Gå til innhold
Arkivverket

[#24884] Skifte etter Johan Christian Bøhmer i Kristiansund i 1837


Gjest Atle Røthe
 Del

Recommended Posts

Gjest Atle Røthe

Johan Christian Bøhmer fra Follebu i Gausdal ble i 1822 gift med Gjertine Marie Pedersdatter fra Kristiansund, og paret bosatte seg i hennes hjemby. Han var skreddermester og justisbetjent i byen og døde 13/7-1837, bare 39 år gammel. I folketellingen for Kristiansund i 1865 bor enken hos sin datter, Christine Petrine Bøhmer, og svigersønn, sjøfarende Ivar Rogseth, samt barnebarnet Ingvald Kristian Rogseth på 3 år. I Tromsø har jeg funnet to personer med Bøhmer som etternavn og Kristiansund som fødeby, nemlig Caroline Wilhelmine Bøhmer, født omkring 1823 og skomaker Fredrik Bøhmer. Det får meg til å lure på om Johan Christian Bøhmer var deres far.Finnes det noe skifte etter skreddermester Johan Christian Bøhmer I Kristiansund som oppgir hvilke barn han hadde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Dødsannonsen, der deler er gjengitt i Jørgen Gløersen Dødsfall i Norge 1826-1840, sier 'forlod mig og 6 uforsørgede Børn - og frugtsommelig med det 7de', undertegnet Gjertine salig Bøhmers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Takk for utrolig god hjelp, Yngve! Gløersens oversikt over dødannonser har jeg hørt omtalt på et kurs i arkivkunnskap, men jeg aldri brukt den før. At skredder og justisbetjent Bøhmer etterlot seg seks barn og et sjuende på vei, hadde jeg ingen anelse om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

I Kristiansund har vi bl.a. arkivet til Einar Thurn Christensen (ETC) Lenke og der står det litt om Bøhmerfamilien. Bl.a. at Skomaker Fredrik Bøhmer som bodde i Tromsø ca. 1850 døde i Chicago 30/5 1906. Det er ikke mye informasjon om familien, men dette emnet hører vel hjemme i Brukarforumet, og legger du inn en etterlysning der, kan vi svare på noe. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.