Gå til innhold
Arkivverket

[#24898] Søker familie med navn Bosted og etterkommere 1800 -


Gjest Inger Bjelke
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Bjelke

Jeg søker opplysninger om snekker Bernhard Bosted (f. ca.1759 i Sverige) gift med Ingri Caisa Blomsted (f. ca.1765, Sverige, d. 1847 Porsgrunn) og deres etterkommere. De hadde i hvertfall disse barna som vokste opp;1. Olaus Bosted (f. ca 1786, Sverige) gift 1809 i Moss med Anne Margrethe Thommesdatter, får 3 eller flere barn;o Bernard Bosted (døpt 1810 i Moss - ?) o Elisabeth Sophia (døpt 1811 i Moss - ?) Gift o Marthe Margrethe (1814 i Kristiansand - ?)2. Svend Bosted (f. ca 1788, Sverige d. 1844 i Moss) gift 25 nov 1819 i Moss med Anne Kathrine Wessel3. Gustav Bosted (f.1790 i Fredrikstad, fadder i Moss i 1812)4. Anna Cathrine Bosted (f.1793 i Fredrikstad, d. ca 1851 i Porsgrunn) gift 22 okt 1811 i Kristiansand med Johan Henrik Liljebjelke, får 5 eller 6 barn.o Martha Maria (døpt 1812 i Moss – 1838) Gift med Henrik Wiersen – ingen barn. o Johan (1815 Gjerpen - 1832 Gjerpen) o Edvard Severin (1820 Gjerpen - ??) o Jens ??? (1825???) o Christian (21.6.1825 ?? ikke funnet – død 1902 Kristiania) Min tippoldefar o Johanne Cathrine (1836 Gjerpen – 1838 Gjerpen)5. Christina Bosted (f.1796 i Fredrikstad) gift 30 apr 1813 i Kristiansand med Hans Gabriel Olsen6. Charlotta Bosted (f.1798 i Moss) Flytter til Kristiansand i 18287. Bernhard Bosted (f. 1801 i Moss, d. 1830 i Stavanger) gift 1829 i Time med Ingeborg Torresdatter8. Marie Bosted født i Brevik? 1807? Død ugift i Porsgrunn 1874.Jeg vet ikke hvor i Sverige denne familien kom fra, men de innvandret først til Fredrikstad (1790) og flyttet så til Moss. Derfra kan det se ut som noen har flyttet til Kristiansand og noen har blitt igjen i Moss. Har de også vært innom Brevik på sin vei. Moren og to av døtrene døde i Porsgrunn)Jeg skulle gjerne ha fått fyllt ut mine spørsmålstegn og funnet ut hvem som endte opp hvor og når de flyttet på seg. Giftet noen av de andre barna seg og fikk etterkommere? Og i så fall hvor ble det av dem?Håper noen har støtt borti noen fra denne familien. Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Vet ikke om dette hjelper deg noe på vei, men her er noen Bosted/Bostedt-folk i 1865-tellingene:MOSS 1865:W. Bosted, snekker [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60104.wc2&gardpostnr=2&personpostnr=5#a0>LenkeJohan C. Bostedt, kjøpmann LenkeMarianne, født Bostedt LenkeOlus Bostedt, hennes sønn, 13 år LenkeKRISTIANIA 1865:Nilsine Marie Bosted, jomfru, 25 år, født i Tønsberg Lenke DRAMMEN 1865Søren Nicolay Bosted, født i Tønsberg + sønn Hans Oluf Bosted LenkePORSGRUNN 1865Marie Bosted, 58 år, født i Kristiansund, ugift LenkeMANDAL 1865Olene Bergitte, født Bosted LenkeCarl Julius Bosted, 32 år, født i Mandal m/familie: Lenke STAVANGER 1865:Herman Bosted, 39 år fra Mandal, snekker, gift og seks barn Bosted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjelke

