Gå til innhold
Arkivverket

[#24906] Skomaker Frantz Andersen Schjelderup fra Skien


Gjest Michael Moum
 Del

Recommended Posts

Gjest Remi Pedersen

Michael, du er dyktig til å plukke ut de Schjelderup'ene som jeg ikke vet foreldrene på....Jeg har sett igjennom kirkeboken for Skien i perioden 1780 til 1790 for å se om han får noen barn. Ingen Schjelderup nevnt, og heller ingen Frantz Andersen. Vet ikke når han er født så det litt vanskelig å leite etter hans egen dåp i kirkeboken bare på måfå. Har også sett i folketellingen for København 1787, men fant han ikke der heller. For tiden et stort mysterium.Så la oss heller sikte oss inn på Anders.Noen mulige kandidater: 1. Andreas Andersson Schj., født 30. juli 1738 i Tynset, sønn av Anders Pederson Schj. og hustru Elisabeth Evensdatter Meldal. Andreas var res. kap. til Lier i 1773, dør i Vigør, Bergen 22. juni 1793. 2. Andreas Thrane Andreasson Schj., døpt 13. juli 1742 i Borre, sønn av Andreas Samuelson Thrane og hustru Anna Jacobæa Augustinusdatter Schj. 3. Andreas Thrane Michaelson Schj., døpt 11. mai 1742 i Stokke, sønn av Michael Augustinusson Schj. og Dorthe Theodoriusdatter Andersen. 4. Anders Michael Andersson Schj., født noen år senere enn broren Andreas(Res.kap. til Lier). Anders ble Bergbetjent.Vel, det var de Anders/Andreas jeg hadde som jeg vet om i den gitte tidsperioden til å være den Anders som kan være Frantz sin far. Den neste Anders er født i 1712 i Tovik, Skånland, Troms, og etter 1742 blir for seint.I tillegg kan jeg nevne at i Porsgrunn er der en Christen Schjelderup i 1801 som jeg heller ikke vet hvem som er foreldrene til. Han er også skomaker og far til jentene Christiana 8 år, Anne Elisabeth 6 år og Maren Christine 1 år. Maren er født i Porsgrunn og blir døpt i Porsgrunn Østre den 11. april 1800. De to andre jentene er ikke funnet døpt i Porsgrunn. Moren heter Ellen Maria Schierven og dør rett etter at Maren Cathrine blir født og blir gravlagt i Porsgrunn Østre den 17. mai 1800. Schierven er et navn som figurerer en del i Lardal i Vestfold og i Sandsvær i Kongsberg på 1700-tallet.Jeg tror at sansynligheten kan være til stede at Frantz og Christen kan være brødre siden begge er skomakere og de bor ikke så langt fra hverandre og at de trolig kommer fra Vestfold et sted.Mvh Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Enkem. og Mester skomager Christen Schieldrup Ø. Porsgrunn gifter 30/12-1806 etter Kgl. bev. hjemme i huset med pike Maren Jørgensd. Deres forlovere var J. Bloch og Arne Fred. Usler.Eneste Christen Schjelderup i Vestfold/Telemark jeg vet om er en som ble født i 1770 i Lardal og han er sønn av Jacob Worm Schjelderup. Men denne Christen her er jo yngre enn han som bor i Porsgrunn. Jacob Worm S. hadde en sønn til som het Christen og han var født 1763, men han døde vel i før 1770? Kan folketelling ha oppgitt feil alder på Christen?Denne Frantz A. Schjelderup har jeg ikke funnet annet sted enn i NST hvor han nevnes i forbindelse med at han tar borgerskap i København.Mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Det er en Frants Andersen som blir døpt i Skien i 1733, men hans far heter Anders [Olsen] Rusk [Rusch], og han er for gammel også, kanskje?Fra Familysearch VRI:Frantz Skiellerup gifter seg i København 16.03.1785 med Ane Joensdr. RenschowHilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Takk for opplysningen om Christen sitt andre giftermål. Det visste jeg ikke om. Fikk de barn?Jacob Worm Michaelson Schjelderup og hustru Barbara Christensdatter Holst fikk som du nevner 2 barn ved navn Christen/Kristen av totalt 8 barn.Barn nr. 2 i rekken var Christen, født i januar 1763 Hof prestegård, døpt 12. januar 1763 Hof, død i juni 1766 Hof prestegård, gravlagt 18. juni 1766 Hof.Barn nr. 6 i rekken var Kristen, født i november 1770 Hof prestegård, døpt 5. november 1770 Hof, død i juli 1772 Hof prestegård, gravlagt 6. juli 1772 Hof.Alle kilder er kirkeboken i Hof, bind 2.Så Christen i Porsgrunn er ingen av Jacob Worm sine sønner Christen/Kristen.De opplysningene jeg har om Frantz kommer fra samme sted som deg, nemlig NST II, side 83. Jeg har ikke klart å finne andre opplysninger om han enn der. Og Frantz er jo langt i fra noe vanlig navn i slekten Schjelderup.Mille Mentzonia Pedersdatter (Darre) Schjelderup, datter av Peder Mentzon (Darre) Schjelderup og hustru Kirsten Blich Andersdatter Opdahl (også kjent som Sophia Opdahl, Mille født 1685 trolig i Melhus der faren var sogneprest. Mille gifter ca. 1718 med Oluf Bersvendson Rynning, født 1690 i Trondheim, død 9. desember 1741 i Melhus der han var res. kap. De får en sønn ved navn Frantz Christian, født ca. 1722 i Melhus, død 18. september 1763 i Karise, Storstrøm, Danmark der han var sogneprest. Frantz gift to ganger, 1. Elisabeth Ulfers, født 1735, død 1760, de fikk 2 sønner og 2 døtre, navn vet jeg ikke. 2. Y. Ølgod og hun fikk 1 sønn og en datter med Frantz. Kan Frantz A. Schjelderup være en av barna og tatt Schjelderupnavnet?Bodil Johanne Jacobsdatter Schjelderup, datter av Jacob Worm Schj. og hustru Barbara Holst, søster av tidligere nevnte Christen/Kristen, født i januar 1767 Hof Prestegård, døpt 10. januar 1767, død 1. januar 1796 Borre prestegård, gift 1789 med Tobias Mortenson Müller, født 17. juni 1753, Reggestad i Våle, 23. juni 1753 Våle, død 28. august 1813 Borre prestegård. Han var sogneprest til Borre. De fikk 5 barn hvorav barn nr. 4 er Frantz Christian Flor Tobiasson Müller, født i desember 1794 Borre prestegård, døpt 4. desember 1794 Borre, ,trolig død før 1853. Ingen videre opplysninger om han.Det var de to Frantz'er jeg har som er innom slekten Schjelderup før år 1800.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Jeg fant dette om Christen Schielderup Lenke Ser ut som han kom til Porsgrunn i 1796/97 hvorfra vet jeg ikke ennå. I FS så er han ikke funnet døptChristen Schjelderup, født 1753 d. 1819, var skomager, g. I. m. Marie Schierven, født 1759 d. 1800, g. II. m. Maren Jørgensdatter, f. 1758 d. 1818.Jeg fant ikke noe barn med Maren Jørgensdatter i FS. Mulig et skifte etter han vil si om det var flere barn. Fant heller ingen barn av Christen gift i Porsgrunn.mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon K. Valebjørg

