Gå til innhold
Arkivverket

[#24913] Didrich Greve - Bergen


Gjest Karina Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Karina Hansen

Er interessert i opplysninger om Didrich Greve født ca.1640 Bremen,Tyskland-men kom til Bergen. Kan hende noen vet mer om denne familien? Alt er av interesse! Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Sollied sier at denne Didrich Greve er 'ant. født i Bremen', videre at han hadde en bror Arent Greve, at han giftet seg i Korskirken 22. november 1674 med Elisabeth Hansdatter (1642-1691), som giftet seg igjen som enke 3. okt. 1682 med Henrich Dverhagen. Didrich Greve hadde barna Hans Greve, Margrethe Greve, gift med Jochum Olsen, og Johan Greve, født 1676.Om Arent Greve sier Sollied at han trolig var personen med dette navnet som tok borgerskap 15. juli 1665 og var fra Bremen. Han var gift med Kirsten Thomasdatter, men hadde ikke barn med henne. Skiftet etter henne ble holdt i 1676. Da var Arent Greve i Ostindien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul johnsen

Hei! Jeg veit ikke om dette kan ha betydelse,men 1801 bor det på Ågskardet i Melöy en Didrich Jochumsen Greve,sönn av prokutor Jocum Didrichsen Greve födt ca 1710.Dette er mine aner.Har litt mere om disse folka om det kan vere av intresse.Mvh Paul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

I Grunnebok for Bergen 1686 kan man lese at 'Marie Wirgenis præbende tilhørende Sahl: Dirich Grefues enches paaboende grund, der paa er tvende grundbrefue dat: 1630 og 1631, gifr 1 ort 5 ß'. Er dette en eiendom som har gått i arv til Dirich i såfall så har Grefue (Greve) familie vært i Bergen siden 1630-tallet. Denne eiendommen er det vel Johan Greve får skjøte på (Pantebok for Bergen 1680-1691, 1c 39b, 40, 72b).Dirich nevnes som forvalter på Tyskebryggen i 1668. I 1675 er han en av dem som blir rammet av brannen. Man lese dette utfra koppskatten d.å. 'Hafuer Lid Ildebrand 1675, och mist deris Huus och Formue' Han døde mellom 1675 og 1782.Ved koppskatten 1683 bor Lisbet Hansdatter med mannen Henrich Dverhagen og 3 barn. Dette er vel Hans, Margrethe (Grethe) og Johan. Var det barn i ekteskap nr. 2?I register til pantebok for Bergen 1680-1691 kan jeg se at Henrich Dverhagens hustru har begjært auksjon. Hva er grunnen til det da begge synes å være i live? Skifte etter Elisabeth ble holdt 25/11 1696. Henrich døde ikke før i 1712. Hans enke blir det holdt skifte etter i 1718, gift på nytt med hvem?Hvem er nevnt som arvinger etter Elisabeth? (skifteregistreringsprotokoll nr. 1 og 2, Statsarkivet i Bergen. 1696 25/11 kona til Hendrich Duerhagen (2/744)) http://digitalarkivet.uib.no/sab/noenskifter.htmMvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Takk for alle opplysninger dere deler med meg. Til Paul,det kunne vært interessant og høre hva du satt på av informasjon.Send gjerne din e-mail adr.så vi kan snakkes videre! Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul johnsen

Hei igjenn! Det er ikke så veldig mye jeg har, men jeg deler gjerne med meg.adr, p.b.r.johnsen@telia.com Hvis du har messenger har du min adr her:johnsen11@msn.com Mvh Paul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det finnes i borgerbok for Bergen i 1619 en Casper Greue fra Grewesmøl i Mecklenburg. Kan han være en tidlig forløper til Greve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Hvis denne Arent er den samme så er en aktuell kandidat skredderen Jan Rolfssen Greve nevnt i 1645 og 1657. Han er født i Bergen og har vel tilknyttning til Nederland og ikke Tyskland.Hva står det i denne artikkelen av A.M. Wiesener? Noe som kan avklare hvem Dirich og Aarent foreldre var?Skifte etter Elisabeth/Lisbet kan avklare hvem hennes barn var. Henrich Dverhagen giftet seg senere med Mette Maria Henrichsdtr Smitmvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Maersk Hansen

Wieseners artikel (ca 20 sider)handler om schoutbynacht (vice admiral) Henrik Rollufsen Greve (f ca 1640), broder til Jan Rollufsen Greve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Jeg får ta en titt på denne artikkelen.Når det gjelder Elisabeth/Lisbeth Hansdatter så stusser jeg litt.1. Hun og Didrich gifter seg i 1674. De får sønnen Johan i 1675/76. Iflg. skiftet etter henne så har hun også barna Hans og Margrethe. Har hun vært gift tidligere med en annen Greve eller er hun stemor til Hans (g før 1692 m Lisbet Hansdtr). 1692 og Margrethe(G.1683 m Jochum Olsøn). Her er det noe rart, det stemmer ikke liksom.2. I Mariakirken blir det holdt ringing etter Henrich Dwerhagens kone 21/8 1691 og Hinrich Dwerhagen kone 23/9 1696. Elisabeth ble gravlagt i Korskirken 21/9 1691. Skiftet etter henne ble holdt i 25/11 1696. Er det vanlig med 2 ringinger på den tiden?Innlegg 6: Kan Prokurator Dirich Jochumsen Greve være han som blir døpt i Korskirken 5/9 1684 som sønn av Margrethe Dirichsdatter Greve og Johum Olsøn? I 1710 blir Henrich Dwerhagen nevnt som forlover til Dirich Greve. Han giftet seg vel dette året. Margrethe og Jochum er nevnt med 3 barn i Koppskatten 1689 (Dirich 1684, Olaus 1686 og Lisbeth 1688).Mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Jeg fant på hjemmesiden til Åge Skjelborg [url="http://home.c2i.net/w-217484/croger.htm>http://home.c2i.net/w-217484/croger.htm at Hans Greve ble døpt 2/3 1677 i Nykirken. Her på digitalarkivet finnes ikke denne dåpen registrert. I innlegg 19 skrev jeg at Hans var gift med Lisbeth Hansdatter før 1692. Lenke Hans må ha giftet seg veldig ung om hvis han er født i 1677 og det ikke finnes flere Hans Grefue i Bergen på den tiden. Åge Skjelborg sier videre at Elisabeth Hansdatter var datter av Hans Krøger og at hun døde 17/12 1715 i Bergen. I følge et skifte etter Henrik Henriksen Krøger oppgis henne å være mor til Henrik. E.H.K. hadde vært gift først med en Henrik og så med Absalon Lemmichen. LenkeJeg har oxo funnet en Johan Greve som det ble ringt for i Mariakirken 3/4 1694. Noen som vet hvem han var sønn av? Lenke For han er ikke sønn til Dirich Greufe, da han er nevnt i skiftet etter moren Elisabeth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thynes

Jeg har også registrert at Børje Jonsson har nevnte Didrich som far til Johan Greve i Lofoten. Men vi gjør vel ikke annet enn å trekke denne antaglesen/ lage en hypotese, ut fra sammenfallende navn og yrke i den aktuelle tidsperioden? mvh Alf :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.