Gå til innhold
Arkivverket

[#24910] Etterslekt av Magnus Mathisen f. 1864 i Tjølling, Vestfold


Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Kan noen hjelpe meg med å finne etterslekt av Magnus Mathisen f. 1864 i Tjølling? I folketelling 1900 bor familien i Sandefjord. Lenke Magnus( bror av min far-far Aksel Mathiesen f. 1 des 1857) flyttet tilbake til Oslo. Men hvor er det blitt av nålevende etterkommere? Jeg ville være svært takknemmelig for å bli satt på sporet! Hvis noen ønsker privat kontakt, er min E-post aemathie@online.no Hilsen Aksel Einar Mathiesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dersom Magnus Mathisen flyttet tilbake til Kristiania/Oslo, kan det være et tips å se på de kommunale folketellingene som finnes i Byarkivet i Oslo, Maridalsveien 3, 0178 Oslo. I motsetning til de statlige tellingene fra og med 1910 som bare kan brukes til statistikk til de 100 år gamle, er kommunale tellinger eldre enn 60 år, fritt tilgjengelige for publikum på Byarkivets lesesal. Her er en lenke med info om kommunale folketellinger [url="http://www.bar.oslo.kommune.no/OBA/faktaark/f_folketellinger.asp>Lenke. De kommunale tellingene er ordnet på gatenavn, så da kan du først se om du finner Magnus og hans adresse der og deretter gå direkte på gata i folketellingen. Her er info om adressebøkene Lenke og her hjemmesiden til Byarkivet med div. annen info

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei Grethe,og takk til deg.Det som var mitt håp var at en eller flere kan ha kjent noen av Magnus sine etterkommere. Hilsen Einar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei Kjell! Jeg har rimelig oversikt over de andre i søskenflokken, men etterkommerne til Magnus har vært umulig for meg å finne ut av.Det er grunn til å tro at en løsning her vil gi meg muligens mange og nære slektninger.Ha en god helg. Hilsen einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen Einar! I boka 'Sandefjords historie' - sett gjennom Sandefjords Blads spalter 1861-1983, Bind II, s. 567, finner jeg en Axel F. Mathiesen. Lurer på om det kan være en slektning av deg? Her følger sitat om hvalfangst: ' I årenes løp er det tatt opp mange filmstubber fra fangstfeltet, og det er også skrevet bøker av folk som har vært aktive hvalfangere. En av disse er Jan Østby. Hans bok er oversatt til flere språk. Mest kjent som skjønnlitterær bok med handling fra fangstfeltet er AKSEL F. MATHIESENS roman : 'NORDMENN UNDER SYDKORSET' som Gyldendal gav ut i 1945. Mathiesen var i sine unge år lege på hvalfangst og bygde sin roman over den dagboken han førte ombord i et hvalkokeri. Aksel Sandemose skrev i dagspressen ' at det var en ujevn bok. Kapitlet om hvalskytteren som flyr omkring på jordkloden inn-til han finner -og skyter- sin kones elsker, er reneste røverromantikk. Men Sandemose hadde også mye godt å si om boken, den var langtfra håpløs.' Navnet Aksel Mathisen er vel ikke helt vanlig, så det er vel mulig det kan være en sammenheng her? Kan hende boken fortsatt finnes i bibliotekene, og at forlaget Gyldendal vet noe om forfatteren/ legen. Lykke til med letingen. Byarkivet var nok et godt råd! Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg skal høre på biblioteket her i Sandefjord om de kan skaffe boka ' Nordmenn under Sydkorset.' Hvis det står noen flere opplysninger om forfatteren der, skal jeg si fra. Jeg skal også se om jeg finner noe i bibliotekets ' lokalavdeling'. Tar kontakt hvis jeg finner noe av interesse i morgen. Kan hende Sandefjord blads redaksjon kan hjelpe deg med historisk stoff om familien. De har sikkert egne arkiv. Hilsen Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Nå har jeg lånt og lest' Nordmenn under Sydkorset' Fant ikke så mange holdepunkter til en slektsammenheng med forfatter Axel F. Mathiesen. Dagboka som romanen bygger på starter i Sandefjord i 1917. Da er forfatteren nettopp ferdig utdannet lege og drar ut med Hvalfangstflåten. Det framkommer i teksten at alderen hans er ca 26 år. Det kan passe på den Aksel Mathisen som du har på din liste. Han var f. ca. 1892. Ellers er boka skrevet på legens eldre dage. Han forteller i etterordet at under reiser i Finnmark, treffer han igjen en av dem som var med på toktet. Ellers var det lite slektsopplysninger å hente her dessverre. Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

En lege vil man ofte finne fyldige biografiske opplysninger om i ulike utgaver av bokserien 'Norges Læger', muligens forandret til 'Norges Leger' med årene. Det bindet jeg har er dessverre FOR gammelt, men såvidt jeg husker kom det en utgave på 1980- eller 1990-tallet som hadde med også de eldre biografiene?Med hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Takk til deg Marius for tipset. Jeg skal undersøke på Biblioteket om det kan framskaffes noe om denne Aksel Mathiesen. Hilsen Einar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg har også lånt hjem Lorens Bergs gamle Hedrumbok fra 1913, og Hans Tjøllingbok fra 1915. Skal lete fram det jeg finner om din HEDRUM/TJØLLING-slekt der. Sier fra hvis jeg finner noen nye ledetråder. Mvh Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.