Etter 1746 finn ein Anders Jensson Schielderup -1766 som klokkar i Fyresdal g.m. Lisbeth Frantzdtr. Cudrio. Etter dei finn ein desse borna: Jens - 1766,Ole g. i Fyresdal,Anne Malene 1756- g.i Fyresdal,Frantz 1757- ukj.,Dorthe 1759- g.i F.dal Christen1761- ukj., Susanne 1763- ukj. og Birgit 1766 ukj.Foreldre til Anders Jensson Sch.: Jens Christenson Schielderup og Malene Andersdtr. Norendal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon K. Valebjørg

Fyrst ei retting: Malene Andersdtr. Norendal skal vere Norenberg.Ellers veit ein ingenting om forfedre. Dei av borna til Anders og Lisbeth som blei gifte i Fyresdal har talrike etterkom. Opplysningar henta frå: B.Veum Fyresdal s.303 og St.Marvik Fyresdal Gards- og Ættesoge s.976 bind 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Takk for opplysningene Jon. Malene Andersdtr Schjelderup Norenberg (1701-90) var iflg. de opplysningene jeg har gift I med Jens Christensen Schjelderup, barn: Anders, gift II med Svein Olavsen Besjord, 4 barn, gift III med Olav Eivindsen Skrede. Mulig hun er en etterkommer av Ibentz Schjelderup eller av broren Melchior?Franz er noen år yngre enn han jeg etterlyser. For jeg finner Franz A. Schjelderup i Kbh. i 1801 og hans alder da oppgitt å være 48 år. Han bor i Sankt Annæ Vester Kvarter som Mester skomaker sammen med sin kone Ane Jonsdatter (40). De har barna Andreas på 11 og Ane Magdalena på 5. Men man skal kanskje ikke avskrive verken Franz eller Christen som barn av Anders Christensen SchjelderupAne Jonsdatter er antageligvis datter av Jon Hansen Renschow/Renschoug i Drammen.Mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Hvor kommer opplysningene dine om Malene Andersdatter Schjelderup Norenberg fra? Norenberg oppfatter jeg som et navn som kommer fra Luster i Sogn og Fjordane. Stemmer dette? Hvem er Ibentz og broren Melchior sønner av? Melchior er også et navn som stort sett bare har eksistert i Luster-grenen av slekten Schjelderup. Kommer disse to også fra Luster? Hva får deg til å si at Ane Jonsdatter antageligvis er datter av Jon Hansen Renschow/Renschoug i Drammen? Ikke at jeg sier at noe er feil, hadde bare lyst til å vite om kildene dine.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Fant omsider Franz i FT 1787 i København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, Adelgade 279Frans Gellerup, 30, Gift, Mand, Skomager Mester, Anna, 28, Gift, Konen, , Elisabeth Jorine, 2, Ugift, DatterKilde om Malene Norenberg fant jeg her [url="http://groups.google.no/groups?q=malene+norenberg&hl=no&lr=&selm=65ajob%24jo3%241%40news.uit.no&rnum=2>Lenke LenkeMentz (Ibentz en skrivefeil i mine notater) Olsen Schielderup som var halvbroren til vicepastor i Herøy Melchior Michelsen Falch. Mentz var gift med sitt søskenbarn Anne Helene Falch. En av etterkommerene deres var gift med en Norderberg.Mulig en forbindelse der? Men det er bare antagelser.Jeg har ikke noe annet grunnlag enn at den eneste Renschow jeg finner er en vaktmester på Strømsø ved navnet Jon Hansen Renschow. Denne slekt har opprinnelse fra Renschoug/Renschaug/Renskog i Lier. Lenke En Hans Renschow blir gift på Bragernes(får ikke opp linken på FS nå). Ei Anne Renschaug finner jeg på Bragernes i 1801 mulig hennes mor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Hun kan være det, men da hadde det vel stått i FT-1801 hvor hun var født og det står ikke oppgitt noe fødested. Går derfor utfra at hun er fra samme land som sin mann. Utfra det