Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Guest Leif Kåre Solberg

[#24935] Kjøbmand B.S. Wettergreen, Christiania 1854

Recommended Posts

Guest Leif Kåre Solberg

Angående bakgrunn for spørsmålet se tema nr 24921: LenkeKjøbmand B.S. Wettergreen Reg. som innmeldt i Revierhavnens Baatforening i 1854 Adressekalender for Christiania 1857: Nedre Slottsgade 19Kan noen hjelpe med nærmere opplysninger om fornavn, fødsels- og dødsår /sted og tilsvarende for eventuell ektefelle, foreldre og barn? Foreligger det også andre opplysninger om hans liv, er jeg selvsagt også interessert i dette.

Guest Leif Kåre Solberg

Jeg har sett på Benedictus Wettergreen, født 1809. Det er to problemer med ham: Han er prest, ikke kjøpmann, og han ble prest i Eidsberg i 1843, hvilket han fortsatt var i FT 1865. Ar han giftet seg i Christiania i 1854, samme år som kjøpmannen meldte seg inn i båtforeningen betrakter jeg foreløpig som en tilfeldighet.Av Studentmatrikkelen Lenke, ser jeg at det i hvert fall er to familier som kan ha vært aktuelle leverandører av en kjøpmannssønn i 1854: Kjøbmann Jacob Wettergreen, Skien og Sognepræst til Edsberg Frederich Wettergreen. Jeg tror det beste vil være å lete etter ikke-akademiske sønner hos disse to fedrekandidatene.A Foreldre: Wettergreen, Jacob, Kjøbm. og Boyesen, Else: A1 Wettergreen, Peter, født 16.09.1802 i Skien. Cand. Theol. 11.09.1827. Karakter: Haud. Sognepræst til Riisøer 1849. A2 Wettergreen, Bengt, født 11.03.1804 i Skien, Cand. Theol. 11.09.1827. Karakter: Haud. S.præst til Solum og Mælum 1843.B Foreldre: Wettergreen, Frederich, Sognepræst til Edsberg og Gram, Magdalene Susanne: B1 Wettergreen, Benedictus, født 14.10.1809 i Strømsøe. Cand. Theol. 06.09.1833 Karakter: Haud Resid. Capellan til Eidsberg 1843. B2 Wettergreen, Ove Malling, født 17.10.1812 i Drammen. Cand. jur. 10.01.1837. B3 Wettergreen, Johan Peter Gram, født 19.04.1822 i Borre Pr. Cand. jur. 21.12.1846. Karakter: Haud illaud.

Guest Grethe Flood

Det begynte visst å bli sent for meg i går også, for jeg oppdaget - men da var innlegget lagt på plass - at den godeste Benedictus var prest og ikke kjøpmann. Det rimer ikke helt med en kommersiell prest eller en geistelig kjøpmann for å si det på den måten...Grethe F.

Guest Frederick Gram

Vi har også en annen kandidat, kjøpmann i Christiania Bartholomeus Gram Wettergreen, sønn av sogneprest i Borre og Eidsberg Fredrik Bentsen Wettergreen og Magdalene Susanne Gram. Han var født i Drammen 3 september 1811, og ble gift i Eidsberg 26 desember 1838 med Victorine Richelieu. Er det noen som vet mer om ham? S'en er kanskje en feillesning?

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.