Gå til innhold
Arkivverket

[#24919] Peder Haagensen Næslund, f. ca. 1808 i Buksnes, og h. Ene Cathrine Knutsdtr.


Gjest Else Thorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Else Thorsen

Peder/Peer Haagensen Næslund gifter seg i Buksnes 15.09 1834, med Ene Cathrine Knutsdatter Finstad. Ved vielsen blir det oppgitt at han er født på Storeidet. Jeg har sett på gården Storeidet i Buksnes Bygdebok, men finner ingen Haagen som kunne være Peders far der. Ene Cathrine er f. ca. 1810 i Hol, Buksnes.Datteren Christine Lovise Pedersdatter Buø blir født på Finstad 24.10 1834. 11.04 1838 dør Ene Cathrine, og Peder gifter seg igjen 31.07.1839 med Rachel Kristensdatter. Navnet hans er nå oppgitt å være Peder Hagen Nordlund (Navnet Nordlund stå det et ? bak, så det er ant. en feiltolkning av Næslund)De får barna Kristian Bølgen Pedersen, f. 03.09 1840, Haagen Berg Pedersen, f. 04.01 1845 og Dorthea Katrina Pedersdatter, f. 27.08 1847. Ved guttenes fødsel er oppholdstedet Svarholt, og Dorthea er født på Buøy.Peder Næslund dør 07.05 1848, på Bolle i Buksnes. Han er da 40 år gammel. Ved hans død blir navnet hans skrevet Nesland i kirkeboken.Er det noen som vet noe om foreldrene hans? Jeg er også interessert i anene til hans første kone, Ene Cathrine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Er det noen som har tilgang til bygdebok for Hol som kan slå opp på gården Buø/ Buøy, og se om det står nevnt noe om Peder Haagensen Næslund der? Er det forresten noen som vet hvor navnet Næslund kommer fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Else Thorsen

Jeg prøver igjen, om det kan være noen som har opplysninger om Peder og Ene. En liten rettelse: Ved deres vielse står det ikke at Peder er født på Storeide, men at det er hans oppholdsted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Else Thorsen

Jeg flytter denne tråden til toppen igjen, i håp om at det kanskje er kommet noen nye brukere her som har opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I FT 1801 ligger Næsland i Flagstad.FS. en Peder Haagensen ble dpt. 17/4 1808 Nesna, Haagen Gregusen og Gjertrue Pedersdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Tusen takk for tipsene!Jeg har vært inne på tanken om at det kunne være Næsland i Flakstad, men siden navnet Næslund er nevnt flere ganger, synes jeg det er mest nærliggende å tenke at det er det riktige.Peder Haagensen fra Nesna skal jeg prøve å undersøke litt nærmere om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Magne Bernhardsen

