Gå til innhold
Arkivverket

[#24878] Spansk liknande navn i Lærdal på 1600 talet


Gjest Terje Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Hagen

Eg brukte den linken som Elin Galtung Lihaug henviste til i eit svar på innlegg nr. 24836.Når eg søker på Lærdal, S&Fj. fødde 1711-1821.Då får eg opp namn som Ynes Minga, Agueda, Ana, Angela osv. fødde i Lærdal i tidsrommet 1610-1650.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Det er ikke urimelig med spanske navnen på Vestlandet fra denne tiden. Da den spanske armada brøt sammen, havarerte en rekke skip i Nordsjøen. En del av dem søkte nødhavn og havarerte på Vestlandskysten. Selv om mannskapene ble forsøkt sendt tilbake, ble en del igjen på Vestlandet. Forøvrig var en rekke av både skipene og mannskapene portugisiske. Portugal som den gang lå under Spania, var den store sjøfartsnasjon som leverte vesentlige deler av mannskap og materiell til armadaen. Navnene du nevner er derfor vel så gjerne portugisiske som spanske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Dette er sikert bare et av mange skip LenkeNRK: '...Krigshistoria i Høyanger: Restar av den spanske armada i Norevikane? Segna seier at eit av skipa som søkte inn mot Norskekysten i 1588 etter at den engelske admiral Francis Drake hadde slege Den spanske armada, ankra opp i Norevikane.Publisert 26.10.2001 11:29. Mannskapet slo seg til på dei største gardane i bygda. I lang tid etter hadde folket i desse bygdene mørkt hår og typiske spanske trekk, vert det sagt.Liknande historier om ættlingar etter sjømenn frå Den spanske armada finn vi m.a. på Kråkenes i Vågsøy....'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Her er mer [url="http://www.nautisk.com/cgi-bin/shop/X11037.html?id=6He64XFn>Lenke'......Høsten 1588 forliste forsyningskipet 'Santiago'fa Den Spanske armada i Sunnhordland, i daværende Bergenhuus len. 116 spanske kvinner og menn overlevde ulykken og tilbragte vinterhalvåret på Vestlandet. I denne historiske kildeutgivelsen avdekkes en av de aller mest kuriøse hendelsene i norsk kysthistorie, basert på funn av hittil ukjente dokumenter i det spanske riksarkivet, 'Archivo General de Simancas......'-----Og her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hagen

I tidsrommet 1611-1661 vart det i Lærdal etter det FS seier, fødd ca. 185 jentebarn av Spansk/Portugisiske foreldre. Dette skal ha skjedd 25-80 år etter den Spanske armadaen kollapsa?Det eg synes er litt rart att desse fødslane ikkje er nemnte ein gong i Lærdal sine historiebøker? Eg berre lurer på kvar er kjeldene til alle desse fødslane? Eg har telt grovt på desse nama og dei er fordelt på desse namna:Ana 35 stk.Agueda 3 stk.Ysabel 14 stk.Ynes 3 stk.Angela 4 stk.Ana Maria 1 stk.Catalina 24 stk.Filipa 1 stk.Francisca 8 stk.Gregoria 2 stk.Isabel 1 stk.Juana 1 stk.Lorenza 3 stk.Magdalena 7 stk.Manuela 6 stk.Angela 4 stk.Maria 72 stk.Sabina 1 stk.Theressa 2 stk.Thommasa 1 stk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hagen

Eg reagerte ikkje med ein gong då dette var opplista alfabetisk med masse namn på 'Ane' det er vel heller normalt, men eg ser fødselåret 1614 osv. då byrja eg og åpna linkane då har dei foreldre med spansk-liknande namn.Maria og Ane er vel vanleg i Lærdal. Det nermaste eg ser var ein postmann på 1850-talet som skreiv seg for Pisani, italienar.Det er sikkert ein forklaring på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Forklaringen ligger nok i det Odd (10) er inne på, det har nok skjedd en feilkoding hos FS. Når du ser på Source får de aktuelle navnene så står det at de registrerte KB for Lærdal starter i 1711. Da er det urimelig med registreringer i 1650 etc.For en tid siden var det en her som hadde funnet en norsk KB som var lagt under England hos FS. Dette er nok et motsatt tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Hei,ja jeg har også forfedre med'spanske'navn navnet Fanuel ,Fanuel Rasmussen fra Høle(f.1635)-han skal ha vært en ordentlig sinnatagg. han skal ha vært oppkalt etter sin mors bror Fanuel Asbjørnsson fra Høle(døde ung i 1610).I min slekt har det gått i'arv'med krusete mørkt hår og grønne øyne.Ifølge familietradisjonen stammet vi fra en skipsbrudden spanjol.se innlegg : 23584

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Mener du at utseende til en person som levde for 400 år siden fortsatt gjør seg gjeldene blant nålevende etterkommere? Genene for mørke trekk i utseende (øyne og hår) er riktignok dominante, men det er vel litt søkt å tro utseendet til en person, som kanskje er én blant flere tusen forfedre, har blitt nedarvet i 400 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Habsburgerne (den østerrikske keiserfamilien) hadde visst en meget karakteristisk nese som helt tydelig gikk i arv fra far til sønn i flere hundre år, så det er nok mulig for enkelte dominante trekk som arves etter spesielle genetiske regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Hei Andreas angående arveligheten av Øyefarger kan du jo prøve denne testen?: http://www.athro.com/evo/gen/genefr2.htmltror jo ikke at min øyenfarge(grønn) er arvet så langt tilbake som til Spanjolen ,men trekk som ravnsvart hår-det hadde min Tippoldemor(hun hadde også de grønne øynene!)og krusete hår tror jeg er større sjanse for at kan arves så langt tilbake. hakk i haka og hull i haka er også noe som har gått i arv på både min Farmors side og Farfars.men det var vel egentlig ikke det som denne diskusjonen handlet om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.