Gå til innhold
Arkivverket

[#24917] Haftor Svee på Orkdalsøra


Gjest Kristian Svee
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Svee

Haftor Svee er kjent fra Orkdalsøra som bl.a. haugianer, farver og vertshusholder. Han kjøpet deler av Nerviksløkka i 1842 hvor han hadde vertshus. Han solgte eiendommen videre in 1857. Etter at han giftet seg i 1813 og fikk han, som jeg kjenner til, 4 barn i perioden 1813 og 1819, Malene (døde 13 år gammel), Peder, Enok og Johan Kristian. Alle barna ble født mens familien bodde på Hofsøra. Barnas videre skjebne er kjent, men hvor på Hofsøra bodde familien før 1842 og hvor ble Haftor og kona Gisken av etter 1857 ? Jeg har ikke funnet dødsfallet (ene) i kirkeboka og de figurerer ikke i folketellingen 1865. Selv om både barn og barnebarn emigrerte til USA, så kan jeg ikke se at Haftor og kona reiste ut. På forånd takk.mvhKristian Svee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Svee

Innholdet i linken til eiendomssalget er stort sett sakset fra Orkangerboka. Du har korrekt funnet linken til sønnen Peter som var gårdbruker på Engbroen i Orkdal. Han var gift to ganger og fikk 12 barn. Denne familien har en stor etterslekt. Jeg stammer fra broren Johan Kristian Haftorsen Svee som var farver og handelsmann på Ørlandet inntill han og kona Elen Johanna emigrerte til USA i 1881. Begge ligger begravd på Hovde Cemetery i Clay County i South Dacota. Hovde Cemetery har faktisk navnet fra Hovde gården på Ørlandet.MvhKristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Eilert Bjørkvik

Dette temaet inneholdt i sin tid flere innlegg. Hvor er det blitt av disse? Jeg mener å huske at det i et innlegg var nevnt at Haftor Svee var lofotfarer. Jeg skulle i så fall gjerne hatt greie på kilden for den opplysningen. EB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eilert Bjørkvik

Takk for oppklaringa. Har du forresten ytterligere kjennskap til Haftor Svee som haugianer og lofotfisker, utover det som framgår av innleggene på DIS og Kristian Svees artikkel i Årbok for Orkdal historielag 2006? EB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Desverre er jeg ingen kapasitet på Haftor Svee utover det som er framkommet i bygdebøker, debattforaene og årbøkene for Orkdal historielag. Opplysningen om Haftors karriere som lofotfisker må stamme fra en kilde, men jeg finner den ikke.Derimot ser jeg at Haftor Sve beveger seg i et område som er knyttet sammen i et nettverk av haugianere! Hans Nielsen Hauge var sjøl aktiv fisker, og oppholdt seg vinteren 1804 flere måneder i distriktet, sansynligvis på Geitastranda. (se tema 60090). -På Geitastrand bygde han opp et saltkokeri på Klomstein, og drev fiske ved Gjeslingan. Det er ikke utenkelig at Haftor hadde kontakt med dette miljøet allerede da. Haugianermiljøet må ha vært mye sterkere i dette området enn det som framkommer i kildene. Jeg ser at handverksgrupper, migrasjon og inngifte ofte har bakgrunn i dette miljøet. Farsslekta mi kom til Geitastranda nettopp fordi Even Larsen Seter av Hauge ble sendt opp til Målselv og en annen i miljøet måtte overta garden.Håper andre har innspill her.Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Landrø

I følge mine opplysninger så gikk forretnngen til Haftor overende ca. 1850 og han flyttet da til sønnen Johan Christan ,Viig på Ørlandet, hvor han døde den 15.juni 1862.I 1851 ble det holdt skifte etter Haftor på Orkdalsøra. (kilde Orkdal skifteprotokoll 1845-1862, s.296 b i sl.protokollen)Håper at dette var til litt hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.