jeg kan se så oppgis det i 1801 på de fleste fødested hvis de er født i Danmark, men det kan sikkert forekomme at det ikke er oppgitt. Har ikke funnet noen Renschow i Danmark heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Takk for opplysningene om Franz i København, Michael.Når det gjelder Mentz Olufson Darre Schjelderup, så er det riktig at han var halvbror til Melchior Michelson Falch. De hadde felles mor i Helle Andersdatter Mogensen. Far til Melchior var Michel Melchior Melchiorson Falch og far til Mentz var Oluf Mentzson Darre.Mentz Olufson Darre Schjelderup tok etternavnet til sin farmor Maren Pedersdatter Schjelderup som var gift med Mentz Christopherson Darre. Han var Sogneprest til Løten og var gift med Anna Petersdatter Jessen. Det var sønnen Wilhelm Mentzson Schjelderup som giftet seg med sitt søskenbarn Anne Helene Melchiorsdatter Falch. Wilhelm ble klokker i Herøy i 1717 året etter at Anne Helene sin far døde. Anne Helene sin far, Melchior, var sogenprest til Herøy.Wilhelm og Anne Helene fikk bare et barn da Anne Helene trolig dør i forbindelse med fødselen i 1718. Dette barnets navn var Melchior og flytter til gården Rønneid i Luster ca. 1741 der han gifter seg med Ingeborg Marie Hansdatter Munthe Rue og de får 9 barn. Deres barn nr. 2 Ingeborg Marie Melchiorsdatter Schjelderup, født 1745 Rønneid, døpt 25. oktober 1745 Gaupne, død 1797 Rønneid. Hun gifter seg 2. juli 1778 i Luster kirke med Knut Knutson Norenberg, født 1748 Bergen, døpt 1. september 1748, død 1799 Rønneid, gravlagt 10. november 1799 Luster. De fikk 5 barn: Melchior 1779-1779, Gjertrud Marie 1782-1824, Hans Rue 1785-?, Melchior Schjelderup 1788-1874, Ingeborg Marie Rue 1791-1814. Alle med etternavn Norenberg.Det er godt mulig at der er en sammenheng mellom Malene Andersdatter Schjelderup Norenberg 1701-1790 og Knut Knutson Norenberg 1748-1799, men Schjelderupnavnet kommer ikke fra Knut sitt giftermål inn i Schjelderup-slekten da Knut mest sannsynlig er en generasjon senere enn Malene.Slik jeg ser det så kan Frantz og Christen godt være barn av Anders Jensson Schjelderup, klokker til Fyresdal, som igjen er sønn av Jens Christenson Schjelderup. Anders får barn fra 1756, hvilket trolig betyr at han er født rundt 1725-1730. Jens må da være født en gang rundt 1700 og Christen igjen må være født rundt 1670-1675.Mvh Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Da kan det se ut som at jeg funnet mor og noen av søskene til Franz som fortsatt bor hjemme.I DDA FT-1787 fant jeg følgende i Købmager Kvarter, Grønnegade 247 i København.Cathrine NN, 78, Enke(mand), Husmor, Enke efter Anders SchielderupIsach Andersen Schilederup, 34, Ugift, Søn, CanceliskriverMette Marie Schielderup, 52, Ugift, DatterEggel Schielderup, 46, Ugift, DatterSara Schielderup, 39, Ugift, DatterLudovica Schilderup, 31, Ugift, DatterDette kan jo tyde på at Franz er barnefødt i København og at vi kan utelukke Anders Jensen Schjelderup i Fyresdal som far. Hvilken tilknytting Franz skal ha til Skien vet jeg ikke. Mulig han tok sin lære der?Hvem er så denne Anders Schielderup som var død i 1787?Mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Når datteren Sara blir dpt i Skt. Nikolaj Kirke 17 nov 1749 får man vite at foreldrene var Anders Larsen Schelderup og Cathrine Pedersdatter.Andre barn jeg fant Dorthea (1747) Abraham (1752), Isaac (1754), Luduvica Benigna (1756). Alt dette kommer fra FS.Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