Jeg har kikket på dem og Marie Bosted i Porsgrunn er i hvertfall datter til Bernard og Ingri. Regner med at hun skal være født i Kristiansand og ikke i Brevik slik det står i FC. Knudsen 'Jomfru Marie Bosted,født i Brevig 1809 d. 1874, var, ifølge Inga Friis, byens modehandlerinde og en meget vigtig person for den opvoksende kvindelige befolkning, hvis straahatter hun selv syede og dekorerte. Hun holdt ogsaa i nogen aar en smaaskole. Hendes moder, Inger Bosted, født Blomsted, f. 1765 d. 1847, er begravet her. En søster, Anne Cathrine, f. 1793 d. 1851 blev gift med guldsmed Joh. Henr. Liljebjelke paa Osebakken.'De andre har jeg ikke fått undersøkt om hører til 'mine' Bosteder. Men at en del er snekkere og hører hjemme i Moss eller på Sørlandet er lovende.Har funnet en Olaves Bosted i Tønsberg (født rundt 1805) som er opphav til noen av de nevnte, men jeg har ikke funnet noen forbindelser mellom Olaves og den familien som bodde i Moss 1801 LenkeInger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg har gjort et søk på svenkse Släktdata, men finner ingen Bosted der. Derimot finnes det en del varianter av navnet. Tror du at det kan ha blitt fornorsket? Bosted er forøvrig et navn som eksisterer i Tyskland såvel som i Danmark og England.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjelke

Navnet kan være fornorsket. I Sverige har jeg funnet Boustedt og Bostedt. Jeg har en forespørsel liggende på Anbytarforum under Boustedt men ikke fått noe napp. Ikke har jeg funnet noe på Blomsted(t) heller. Fant min Bernhard Bosted først i Vigerusts innvandrerarkiv LenkeInger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Kanskje du skal sjekke opp denne Bostaed'en som angis å være født i Arendal i 1771FAmilysearch IGI-----MAREN DORTHEA BOSTAEDChristening: 1771 Arendal, Aust-Agder, NorwayFather: BOSTAED-----Hvor kom hun fra, og hvem var fadder til hennes barn etc.-----Her er en annen forekomst:FS Individual recordsHOLMSDATTER BOESTEDBirth: 06 May 1756 Place: Askim, Ostfold, NorwayDeath: 06 May 1756 Place:Father: Holm BOESTEDMother: Birthe BOESTED-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Svend og Olaus var antakelig navnene på fedrene til Bernhard og Ingri Cajsa. Har du forsøkt å lete etter dem i Sverige ved å bruke Olausson/Olausdotter/Svendsson/Svendsdotter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjelke

Hei Nina - takk for tipset, jeg har nok vært litt for opphengt i etternavnene. Ellers finner jeg flere av de nevnte på Family Search i en eller annen sammenheng bla. dåp for en Carl Julius født i 1834 i Mandal sønn av Olaus Bosted og Margrethe Thomasen.Da begynner foreldrene og bli nærmere 50. Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Noen opplysninger om Bosted i MossBernard Bosted kommer trolig til Moss i 1796 da han kjøper et hus under Klommesten (da i Rygge) for 130 rdl. Selger til Ursula Gude i 1804. Jeg har følgende barn:!. Olavus Bosted 1786, gift 7-4-1809 med Grete Thomesdtr. Barn:Bernard Bosted f. 26-5-1810 på Krogsvold i Moss(rett nedenfor Klommesten)Elisabeth Sophia Bosted f. 21-7-1811 i Moss2. Svend Bosted f. 1789 d. ca 1844 i Moss (skifte), smed, snekermester med borgerskap fra 4-7-1812, bor i 1842 i Storgt. 2a., gift 26-11-1819 med Anne Cathrine Wessel d. ca 1848, jordmor(datter av opsynsmann på Moss Jernverk Christian Wilhelm Wessel og Anne Marie Petersen). Barn:A.Johan Christian Bosted24-12-1819 i MossB.Marianna Julie Bosted f. 20-2-1822 i Moss, gift 25-1-1843 med fraktemann Anders Johannesen Edin f. ca 1820. Barn:B1. Anne Marie Olava Andersdtr. Edin f. 13-5-1843 i MossB2. Axel Sigmund Andersen Edin f. 8-7-1846 i MossB3. Johan Martin Andersen Edin f. 8-9-1848 i MossC. Wilhelm August Bosted, f. 1825 i Moss, snekker, g. m. Marthe f. 1812 i Lier, bosatt i MossD. Johan Christian Bosted f. 1827 i Moss, d. ca 1858, snekkermester, flytter til Drammen 13-5-1840, g. m. Anne Marie Hansen. Barn:D1. Herman Christian Bosted f. 26-3-1844 i Moss, kjøpmannD2. Sigvart Martinius Bosted, f. 28-2-1846 i MossD3. Josephine F. M. Bosted f. 1849 i MossD4. Albert F. Bosted f. 1853 i MossE. Florentz Nicolay Bosted f. 14-3-1827 i MossF. Peter Julius Bosted f.ca 1835 i MossG. Gine Mathilde Bosted f. 4-1-1835 i Moss3. Gustav Bosted f. 17904. Anne Cathrine Bosted f. 17935. Christine Bosted f. 17956. Charlotte Bosted f. 29-1-1797 i Moss7. Charlotte Bosted f. 3-10-1798 i Moss, flytter til Kristiansand 18288. Bernard Bosted f. 15-1-1801 i Moss9. Friderich Bosted f. 4-5-1803 i Moss10. Anne Magrete Bosted f. 8-7-1804 i MossKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Til innlegg (5) om tenkelige skrivemaater av navnet: - Det fantes en norsk tennis-spiller kalt Dick Bjurstedt, det ligner da litt, men er kanskje en svensk variasjon ? - Skulle ikke forundre meg om det er samme navn som det vries paa ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjelke

Her kom det mye jeg kan bygge videre på, takk til deg Knut. Det kan se ut som om Bernhard m. familie flytter til Kristiansand i 1804.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjelke

Fra 1865 tellingen finner jeg igjen Svend Bosteds barn; Wilhelm August Bosted her [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60104&gardpostnr=2&personpostnr=5#knappar>Lenke Og Johan C. Bosted her Lenke, men det ser ut som det er han som er født i 1819 og ikke 1827. Og datteren Mariane her Lenke. Svends søster Charlotte skal i følge Family Search ha giftet seg med en Mønnich og kan være denne enken i Skien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Rolf Sigvart Lea Lein

Jeg har litt data om Olaus Bosted, født 1786 Sverige. Han fikk en sønn, Herman Olauss. Bostad (f. 11.08.1827 i Mandal). Herman ble gift m. Christine Assersdatter Tollaksen (f. 1828 Stavanger - d. 29.04.1875 Stavanger) Herman og Christine fikk 7 barn, alle vokste opp, 5 av dem reiste til USA. Herman er min kones tipp-tipp-oldefar. - Sigvart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Richard Johan Natvig

Min tippoldemor Olene Bergitte Mortensen f. Bosted ([url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61002&gardpostnr=86&personpostnr=679&merk=679#ovre>Lenke) skal være datter av Olaus Bosted og Margrethe Thommesen/dtr. Hun skal være f. i Kristiania 1823, d. 26.01.1892. Gift m. Tønnes Mortensen (1824-1897), baker i Mandal. Av barna ble Josephine Martine g. m. Emanuel Jansen, Rasvåg (skipsfører), og Julius ble g.m. Thora; han hadde manufakturhandel i Arendal (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjelke

Morsomt med flere fjerne slektninger. Min tipp-tippoldemor var søster av Olaus!!Men er det noen som vet noe om opphavet til Olaves Bosted i Tønsberg. Han skal vistnok være født rundt 1804-05. I et hastig søk for noen år siden i kirkebøker for Tønsberg, fant jeg han og Ingeborg Marie Nielsdatter som foreldre rundt 1830 uten å ha notert noe mer på ham. Finner ham i Tønsberg i FT 1865, Lenke , (langt ned på siden -nr. 4400) I følge Family Search bruker han navnet Jens Bernhard på en av sine sønner. Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.