cathrine Medea var gift med Peter Vogt Pay, havnegfogd og skipsfører i Dramme (mine tipp tipp oldeforeldre). Se lenke for Hendrich i 1801 Lenke Jeg blir veldig takknemlig for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg har notert at AJC 'kan' ha vært bosatt i Lærdal, og at han 'kan' ha vært gift (i 1763) med Catharine Medea Mai Hansdattere Paus. Og da kunne det jo 'passe' med en sønnedatter Cathrine Medea (g. Peter Vogt Pay), oppkalt etter sin farmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Fant et giftemål på FS VRI: Anthon Jacob von Coucheron gift 13/7 1763 Laardal TM med Chatrine Medeamaj Paus. Anthon f. 1732 Vang i Vik SF - d. 3/5 1802 Porsgrunn. Om det er den riktige faren så står også hans foreldre oppgitt.Det var navnet Medea som fikk tanken dit. Det finnes også bøker om norske tollere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benedicte Hauge Kulø

Takk for hjelpen alle sammen.Det ser ut til at dette er rett far. Et dumt spørsmål til deg Berit, hva er FS VRI? Og hvorfor tror du at han ble skilt? Det står jo at han er enkemand etter fjerde ekteskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

På FS, usikreste delen, fant jeg flere ekteskap. Det er tydeligvis flere med det samme navn som han så derfor er jeg litt usikker på hvem med hvem.Men en AJC gift 20/9 1793 Kragerø med Christiane Maria Kraft Lenke .En AJC gift 22/3 1777 Gjerpen med Joachime Cathrine Hermana Schweder.Det finnes flere også men ser ikke ut til at tidsrommet passer så veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Iver de Coucheron (ca.1665-før 15 jan 1725) var g. 1.g. m. Cathrine Dorothea von Schlanbusch og 2.g. m. Sophie Amalie Rosenkrantz (barn med SAR: Hans Philip, Iver, Jørgen Otto). Iver var sønn av Willem/Wyllem dC fra Holland, som også hadde sønnene Anthony og Wilhelm, sistnevnte farfar til ovennenvte Anthon Jacob Coucheron f.ca.1733. Cathrine Dorothea kan muligens være en søster av oberst Frantz Henrich von Schlanbusch, som ble g.m. Sophie Brockenhuus fra Hovindsholm på Helgøya i Mjøsa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Hvem kan være far til barna Anthon Jacob og Hendrich Anton Coucheron som er f. (u.e.) hhv. ca. 1798 og ca. 1800 av Karine Rejersdatter, i 1801 bos. i Porsgrunn (24 år gammel) ? Det skulle vel ikke være den Anthon Jacob Coucheron (36 år gammel) som da bodde (hos faren (?) med samme navn (?), han som var g. 4 ganger) i gård nr. 5 i Larvik ? (36-åringen var da 'Afskediget som premier lieutenant fra det tellemarkske regiment med pension 84rd')

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benedicte Hauge Kulø

Mener du Per at Wilhelm Coucheron var far til AJC den eldre f. 1682? Jeg vet at AJC var gift 2 ganger, først med Petronelle Gammelgaard på Hvattum gård på Hadeland. Her vet jeg at han hadde datteren Bodil Christine f. 16.mars 1721, og ifølge FS hadde han også sønnene Wilhelm f. 1713 og Iver f 1723.Så giftet han seg med Henriette Lillienskiold og fikk da muligens Anton Jacob i 1732. Det finnes også en Iver født 1737, en kaptein Hans Nobel Coucheron f. 1755 og en ny AJC sønn av Iver f 1763 iflg FS, men ifølge folketellingen av 1801 er vel dette samme AJC som er sønn av AJC født i 1732 og bodde sammen med faren. En Wilhelm f. 1771 i Sogn, men ingen Hendrich. Han var overtollbetjent i Hvitsten. Dette er som å lete etter den berømte nålen. Jeg bør kanskje begynne å lete i kirkebøkene i Lærdal i 1767. Men det virker litt rart at han har fått navnet Schlanbusch etter den første Ivers kone, hvis da ikke dette er Hendrichs direkte ane.Og hvor begynner jeg da å lete? Vet noen om det finnes opptegnelser om tollere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Iver Coucheron gift med Catharina Dorothea Schlanbusch og Sophie Amalie Rosenkrantz kan ha hatt følgende barn. Hans Philip Coucheron.Iver Coucheron.Dorothea Maria Coucheron.Sophia Catharina Coucheron.Jørgen Otto Coucheron.Caspar Anton Coucheron. Hvem som er moren til alle har jeg per i dag ikke oversikt over, men følgende kan nevnes. Hans Jørgen kaller Elisabeth Schlanbusch for sin moster og Elisabeth Benedicta de Schlanbusch for sit søskenbarn. Jørgen Otto blir kalt Sophie Amalia Rosenkrantz yngste stifsøn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn P. Hagen

