Gå til innhold
Arkivverket

[#24885] Jekteskipper fra Kristiansund


Gjest Endre Holten
 Del

Recommended Posts

Gjest Endre Holten

Anders Pedersen Kaarvaag, f ca. 1810 i Kornstad ? g.m. Jonetta Cesilie Jørgensdtr. fra Hitra, søster til Ellen, g.m. William Knudtzon. Barn: Arnt, f. 1847, Ida, f. 1852, g.m. skipper Olaf Løkke, de hadde tre barn: Olaf, Idar og Johan og bodde i Øvre Enggate. Peder, f.1857, utv. til Australia, Johan Anton, f. 1861, til Australia 1885 m. 'Firth of Solway' av Glasgow, g.m. Edith Mary Ewans i Sidney, kalte seg John Antony Kerr. Har noen opplysninger om Anders Pedersens herkomst eller etterkommere av Ida? Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Har forsøkt å få litt oversikt over informasjonen – håper jeg har funnet de riktige personene:Anders Kaarvog m/familie, Kristiansund, 1865. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=hentglobal®ister=etternavn&pgj=303&teljing=ft1865&filnamn=f61503.wc2&amt=15&funnenr=382>Lenke. Her oppgis Jonettas fødested til Hevne, hvor også den eldste sønnen, Arnt er født.Olaf Løkke med familie, 1900-tellingen, Kristiansund, Øvre Enggate: Lenke. Men hvor er Ida?Her er vel Ellen, 35 år (f. ca. 1830), fra Hemne, søsteren til Jonetta, med mannen William Knudtzon – 1865-tellingen, Kristiansund: LenkeEnken Ellen Knutzon, født 1831, Hemne – 1900-tellingen, Kristiansund, Pr.Christesgt. LenkeKanskje disse kan være til hjelp? http://www.dis-norge.no/sfbasen/card.php?uid=6875 og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Mortensen

Hei, Endre og beklager at jeg avbryter i et innlegg hvor jeg ikke har noe informasjon å tilby. Jeg lurer på hvordan det går med bygdeboken for Averøy? Jeg har jo noe inf å bidra med der, men jeg har mistet din epostadresse. Kan du sende mail til meg? stig@mortensen.commvh Stig Mortensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Om Løkkefamilien står det i ETC Lenke følgende der + = død og x = gift med:Løkke, Ole f. 1824 Lesja. Snekker Innlandet x Martha Jordfald f. 1820 Kr.sund. (Hun) Bodde 1891 hos datteren Anna Hoff.A2. Løkke, Adolf Gerhard f. 1851 Kr.sund. Styrmann. x Ida Gurine Kaarvaag f. 1853 Kr.sund + 28/6 1899B1. Olaf Alfred Løkke f. 1878 Kr.sund. + 18/8 1960. Blikkenslager x 18/9 1910 Ragnhild Røkkum f. 5/11 1879C. Ragnar LøkkeB2. Idar Adolf Løkke f. 17/11 1879 Kr.sund +5/7 1959. Blikkenslager. Kontrabassist i Symfoniorkestret fra starten av.x Emilie Tellesbø f. 8/7 1881 + 14/10 1954C1. Trygve Løkke. Politikonstabel x Dagmar Jensen. Det er påklistret en avisannonse fra 1947 der det er opplyst om at disse to har ei pike som døpes 2/3.C2. Erling Løkke x MaryC3. Ida Løkke x Christian HvedingB3. Johan Jørginius Løkke f. 1881 Kr.sund. Telegrafbud (1900).B4. Adolf Gerhard Løkke f. 1882 Kr.sund. Minneapolis, U.S.A.A1. Johan Oluf Løkke f. 1848 Kr.sundA3. Anna Løkke f. 22/4 1853 Kr.sund + 28/1 1938 x Christian HoffA4. Marie Oldine Løkke f. 1855 Kr.sundA5. Josephine Løkke f. 1857 Kr.sundA6. Lovise Løkke f. 1861 Kr.sund + 30/6 1930 x Sivert Larsen f. 1860 Sundal + 24/5 1952Håper du har fått en del informasjoner som kan hjelpe deg videre i letingen etter disse etterkommerne. Lykke til! Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Hjertelig takk til Tore og Tor for godt arbeid! For sju år siden kom det en henvendelse fra Australia fra en av etterkommerne til de to guttene som utvandra dit. Jeg etterlyste da i Tidens Krav om det fantes igjen noen i Kristiansund som var i slekt med dem, men uten resultat. Seinere har jeg ikke hatt anledning til å forfølge saka før nå. Når det gjelder Jonetta Cesilie, så viser det seg at ho var enke da ho gifta seg med Anders Pedersen. I Smølaboka bind VII s. 203 får vi opplyst at ho først var gift med Arnt Rottem i Hemne i 1841, og hadde med han sønnen Arnt, f. 1847. Jørgen Rennie hadde også dattera Ellen, f. 1831, g.m. William Knudtzon. Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Derek Murphy

Og en stor takk til deg også, Endre. Jeg skriver til Melba (Hefferman) idag med de gode nyhetene og regner med at hun kommer til å ønske en engelsk tekst basert på alle disse opplysninger. (Og det får hun) Hjertlige takk til alle! Derek

