Gå til innhold
Arkivverket

[#24912] Kirkeboksøk Gran


Gjest Hans Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Myhre

Søk etter Peder Jensen f.28/5-1871. Her er fødselsdatoen i feltet for Fødested.???? Dåpsdatoen finnes ikke når du får fram personen ???Hva er galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Jeg har ikke noe problem med å finne dåpen til Peder Jensen. Søk på Peder. Søk så på år inneholder 1871. Da kommer det opp en liste med 7 navn. Klikker du på den Peder med riktig dato, kommer hele kirkebokoppføringen fram i listen nedenfor. En annen ting er at det ser ut til å være en forskyvning i databasen, slik at fødselsdato kommer i kolonnen for fødested, og fødselsår kommer i kolonnen for fødselsdato. Om det er bosted eller fødested som står oppført i kolonnen for bosted, er jeg ikke sikker på. Men forskyvningen har i alle fall ført til at fødested eller bosted mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Elles synest eg kanskje Hans er noko kravstor. Spørsmålet vart lagt inn fredag ettermiddag. No er det mandag kveld. Det kan vel tenkjast at dei som ville kunna svara på dette av og til har anna å gjera. Me prøver alle å svara så snart som mogeleg, og så oftast blir det rimeleg fort. Men de kan ikkje rekna med at det ALLTID er slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Hans Myhre

Beklager hvis dette er mas. Jeg synes jeg har ventet lenge nok nå. Altså:søk i kirkebok 1856-1871 Gran, døpte etter Peder Jensen f.1871. Får opp personen men det står Dato i feltet over, 2/7-1871, ikke hva slags dato dette er. Så står det 26/5 i feltet Fødested. I fødselsdatofeltet står det 1871.Det er nok forståelig at den 26/5 er fødselsdato og 2/7 er dåpsdato men Feltnavnet burde vel ha rett navn? Det skal da vel ikke være slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Kopperdal

Det har skjedd ein feil under utlegginga av denne databasen, og det skal sjølvsagt verta ordna. Me satsar på å få gjort dette over helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Vet ikke hva som er gjort nå men nå funker ikke noe. Søker på barn peder (1856-74) og får opp mange. Søke videre på etternavn gir null.??? Må jeg virkelig sitte å bla igjennom 160 stk. Peder og få se 10 stk ad gangen? Søk med døpt 1871 og fornavn Peder gir en f. i 1858???? Er jeg helt på jordet eller??? Burde jeg ikke kunne søke i same person med etternavn børjar på Jens og få opp de som het Peder Jensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

At du ikkje får etternamn på barnet kjem nok av at dåpsbarn (både her og oftast) ikkje er registrert med anna enn førenamn. Leitar du t.d. etter ein Peder Andersson, søkjer du på Rolle far og førenamn Anders.Noko anna er at det ikkje ser ut til å fungere her. Eg gjekk inn på den fyrste Peder, sjekka at faren heitte Anders, men fekk opp 0 funne med desse to kriteria.Teksten 'far' i rollefeltet på 2. personsøk endra seg dessutan til 'alle' - det kan vel heller ikkje vere rett?Så noko muffens ser det ut til å vere i denne basen enno.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Hm, det var visst eg som ikkje sjekka all teksten utanfor skjermen min. Lengst til høgre i biletet finn du valet same person, neste person eller same handling. Vel du same handling, skal det går bra å søkje etter far Anders!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Uff, med litt plunder så går det. Men da en får opp 166 Peder må en for å komme videre uten å bla søke på far Jens og same handling. Det er jo litt krøkkete men det fungerer iallfall. OBS: Dåpsdato mangler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.