Iver og Sophie Amalie kom til Ringebu ca 1712. Dei bodde på garden øvre Sylte i Fåvang. Sophie Amalie og Iver hadde ingen barn, Iver hadde 6 barn med sin første kone. Desse opplysningane er frå ein artikkel i Ringebu Historielag's si årbok 'Hemgrenda' 1990. Artikkelen er skrivi av Hallstein Hage. Mvh Torbjørn P. Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benedicte Hauge Kulø

Takk til Jan og Torbjørn. Nå er det enda flere å lete blant. Kan eventuelt Anton Jacob den eldre være barn av en av disse istedenfor Wilhelm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Innlegg 11. Det er nok ikke noe sjangs for det. Anton Jacob d.e. ser ut til å være født allerede i 1682.Hilsen en mulig fjæææærn slektning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benedicte Hauge Kulø

Ikke verst, fjææærn slektning ... hvor mange ledd..? Jeg har vært og sett i O. Ovenstads militære Biografi,og har funnet ut at Iver C (sønn av Wyllem og Maria) og Cathrine Dorothea Schlanbusch hadde 6 barn som du sa, og han hadde ingen med Rosenkrantz). Cathrine Dorothea Schlanbusch kan muligens være datter av Oberhauptmann på Kongsberg Heinrich Schlanbusch.Såvidt jeg har forstått hadde sønnen Iver C 12 barn med sin første kone og 9 barn med sin andre. Så dette føyer seg inn i rekken av de 'amorøse' Coucheroner..Hendrich kan muligens være en av barna med ovennenvte Ivers 2. kone Birgitte Marie Todderud. Men det er jo også flere andre å ta av.Jørgen Otto døde før 1754 så han er utelukket. Da har vi altså Iver, Hans Philip og Caspar Anton igjen, men disse siste to vet jeg ingenting om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Innlegg 17: Bodil Christine f. 16.mars 1721 som du nevner i innlegg 10 er min 3 tip. Men siden vi foreløpig ikke hvet hvordan Henrik kommer innpå slekta, så blir det helle noe usikkert.Du har tre forslag til far i innlegg 17. Av dem kan en eliminiere Caspar Anton og Hans Philip. Begge ser ut til å være døde før Henriks ble født (ca 1767).Du foreslår også Iver Coucheron, han kan rekke og bli både far og bestfar til Henrik. Desverre har jeg ikke ordentelig oversikt over hans store ungeflokk. Kanskje det er noen her på nettet som kjenner til disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Hei.Til innlegg 9: Jeg var innom Statsarkivet i Kongsberg idag og så etter en Schjelderup i Porsgrunn og kom tilfeldigvis over dåpen til Anton Jacob:I Østre Porsgrunn kirkebok, side 244: Døpt 25. september 1798 Anne Carine Rejersdatter uægte barn Anthon Jacob. Fadd: Christen Olsens Kone Else Rejersdatter, P. Gunild Rasmusdatter, Christen Olsen, Wethle Haraldsen og Anders Rejersen. Barnets fader: Just. rd. Anthon Jacob Coucheron.Så får dere bare finne ut av hvem av Anton Jacob Coucheron'ene som er Justisråd boende i Porsgrunn i 1798.Mvh. Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Benedicte! Nå har jeg grav litt i mine papirer.Lårdal (Telemark) døpes den 25.08.1767 Hendrich Schlambusch. Far er da Lieutenant Coucheron.Samme sted fire år tidligre 13.07.1763 gifter Løytnant Anton Jacob Coucheron seg med Chatrine Medeamaj Paus.Jeg har per i dag ingen forklaring på hvorfor Schlambusch navnet kommer inn her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benedicte Kulø

