Gå til innhold
Arkivverket

[#24893] Utflyttet fra Bergen


Gjest Karina Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Yngve Nedrebø

Svaret vil avhenge av tidspunktet. Fram til 1860 var det passtvang, og det er bevart passprotokoller med oversikter over dem som fikk pass for å reise innen- eller utenlands. Før og etter 1860 finnes det lister i kirkebøkene over personer som fikk prestens attest før de flyttet. Fra 1900 finnes det flytteprotokoller ført av politiet, og fra 1912 var det folkeregister i Bergen, med oversikt over utflyttede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Du kan jo prøve her. Men då må du i det minste gje opp navnet på vedkomande - eller sende det på epost til SAB.For veit dei noko - eller ikkje, vil du raskt få svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Peronen jeg søker het Edvard Gronck,bodde i 1865 på gården Sanne i Borge,Lofoten. Skal være født i Bergen 1832/35-usikkert på eksagt årstall,men må ha kommet til Lofoten før 1865. Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Edevard Gronck opptrer sammen med Petter Gronck, født i Bergen 1840, og man må formode de to er brødre. Men det finnes ikke døpt noen Edevard Grung/Grunk/Grundt i Bergen 1832-1835, og heller ikke noen Petter med lignende etternavn ca. 1840.Jegf finner dem heller ikke i registeret til hovedrullen 1840-1860 for Bergen.Det ser ut til at såvel Edevard som Petter giftet seg i Borge på 1860-tallet. Ved vielsen skulle de gi opplysninger om sin fars navn. Kanskje kan det være informasjon der som kan hjelpe til med identifikasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Jeg vil tro at slike opplysninger er å finne i kirkebøkene til Borge,men jeg vet at det var en brann i Borge kirke i 1980,jeg vet ikke om kirkebøkene også gikk tapt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Her kan du sjå kva som finst på mikrofilm frå Borge LenkeSlike kan lånast inn til ditt bibliotek - om dei har mikrofilm-apparat. Kan hende har dei òg desse i samlinga si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg kan ikkje finne den fyrste Edvard fødd i Askøy, men ved vigsla bur dei på Stranden; altså Laksevåg. Og opplysninga i 1865 tyder på at ho er frå Askøy/Fjell. Eg skal sjå nærare etter henne der.Men like fullt vil det vera naudsynt å sjå etter i kyrkjebøkene for Borge. Der står det truleg både kor denne karen var døypt, òg kven som var faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Den einaste Anne Johanne Andersdotter som er fødd i Askøy i høveleg tid, vart døypt i 1799 som dotter av Anders Eriksen i Florvåg og hans andre kone (sjå ft1801 kor ho berre er skriven som Anne). Men dersom det er henne, er alderen ved vigsla nokre år feil, medan den høver godt i 1865-teljinga.Eg veit ikkje om fedrene står oppførte ved vigsla på 1820-talen, men slikt går jo å sjekke ved eit høve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.