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Olav Lökke

Har ved en tilfeldighet kommet over denne diskusjonen, dessverre to ar for sent. Har en del utfyllende opplysninger om Lökke-slekten, og et spörsmal: Hvor kom Martha Jordfald (hustruen til Ole Lykke (Lökke) fra ? Har ikke funnet noe om henne noe sted. Vennlig hilsen Olav Lökke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Jonny Lyngstad

Det er ymta frampå at den Anders Pedersen som ble født den 1. april 1809 på Visnes er den karen man leter etter. Jeg har imidlertid en dreng Anders Pedersen død den 25. desember i Lia (Reierlia) i Eide, oppgitt alder 55 år. Jeg tror dette er han som ble født på Visnes.Jeg kikka gjennom kirkeboka for Hemne uten å finne Anders gift med Jonetta Cicilie Jørgensdtr. som ble enke i 1848. Jeg fant henne utflytta til Kristiansund ved attest datert 22. mars 1852 som enke.Jeg ba derfor Tore Kristiansen om å slå opp i kirkeboka for Kristaiansund for året 1852 for å se om de ble gift der. Og det ble fullklaff. Det ble lyst for dem 17., 24. og 31. oktober 1852, så de har nok blitt gift i november/desember 1852 i Kristiansund. Hans fars navn står som Peder Jac Strøm. Det er umulig å lese datoen for giftemålet.I avskriftene som vi har etter Kristian Strand finner jeg under garden Strøm på Averøya:Døpt 17. januar 1813 og født 12. desember 1812 - gutten Anders. Foreldre: Mor var pike Ingeborg Olsdtr. Strøm og far var ungkar Peder Jakobsen Strøm. Jeg har sett gjennom Strøm i bygdeboka for Averøy b. 2 uten å finne disse to.I Averøy b. 3, s. 303 og 460 finner jeg en Peder Jakobsen som i 1813 ble gift m. Helena Toresdtr. Hogsnes. Dette kan være den Peder Jakobsen Strøm som var far til Anders Pedersen Kårvåg.I Hovedrullen over militære for 1831 finner jeg Anders Pedersen i Rausand legd som f. 1813 på Strøm. Det sto at han da oppholdt seg i Hjertvika (på Averøya).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

- og takk for det - til alle som har bidratt med opplysning om Anders Kaarvåg. Peder Jakobsen Strøm er nok den samme som Peder Jakobsen, f. 1786 i Bakken i Sveggen (Averøy Bygdebok, bind 3, side 460)sønn av Jakob Jakobsen Holten fra Kleive og Gjertrud Olsdatter fra Meisingset i Tingvoll. Han vart seinere gift med Helena Hogsnesset. Det er trulig at begge foreldrene til Anders tjente på Strøm ca. 1812 sia dette namnet er brukt ved dåpen. Hven var så denne Ingeborg Olsdatter? At Anders Pedersen oppholdt seg i Hjertvika 1831 og sannsynligvis har vært på Kårvåg, der han hentet etternamnet sitt, peiker kanskje mot at mora kanskje har vært fra dette distriktet. Kan det være Ingeborg Olsdatter fra Indre Kvalshaug, f. 1787, datter av Ole Ugelstad. (sjå nedlagt gardpart I på Ugelstad. (Eideboka, b. 1, s. 394) Ho er nesten jevngammel med Peder Jakobsen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Beyer

Vedr. spørsmålet i innlegg 8 fra Olav Løkke, noen mulige ledetråder: Jordfald er et av gårdsbrukene innerst i Eidsvågen, dvs Nesset kommune. På det aktuelle tidsrom så har man Christiania/Lesja-familien Tørring (el. Thøring) som brukere der. Se bygdebok, Bd. 3, s.93. Søren og 2 brødre, Wilhelm og Peder kom til Nesset tidlig på 1800-tallet. Etterkommerne til Søren tok navnet Jordfald. En Martha nevnes ikke i bd. III, men vites å være litt ufullstendig omkring denne familien. Bl.a Eli Sørensdtr. (mor Randi Olsdtr. Barstein) er ikke nevnt i bd. 3Hun kan like gjerne være fra tidligere Jordfald-familie før Tørring brødrene ankom.Ved Ft.1801 nevnes to brukere: Ingebrigt Andersen med hustru Ane Andersdtr. og Lars Knutsen med hustru Bridt Olsdtr. Dertil Gardbeboer, korporal Ole Larsen med hustru Ingeborg Olsdtr. er også listet. Til Kristiansund reiste kanskje mesteparten av fødselsoverskuddet på denne tiden før amerikafeberen satte inn for fullt. Martha kan være etterkommere noen av 3 disse alternativene.MVH Olav Beyer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Lökke

Takk for disse opplysningene. Siden hun het Martha S. Jordfald gaar jeg ut i fra at hennes fars fornavn begynte paa S. Hun ble födt i Kristiansund i 1820, men foreldrene kunne jo ha kommet tilflyttende fra Nesset i god tid för 1820. Hadde Sören Thöring / Jordfald noen sönner som hadde navn som begynner paa S ? Det finnes i alle fall ikke noen flere Jordfald i FT 1865 eller 1900. (Burde kanskje ha startet et nytt emne ?) Vennlig hilsen Olav Lökke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.