Jeg har nok ikke så mye å bidra med når det gjelder dette ekteparet. Jeg tror også det er riktig å lete etter Peder Haagensen Næslund utenfor Buksnes. Han er neppe født her. Militær-manntallet for 1830 omfatter samtlige menn/gutter i Buksnes under 36 år gml. Peder Næslund er ikke nevnt her.Han må være kommet til Buksnes etter 1830 og hadde ved giftermålet i 1834 opphold på Storeide.Deres datter, Christine ble vaksinert i 1839 (hun kalles her Ericha Lovise) født på Finstad, men oppholder seg dette år (1839) på Hag. Familien hadde vært husmannsfolk på Finstadfjell under gården Finstad (iflg. opplysninger ved Ene's dødsfall). I mine notater døde Peder Næslund på Buø (Buøy v/Stamsund) i 1848 (lensmannens dødslister - kirkeboka oppgir Bolle). Heller ikke Ene Cathrine Knudsdatter har det lykkes å spore opphavet til.Det er skifte etter henne i 1838 (Mikrofilm HF1990) pag. 686 (jeg vet ikke om der er opplysninger av interesse). På samme mikrofilm er også skifte etter Peder Næslund Haagensen, Buøy - Svarholt på side 322 i 1849.Håper der kan være spor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Tusen takk, dette var nyttig! Da kan jeg i alle fall sjekke skiftene etter dem for å se om det finnes noen opplysninger der.Det er vel kanskje en mulighet at Peder var svensk. Det ser ut som navnet Næslund har vært mer vanlig der enn på denne siden av grensen. Vet du om det finnes noen lister over innflyttere?Jeg tenkte at Ene var fra Buksnes (Hol), siden de giftet seg der, men det er selvfølgelig en mulighet for at hun også er innflytter. Når jeg søker på det uvanlige navnet Ene i folketellingene er det stort sett brukt i Nordland og Nord-Trøndelag, så jeg vil i alle fall tro at hun er nordfra.Ang. Peder fra Nesna: Jeg fant ut at jeg allerede hadde ham i mine notater, og avskrevet ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Hvis det er rett Peder Haagensen som er nevnt i innlegg 5 så ble han født på Nordbostad i Nesna.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Ene kan være datter av Knud Rønne Lorentzen (1782-1870) og Karen Pedersdatter (d. 1824) på Hov i Gimsøy.I skiftet etter Karen Pedersdatter Hov Gimsøy nevnes barna Ene Christine, Anne Lorentze, Lorentz Rønne, Marie Lundemann og enkem. Knud Lorentzen.mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Dette kan nok være en mulighet, ja. Jeg er imidlertid rimelig sikker på at navnet på den personen jeg leter etter er Ene Cathrine. Har du sett navnet til Ene Christine fra Gimsøy noe annet sted enn i skifte? Hvis ikke, er det vel en mulighet at det har blitt feil der. Har du andre opplysninger om denne familien?Til Solveig: Takk for hjelpen, men Peder fra Nesna er nok ikke den jeg leter etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Hei!Jeg har kun sett hennes navn i skiftet. Mulig at det feil i skiftet og hennes navn kan være Ene Cathrine som du skriver. Kirkebøkene før Gimsøy er som kjent brent, så der er det lite hjelp å få.Karen Pedersdatter er fra Meløy se [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=22061&sok=moum&startnr=&antall=&spraak=>LenkeKnud Rønne Lorentzen finner du nevnt her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Takk for lenkene! Er det noen som kjenner til om det finnes noe skifte etter Knut Rønne Lorentzen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Det finnes neppe noe skifte etter han for han nevnes som fattiglem ved sin død. Har ikke sett noe skifte etter han.K.R.L. flyttet med sin andre kone Johanna Ringkjøb Pedersdatter i slutten av 1830-årene fra Vik i Gimsøy til Rekdal i Borge hvor han døde 15/10 1870.Mulig det er skifte etter Lorentz Rønne Knudsen d. 5/2 1850 i Henningsvær ugift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Else Thorsen

Jeg ser nå av militærrullene fra Buksnes at Peder Næslund var svensk. Han er nevnt første gang i 1832, 28 år gammel. Er det noen som vet om det finnes noeregister over innflyttede i Hol/Buksnes?Har sett at det finnes mange Næslund'er i Västernorrland, og også en del i Västerbotten, Gävleborg og Jämtland. Vet ikke helt hvor jeg skal begynne å lete. Jeg har bestilt kopi av skiftet etter ham, så det kan vel hende det står noen opplysninger der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Nei, jeg har ikke det, men jeg har bestilt kopi av skiftet etter henne, så det blir spennende å se om det er noen spor der. Tenkte også å undersøke om det er noe skifte etter Lorentz Rønne Knutsen, som du nevnte i innlegg 14, men har ikke kommet så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Else Thorsen

Jeg har nå fått svar fra Statsarkivet, men dessverre førte det ikke til noen framgang i saken. Både Ene Cathrine og Peders bo var fallitbo, og ingen arvinger var nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.