Gå til innhold
Arkivverket

[#24894] Jakob Møller (Muller) og Justine Wright


Gjest Kathe T.Røed
 Del

Recommended Posts

Gjest Kathe T.Røed

Anna Elisabeth Jakobsdr.Møller f.1760 er gift med Arnt Steenberg f.1770 ca. Jeg er ute etter foreldrene til Anna Elisabeth. Et sted står det :far Jakob Muller og mor Justine Wright og et annet sted: far Jacob Møller og mor Jakobine Wright. Jeg har ingen fødselsdatoer på Justine eller Jakobine. De kan jo være en og samme person. Noen forslag?Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkil Lier

Hei, Anna-Elisa døpes i Solum 1.mars 1760. Foreldre Jacob Müller og Justine Wright. Du finner kilden på Leif Biberg Kristensens Solum sider. Mvh.Torkil Lier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Med fare for å virke imbessil. Noen må ha det inn med sennepsskjeer. Hvor finner jeg Leif Biberg Kristensen Solum? Er det noen som har noen formening om nasjonalitet, navnene virker tyske/engelske. (Eller kanskje det fremgår av Leif Bibergs)! Med glad for hjelp - Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Hei Nina Skjønner godt at du sier.....ikke spør hvor. Sikker på at jeg har lesestoff hela helgen. Hjertlig takk! Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkil Lier

I boken 'Schjerven i Lardal' av Mogens Bugge finnes Justine Wright, f.1725 og med notis om at hun lever 1755; datter av kjøpmann i Larvik Henrich Wright (1692-1755) og hustru Else Justsdatter Schavenius(d.1736). Henrich Wright var sønn av sagforvalter ved Fritzø Verk Realf Wright(d.1706) og hustru Kirsten Lauritsdatter Schjerven(d.1695). Skifteregistre for Larvik finner du i Digitalarkivet, hvor flere opplysninger er mulig å finne. Mvh.Torkil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Fortsatt kom jeg ikke til det rette stedet, men her er forhåpentligvis lenke til Swein Wilford Pettersens hjemmeside, med mye Wright-familie. Lenke Lykke til med søk i skiftene. Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Kathe Tove Røed

Disse lenkene var uvurderlige. Kom helt tilbake til Orm i Fiskum ca.1514. M.h.t. Rialf Christian Wright f.1706 leste jeg at han visstnok kommer fra Skottland. Jeg har vært inne på Surname bl.a. men det er jo så forbasket mange Wright. Noen forslag til hvordan jeg kan finne ut hvor i Skottland han kommer fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Jeg pusler med en Møller-familie der navnene Jacob og Henrik går igjen, og fattet interesse for denne debatten. På FS/VRI fant jeg Henrich Vrigt Muller døpt i Solum 12.03.1762 med foreldre Muller (ikke fornavn på faren) og Justine Henricsdr. Mao. trolig Anna Elisabeths yngre bror. Med fare for å forstyrre Kathes undersøkelser her, tar jeg sjansen på å spørre om noen kjenner denne Henrichs etterslekt?Hilsen Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Hei Rune. Om du går inn på de forskjellige lenker som velvillige sjeler har etterlatt seg her, vil du nok finne ut av det som jeg vet selv. Om du sender meg E-mailadr.din, kan jeg gjerne sende over det jeg selv har. Dersom det dreier seg om den Henrich Wright f.1692 d.1755 som er sønn av Rialf Christian Wright,-ja da er vi vel lite grann i slekt. Lykke til! Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Må korrigere meg selv her etter å ha sett datoen din - 1762, det stemmer jo dårlig med det jeg har. Men send meg gjerne E-mailadr.din så kan du finne ut om det er av interesse. Det er nok noe tante onkel-opplegg. Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Hei KatheJeg er å treffe på runeb@nrkpost.no! Jeg har tidligere utelukket Muller/Müller-familiene i min leting etter Møller, men noe kan jo tyde på at jeg bør være åpen for at navnet kan ha endret seg gjennom århundrene. Hvis 'mine' Møller har aner i Tyskland, vil de vel ha hett Müller da de innvandret.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Debby Dunbar Ortman

I am a descendents of the Wright family and I have a Justine Wright and a Jacob Muller in my family genealogy.I apologize for not being able to read Norwegian.Please contact me at ddo@mchsi.com and I will send you the Wright genealogy I have compiled.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benedicte Hauge Kulø

Hei Jeg er etterkommer etter Inger Gavensdatter Wright, og jeg har snakket med andre etterkommere som har fortalt at Wright familien kommer fra et slott på grensen mellom Scotland og England, men på den skotske siden. Vedkommende hadde vært på slottet som barn på omvisning, og bl.a. sett på våpenskjold og malerier av familien. Men hun husket ikke hvor det lå eller navnet. Jeg skal forsøke å ta rede på dette og komme tilbake med nærmere info.Mvh Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Det ville være veldig interessant å få litt mere rede på denne familien. Det har vært vanskelig å komme videre i Skottland - navnet Wright er ikke helt uvanlig. Så foreløpig tusen takk Benedicte. Jeg vil også kontakte Debby og spørre om det er ok å legge ut hennes opplysninger på nettet. Det kan jo være flere i dette forumet som er interesserte. Alt godt - Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benedicte Kulø

Hei KatheNå har jeg fått tak i de opplysningene jeg lovet. Jeg kjenner ikke til kilder e.l. men vet at det er blitt forsket litt på familien fra faren til en av mine kolleger som stammer fra Realf Wright, og her er det jeg har fått foreløpig.'Alnwick Castle, home of the duke of North Humberland, det er muligheter for at vi har utspring fra den første jarl av N.H. 1386-1409 Percy'Da har du hvertfall noe å bygge videre på. Som sagt stammer jeg fra Inger Gavensdatter som var gift med Abraham Bøchmann, og hun var barnebarn av Realf Wright. Jeg er også veldig interessert i det dersom du klarer å finne ut noe mere, og håper Debby går med på at vi alle kan ta del i hennes forskning.Vennlig hilsen Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Dette var morsomme og nye opplysninger for meg. Og om denne faren har noe mer er det fint om han vil dele. Jeg har sendt forespørsel til Debby og kommer tilbake når jeg hører fra henne. Alt godt - Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Bodin Bratlie

Hei til der alle! Jeg følger med i diskusjonen og kan sikker også komme med spørsmål lengre fram. Jeg har allerede kontakt med Debby. Det her har vi kommet fram til når det gjelder vårt slektforhold: Vi har kommet fram til samme sak, så det stemmer nok.Here is our (you (Tove) and I (Debby) lineage: Realf 'Rialf' Christian Wright, Henrik Realfsen 'Realfsson' Wright, Eilert Bruun Pettersen Wright, Petter Henriksson Wright, Peter Christian Eijlertson Folkman WrightThis is where you and I split: I am a descendent of Peters daughter: Annette Caroline Wilhelmine 'Agnethe' Wright You are the descendent of Peters son: Edward Wilhelm WrightLykke til med granskningen. Kanskje er det noen som kjenner til min slekt? Det kan finnes spørsmål som jeg kan svare på, så: Vi hørs! Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Bodin bratlie

Hei igjen!Må visst svare på mitt eget innlegg. Tror Debby hadde litt feil der. Slik skal det være etter mine noteringer. Realf, Henrik, Petter, Eilert, Peter Christian, Edward.Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Hei Tove Dette er hva jeg også har notert på den siden. Selv kommer jeg via Realf, Henrich,Justine og Anna Elise som ble gift med Jacob Pedersen Müller eller Møller som det også står. Jo då - vi hørs! Alt godt - Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.