I kirkeboken for Trinitatis i København 21/5 1786 blir Franz Schjelderups datter Elisabeth Jorine døpt, blant hennes faddere er skomakersvend Christen Schjelderup. Man kan vel vel tro at Frantz og Christen er søsken. Det er vel samme Christen vi finner i Porsgrunn i 1801 som enkemann.Franz og Anne ble trolovet 20.2.1785.mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

FS IGI fra Larvik kirkebok sier at Christen Schjelderup og Ellen Maria Schierven ble gift 22. september 1790. Ingen patronym nevnt på noen av dem i FS.Deres første barn Christian ble døpt i Larvik den 30. oktober 1790. Ellen Maria hadde med andre ord bare så vidt over en måned igjen av graviditeten da de giftet seg. Han er ikke nevnt i 1801-tellingen i Porsgrunn. Kilden er den samme som over.Barn nr. 2 som jeg har funnet er Christiana som blir døpt den 9. mai 1793 i Bamble. Dette i følge FS VRI.Jeg har ikke funnet dåpen til Anne Elisabeth på FS.Mvh Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Fant litt mer om Franz Schjelderup. Hans kone Anne Johnsdatter dør 3 juli 1814, grl. 7 juli. Franz gifter seg 58 år gammel igjen 5. juli 1816 i Trinitatis kirke med enken Anne Kirstine Pedersen alderen hennes er oppgitt å være 58 år.Deres barn:1) Elisabeth Jorine, dpt. 21/5 1786 i Trinitatis kirke, København, død før 1801, 2) Anne Kirstine, dpt 4/5 1788 i Trinitatis kirke, København, død før 1801, 3)Andreas, dpt 13/12 1789 i Trinitatis kirke, København, nevnt i FT-1801, 4) Anna Malene, dpt. 19/1 1796 i Trinitatis, København, nevnt i FT-1810, 5) John Jensen, dpt. 8/7 1799 i Trinitatis, København, død 10/9 1800 i Adelsgaden 234.Finner ingen barn av Franz konfirmert i Trinitatis kirke. Heller ikke nevnt i FT 1834.Skal man få en bekreftelse på Frantz og Christen er søsken må vi nok se i skiftet etter Anders Jensen Schjelderup (Fyresdal) eller Anders Larsen Schjelderup (København)En mulighet er jo å se dåpsregisteringen i Fyresdal om de passer med de årstallene som er nevnt i FT1801 for Porsgrunn og København.mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Finner en Anders Andersen Schielderup i beboere i København etter bybrannen 1728 Lenke som mest trolig er faren til Franz A. Schielderup.Han er bosatt i samme gate som man finner Franz i FT-1787 og FT-1801.MvhMichael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.