Gå til innhold
Arkivverket

[#24891] Peder Benoni Pedersen


Gjest Hans Helge Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Helge Karlsen

Jeg prøver å finne mer ut om forfedre til Peder Benoni Pedersen født i 1802 og døde i 1844. Han var gift med Lava Iversdatter født i 1803 og døde i 1860. Etterkommere fra dem skal også ha bodd i Gildeskål komm.. Jeg har prøvd forskjellig baser men ingen resultat. Har noen noe å berette er jeg meget takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hvor bodde og døde Peder og Lava? Hvor ble de gift? Det blir noe enklere når personene plasseres noenlunne geografisk.Grethe F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Se på denne: Det er ikke bare du som har etterlyst Peder Benoni Pedersen! Det gjør/gjorde Lars Vegsund også: Lenke. Han sier at kona til Peder Benoni heter Lava Evensdatter, født 1803 i Gauldal og at de var bosatt i Bodø, Nordland.Grethe F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Birger Forsmo

Det er gått en tid siden du la inne denne forespørselen, men jeg fikk først greie på den i dag. Når det gjelder Peder Benoni og Lava så har jeg hele den slekten, hvis det er av interesse. Dvs. deres etterkommere.Mvh. Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei ..Jeg håper denne debatten kommer videre på etterlyste person.--For oppklaring:Peder Benoni Pedersen og Lava Iversdatter var bosatt i Fleinvær i Gildeskål. Paret fikk 3 barn: Christen 1831-1867, Peder 1834, Jens 1838 – Paret har for øvrig en stor etterslekt, noen av disse er fortsatt bosatt i Gildeskål.. Lava fikk også en sønn Petter (f1846) i 2. ekteskapLava Iversdatter (1803-1860) var datter av Iver Evensen (1769-1846) og Marit Olsdatter (1767-1811), i tillegg hadde paret Brynhild 1805, Even 1807 og Jon 1810.. så vidt meg bekjent var alle barna født i Trøndelag før paret kom nordover..--Kan Peder Benoni Pedersen f ca 1793 sønn av Peder Olsen og Ane Pedersdatter i Bodø (Skeeviig) være en mulig kandidat til Peder Benoni? Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Peder Benoni og Lava hadde fire barn: Anne, f. 1827, d. 1844; Kirsten, f. 1831, d. 1867;Peder, f. 1834 og Jens, f. 1838. I tillegg hadde Lava og John Olai Thorstensen sønnen Peder Anton, f. ca 1846.Lava blr døpt 17.4.1803 i Guddal, Horg sogn. Alle barna etter Iver Evensen og Marit ble boende på Sørarnøy, Gildeskål hvor de etter hvert giftet seg. Mvh. Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Knut Hansen

Hei.Løfter denne frem igjen.Det var ingen respons på spørsmålet i innlegg 6 om Peder Benoni, så jeg prøver med å gjenta det:Kan Peder Benoni Pedersen f ca 1793 sønn av Peder Olsen og Ane Pedersdatter i Bodø (Skeeviig) være en mulig kandidat til Lavas ektemann Peder Benoni Pedersen?MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Kirkebøkene for Gildeskål 1820-1837 har kommet på nett, så det er mulig vielsen finnes der. Men jeg har ikke tid til å sjekke akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Her Lenke (nr. 38) er dåpen til første barnet.Ane, f. 10.10.1827, dpt. 14.10.1827 av ægtefeldene husmand Per Benoni Sør-Arnøen og Lava Iversdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Vielsen finnes her Lenke (nr. 2).Begge har da adresse Sør-Arnøy. Han er 25 år, hun 27. Men det ser ikke ut til at dette gir oss noe mer info om deres opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Steinar Olsen

heivekker denne debbatten til live igjen.i DIS-Salten skiftesamling er det et skifte etter Anne Pedersdtr (nr. 368) hun har barnaNils Pedersen 16 årPeder Pedersen 10 årChristen Pedersen 6 årKaren Pedersdtr 4 år.Anne er ifølge skiftet gift med en Jens PedersenKan denne Peder være aktuell, dene Peder er ikke i databasen over fødte i Gildeskål som Oskar Berg sendte meg for mange år sidenPeder Benoni hadde i tilleg til nevnte barn en datter født: 1830 Karen Mallena Pedersdtr K Arnøy Søndre E Peder Benoni Pedersen Lava Iversdtr (min tip..)Er det mer å hente på Lava Ivarsdtrs aner?Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heivekker denne debbatten til live igjen.i DIS-Salten skiftesamling er det et skifte etter Anne Pedersdtr (nr. 368) hun har barnaNils Pedersen 16 årPeder Pedersen 10 årChristen Pedersen 6 årKaren Pedersdtr 4 år.Anne er ifølge skiftet gift med en Jens PedersenKan denne Peder være aktuell, dene Peder er ikke i databasen over fødte i Gildeskål som Oskar Berg sendte meg for mange år sidenPeder Benoni hadde i tilleg til nevnte barn en datter født: 1830 Karen Mallena Pedersdtr K Arnøy Søndre E Peder Benoni Pedersen Lava Iversdtr (min tip..)Er det mer å hente på Lava Ivarsdtrs aner?Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.