Gå til innhold
Arkivverket

[#24863] Finne fødested i London


Gjest Benedicte Hauge Kulø
 Del

Recommended Posts

Gjest Benedicte Hauge Kulø

Min morfars oldefar, John Rice Crowe, kom fra England til Norge ca. 1820 og bodde først i Hammerfest, dernest åpnet han kobbergruver i Alta og flyttet senere til Kristiania hvor han døde 10. jan 1877. Han var bl.a. engelsk generalkonsul i Norge. Det er skrevet masse om ham i diverse historiebøker og det finnes mange artikler på internett, men ingen kan gi meg svar på hvem som var hans foreldre. Jeg har heller ikke klart å finne ham i Census for 1793-1795 i London, hvor det er oppgitt at han er født. Kan noen hjelpe meg med lenker, eventult hvor jeg kan henvende meg for nærmere opplysninger om slekten. Jeg tror de hadde egne skip og at de var en velansett familie i London.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg tok en sjanse på at faren het John (de var ikke alltid så oppfinnesomme) Crowe og at moren het Rice til etternavn. La så inn et søk på FS IGI Individual Records ......., vips så fant jeg disse:-----JOHN CROWEMarriages:Spouse: ELISABETH HARRIOT RICEMarriage: 13 FEB 1787 Saint Leonards, Shoreditch, London, England-----Tror du selv at dette kan være aktuelle kandidater?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benedicte Hauge Kulø

Takk til deg Nina. Jeg hadde faktisk ikke forsøkt akkurat det alternativet, men har ellers søkt alle steder.John Rice Crowe var født 29. nov 1793 ifølge gravstenen hans på Vår Frelsers Kirkegård i Oslo. Der ligger han sammen med mine besteforeldre. Andre steder står det oppgitt at han var født ca 1795 og 1792.Jeg kan hvertfall begynne å lete i London etter etterkommere av disse. Det fantes også en Crowe til i Alta, Villiam, som døde i 1833 og han var doktor. Jeg antar at han muligens kan ha vært en bror. Vet noen om det finnes noen gode søkemuligheter i London?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.