Gå til innhold
Arkivverket

[#24864] Josefinegatens kvinneklinikk Oslo


Gjest Nina Møller Nordby
 Del

Recommended Posts

  • 1 måned senere...
Gjest Dag T. Hoelseth

Flere i min slekt er født samme sted. Så da er spørsmålet om det offisielle navnet var Oslo Kommunale Kvinneklinikk eller Josefinesgates Kvinneklinikk? Jeg har bare hørt det sistnevnte navnet før nå, men med søk dukker nå det første opp. Kan det ha skjedd en navneendring underveis?DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Moren min påsto her en dag at hun mente det het ...kvinneklinikken... Noe slikt. Vi var heller ikke enige om hvilken side av Hegdehaugsveien klinikken lå på. Ut fra det jeg vet ligger den ved siden av arkitektenes hus, mens moren min mente at det ikke var denne bygningen. Spørsmålet er da om det fantes 2 klinikker i Josefinegaten?Selv husker jeg veldig lite fra den dagen jeg så dagens lys i Josefinegaten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

'Offisielle navnet var Oslo Kommunale Kvinneklinikk' er nokk det riktige i 'moderne' tid. 'Leverte' kona dit i 1968 og 72 :-)Da lå det under Ullevål S.h. De fødte i Josefinnegaten og ble kjørt til U.sykehus snart etter.hilsen Egil S. (la ikke merke til nabo huset!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Signe Lindgaard var jordmor, og hadde privatklinikk i nærheten av Kvinneklinikken i Josefinegaten.Jeg er født hos henne i 1937. Hun var kusine av min mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei :)To av mine barn ble født 1968 og 1973, og jeg har skrevet ned at de ble født på 'Josefinegatens kvinneklinikk'.Noe annet navn har ikke jeg hørt, men det kan jo selvfølgelig ha hatt Oslo Kommunale Kvinneklinikk som navn, før jeg entret banen der.Helt korrekt som Egil i nr.6 skriver at vi ble fraktet til Ullevål sykehus dagen etter fødselen.Ingen lystig opplevelse med 17 innvendige sting og 27 utvendige. Satt i drosje på vei til Ullevål på en oppblåsbar gummiring og sønnen min på fanget.Gosj og gru! Her var det bare lykkerusen som holdt meg oppe.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Takk for alle svar. Da ser det faktisk ut til at det fantes to klinikker i samme gate, hvis jeg forstår Bodil Brøgger rett. Vi bør derfor sjekke i adressebøkene og/eller Oslo Byleksikon (som jeg har hjemme, glemte det helt sent i går kveld...) hvor Lindgaards private klinikk lå. Jeg antar at 'Josefinesgatens Kvinneklinikk' var et klengenavn på Oslo Kommunale Kvinneklinikk.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg så dagens lys i 63 så da antar jeg nok at jeg ble født vegg i vegg med arkitektenes hus .... hmmm.... det forklarer alt om min interesse for arkitektur....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Signe Lindgaard kan ha vært jordmor på Wergelandsveiens klinikk, Wergelandsveien 21. Frem til abortloven kom ble tyngden av byens private abortinngrep foretatt her. Etter diverse skandaler om malapraksis og økonomiske misligheter måtte den stenge ca. 1980.Josefinegatens (senere Oslo Kommunes) Kvinneklinikk var også opprinnelig privat, oppført for dr. Einar Lindboe i 1915.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

'Josefinegata,' 'KK' osv. Kjært barn hadde mange navn. Ihvertfall ble dattera vår født begge steder. Selv slapp jeg ikke innenfor døra. Det var tider, det. Hilsen Torgeir (som nettopp har fått ei datterdatter på selve Ullevål. KK er heldigvis historie for vår del.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

I Oslo Byleksikon 2000, s. 224, kan man lese: 'Josefines gate. [...] 30. Tidligere Oslo kommunale kvinneklinikk, oppført for dr. Einar Lindboes privatklinikk 1915 i nybarokk (ark. Victor Nordan). Nå distriktspsykiatrisk senter.'Hvem er hvem? 1934, s. 300, vedrørende Einar Fredrik Lindboe, forteller at han i 1917 opprettet 'Dr. Lindboes kir. klinikk, som han solgte til Oslo kommune 1929, da han blev ansatt som overlæge ved Diakonhjemmets sykehus' kir. avd.'Byleksikonet nevner Wergelandsveiens klinikk (Wergelandsveien 21), men jeg finner foreløbig ikke noe om Signe Lindgaard. Uansett så fantes det bare en klinikk i Josefines gate, og det offisielle navnet var fra 1929 altså Oslo kommunale klinikk. Det er jo greit å vite når nøyaktig fødselssted skal anmerkes i slektsoversikten.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Klinikken het 'RIKSHOSPITALETS KVINNEKLINIKK' i 1956 - 57. Da gikk jeg 1 årig kurs i spebarn-og barselpleie der. Klinikken lå innenfor Rikshospitalets område. Der var det også jormorutdannelse. Det var , undervisning, fødeavd. forskning og utdannelse i disse fag, m. flere. Det var inngang til klinikken fra Josefinegaten og gjennom Rikshospitalet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

Rikshospitalets kvinneklinikk har intet med Josefinesgaten å gjøre. Rikshospitalet (var eid av Staten) ligger (lå) i Pilestredet, mens Oslo kommunale kvinneklinikk (eid av Oslo kummune) lå i Homansbyen/Uranienborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Petter Langeland har selvsagt rett. Det var to kvinneklinikker, og i dagligtale var 'Kvinneklinikken' eller 'KK' den statlige på Rikshospitalet, mens den kommunale ble kalt: 'Josefinegaten'. Det kan det jo være greit å være oppmerksom på ved tolking av fødselsattester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.