Gå til innhold
Arkivverket

[#24905] Gjest Baardsen og Kari Thorsdtr. Aakre, Skånevik, Hordaland


Gjest Marie Skålnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Marie Skålnes

Eg har lese at Gjest Baardsen i 1813 fekk eit barn med Kari Thorsdtr Aakre. Gjest skriv sjølv i boka at han betalte bidrag til denne jenta. Her Lenke finn eg henne i 1801-teljinga. Gardsnamnet Aakne må vera feilskriving for Aakre (i dag Åkra).I Skåneviksoga b.II side 305 står det berre: Kari, nemnd 1812. Er det nokon som veit noko meir om denne Kari?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

27. desember 1813 ble 'uægte Barn Wier hvis Forældre bleve angivne at være en Handels Karl fra Sogn ved Navn Augmon Jensen Hilleschor og Moder Piigen Kari Thorsdtr Aakre' døpt i Skånevik. Augmon Jensen Hilleschor var et av Gjest Baardsens mange alias.Vi har forsøkt å finne igjen Kari Thorsdatter og sønnen Wier Jensen, men dessverre uten hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Men Vier Jensen ......, forstår ikke helt hvilket gårdnavn det er. Finner imidlertid ingen andre Vier Jensen f i det aktuelle tidsrommet heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Det finnes også en Kari Thorsdatter som dør 17. mai 1831, 45 år gammel, i Skånevik. Oppholdssted: Berge (får ikke lagt inn lenke til denne, sidehenvisningene blir feil) At gårdsnavnet er forskjellig, betyr vel lite, men hvis dette er riktig Kari, og den forrige var riktig Vier, så er det jo ikke så rart de ikke er funnet igjen i andre kilder. Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det må vera rette Kari, for ho er oppførd som 14 år gamal i ft1801. Vi har ikkje leita etter dei noko serleg, og det ser det heller ikkje ut til at bygdebokskrivaren har gjort. Men no vil eg tru dei er på plass. Ho Kari drog vel rundt som tenestetaus på ymse garder, med sonen på slep så lenge han levde. Takk for hjelpa, nok ein gong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk fra meg også.Her er dødsfallet til Kari.LenkeMen er der en gård Berge i Skånevik, eller var hun i tjeneste på Berge i Etne, mon tro...At Vier står oppført som Jensen ved dødsfallet i 1821 betyr vel at det er Gjests oppdiktede farsnavn han har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Eg finn ikkje Berge i folketellingane for Skånevik før i 1900, men eg trur namnet har vore i bruk lenger. Der er Berge under prestegarden i Skånevik, og så ser det ut som om der er i Berge på den vesle biten av Halsnøy som høyrde til Skånevik. Og på Sævareid er Berget.Berge er ikkje oppført som eigen gard i bygdebøkene for Skånevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Der er skifte etter en Ole Viersen Berge 1772 - kan det væreen onkel av Kari...Marie skriver i denne debatten Lenke at Karis far var Tor Olsen fra Fatland og moren en Viersdtr fra Sævareid. Kanskje slekt, og at Kari var i tjeneste f eks hos en fetter på Berge.Har du funnet noe i bygdebøkene om Karis bestefroeldre på Sævareid. Kan de ha bodd på Berge-bruket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Eg fann Karis besteforeldre på Sævareid, men no hugsar eg ikkje om det var på Berget (og eg har ikkje boka). Kari, stakkar, vart morlaus to år gammal, så ho kan jo ha vore hos slekta. Kari sin far var gift tre gonger og døydde i 1811.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, du kan så si. Hun hadde sikkert en vanskelig oppvekst. Og Gjest var jo lett å falle for. Hun var jo ikke så helt ung heller da Vier ble født. Morsomt med Vier-navnet. Det har vi i Bjørgen-slekten, faktisk enda. Min oldefar fra Bjørgen i Etne, min tipp-tippoldefar fra Berge i Etne og min 4tippoldefar fra Tveit i Ølen het Vier. Etter 1900 ble navnet endret til Vidar. En onkel av meg het Vidar, og hans sønnesønn heter Vidar.Nå gikk akkurat Gamle Oster ut Vågen. Fin lyd du http://nn.wikipedia.org/wiki/DS_%C2%ABOster%C2%BB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

I 1801 finn eg 13 Wier i landet, alle bur i Skånevik! Fire Wiar (Etne og Fjellberg). I 1701 er og dei fleste Vier/Wier/Wiar frå Åkradelen av Skånevik.I Fjæra ser eg Viar nemnd allerede på 1600-talet, og ein gifte seg med ei Viarsdtr i Odda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Ifølgje kartboka til BT ligg garden Berge rett sørom ferjestaden 'Skånevik, og Skoge litt lenger vest. Eg kan inkje om desse gardane og folket der. Men eg er viss på at ho Kari aldri fekk nokon stunad frå han Gjest, slik han sjølv skreiv at han gav.Når det gjeld namnet Viar - seinare Vidar - har eg sjølv ein systerson med det namnet som eg skal i bryllaup til i juli. Men han korkje er frå eller bur der inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Eg såg i Skånevikssoga at det var svært mange plass under Prestegarden i Skånevik. Dei som budde på somme av plassa, byrja på 1800-talet å nytta Berge som etternamn. Om eit plassfolkpar står det at dei måtte flytta får eit plass på Tre, fordi kommunen skulle bruka det til plassering av fattige. Kan Kari rett og slett ha vore plassert der den siste tida av livet?Kari sine besteforeldre på Sævareid, såg ikkje ut til å ha noko tilknytning til Berget (Folkaberget), dei var på eit anna bruk på Sævareid. Viarnamnet der kom frå Vika i Åkra.Ole Viersen Berge (som du Arnfrid spør om skifte etter) budde på Berget og var ein fattig mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Geir Eide

Litt på siden av emnet; jeg har aldri sett for meg at det fantes fotografier (daguerrotypier ?) av Gjest Bårdsen.Foruten at Thor Gotaas` bok ' Taterne - livskampen og eventyret' absolutt er å anbefale, finner en i denne boken også Gjest Bårdsen avbildet like før han ble løslatt i 1849.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Kilden er desverre ikke oppgitt. Jeg har prøvet og finne det ut av kilderegisteret i boken. Kildergisteret er desverre ikke knyttet opp mot opplysningene.Ut fra motivet, som er temmelig lik tegningen i dine og Bjørn D /Yngve N sine artikler om Gjest, vil jeg anta det er tatt på Akershus festning. Det er muligens politiet/fengselsmyndighetene i Kristiania som har tatt bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Til 24: Nei, det gjør han ikke. Men han nevnes i forbindelse med at han fra tid til annen ' slo seg med ' taterfølger. En påstand er at Gjest kan ha blitt skjult av taterne. Men Gotaas har ikke funnet noen dokumentasjon på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.