Hei Remi Takk for info, og for info om barna til Anton Jacob. Da er det den eldre født i 1732 som altså også er far til disse barna. Han har ikke ligget på latsiden .......Flott Jan! Hvor har du funnet opplysningene om Hendrich og om giftermålet? Det må jo være rett mann. Og jeg har kommet veldig langt med både dato og fødested.Jeg er kjempeglad for all hjelp jeg har fått fra alle.mvh Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Benedicte. Vedrørende innlegg 21 (20). Kilden til dette er kirkebok for Lårdal i Telemark på SAKO (Statsarkivet på Kongsberg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Anthon Jacob de Coucheron, født 1733 d. 1802, var toldkontrollør og justitsraad, g. I. m. Catharina Medea Mai Paus, f. 1741 i 1777 g. II. m. Hermana Joachime Schweder, 1792. Børn:I Berthe Sophie, i 1788 g. I. m. kjøbmand Peder Wulff, i 1793 g. II. m. enkemand Johan Christian Bøckmann Mannal.II Marie Margrethe, i 1792 g. m. styrmand Joachim Schweder. Se under L.matr.no. 123.III Henrich Schiambusch de Coucheron, i 1797 g. m. Kirsten Malling, datter af Rasmus Malling.IV Ingeborg Augusta, f. 1763 d. 1808, ugift.V Marthe Pauline, i 1798 g. m. sogneprest Paul Quist.VI Petronelle Georgine Montague, i 1810 g. m. Frantz Cudrio.I 1786 solgte hr. Coucheron en tomt til ny Kirkegaard og udstedte i den anledning saadant dokument:Jeg Anthon de Coucheron Deres Kongl. Majestæts til Danmark og Norge m. v. bestallet Justitsraad samt Controlleur, veier og maaler ved Langesunds Toldsted gjør vitterlig: at han sælger et stykke af sin eiendom Gjønholt gaard til Porsgrunds Østre Kirke, hvilket stykke jord er opmaalt og indeholder fra den alfare vei sør til nord til den nederste pæle 183 fod, derfra vest til øst 67 fod til pælen nærmest Sr. Schwarckes Huus, derfra nord til sør til veien 152 fod og derfra øst til vest langs veien 80 fod. Grundafgift 4 Rdl. og ret for mig og min familie eller efterkommere af Gjønholt gaard paa dette sted forbeholder os at oprette en begravelse, uden derfor at svare nogen kiendelse til Kirken eller dens Verger.Saaledes meddeles Porsgrunds Østre Kirke dette som grundeseddel under min haand og segl, ligesom ordlyden her af mig meddeles et lovligt document til thinglysning paa egen bekostning af Kirken til min og efterkommendes betryggelse i Tiden.Gjønholt den 6te Maii 1786.Peder Baar.Paa Kirkens vegne underskriver Hagerup. Nic. Benj. Aall. D. Rasch. Jacob Aall. Coucheron har øiensynlig ikke haft større formue, da han for at dække resten af kjøbesummen pantsatte sine «effekter» til Schraders og optog i den anledning en fortegnelse over sit indbo, hvilken fortegnelse hr. Arkitekt Børve i sin bog «To Porsgrundshjem» har benyttet til en rekonstruktion af gaardens indredning og udstyr. I 1799 maatte Coucheron overlevere sit bo.Dette fant jeg her Lenkemvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benedicte Hauge Kulø

Hei Michael Tusen takk for all info. Nå har jeg blitt enda klokere.Jeg har også lett etter rette foreldre til Kirsten Malling, og etter å ha bortvekkeliminert Malling i Drammen, har jeg stått uten ledetråd. Nå er også dette problemet løst. Den lenken du sendte hadde veldig mye nyttig informasjon.Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.