Gå til innhold
Arkivverket

[#24937] Beskrivelse av Kvernes Prestegjeld 1880


Gjest Knut Olav Hoset
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Olav Hoset

Jeg vil be alle som har spesiell interesse for Kvernes Prestegjeld om å stikke innom min nylagde hjemmeside http://home.online.no/~olavhose/kvernes.htm Der finnes en detaljert beskrivelse av prestegjeldet skrevet av Peder Grønvik i 1880. Jeg tar gjerne imot kommentarer men håper samtidig på at dere har litt overbærenhet med meg, det er nemlig aller første gang jeg har forsøkt meg på å lage en internettside :-) Knut Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Bra, Knut Olav. Har du mer, f.eks. om stavkirka? Presten herr Anders og hans hustru Lisbeth Eriksdatter fra Kvalvåg hadde jo eiendommer og etterkommere mange steder. En annen av prestene der ute var vel 'Syvstjerneprest' også? Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Olav Hoset

Hei Torgeir, det står mye om gammelkirka og om Amund Barhow og de andre prestene i 'Syvstjernen' i 'Kvernes prestegjeld i gammel og ny tid', men det har du vel lest? Knut Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Jeg har lest om 'Syvstjernen' flere steder. Men den tittelen du nevner, har jeg nok ikke vært borti. Er det ei bok som kan lånes på bibliotek?Med det samme jeg er i gang: Mener å ha lest et sted at det er en 'forbindelse' mellom en eller annen Mechlenborg og Kverneskirka. De to som viste oss kirka i fjor sommer, var ikke helt oppdatert på det punktet. Så jeg lurer fortsatt, men uten å ha funnet tilbake tildet jeg mener å ha lest en gang. Kanskje du vet no? Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Olav Hoset

Torgeir, det er vel futen på Bremsnes og hans familie du sikter til, men jeg ser ingen nær, direkte tilknytning til kirka. Du finner mye om disse Mechlenborgene i bl.a. Averøy Bygdebok b.3 og Eideboka b.2, men det har du kanskje lest? Knut Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Nei, jeg har hverken lest Kvernes- eller Averøybøkene. Takk for tipset forresten. Men ett eller annet sted mener jeg å ha lest om Mechlenborgere og kirka. Kan noen av dem være gravlagt der? Beklager, men nå beveger jeg meg på tynn is.Ang. Eide vet jeg at en Mechlenborg var bosatt på Einset. Han var også etterkommer etter Erik Audensen på Kvalvåg. Så de fantes overalt, eller nesten overalt... Eidebøkene og annet materiale derfra har jeg derfor til en viss grad fått med meg (siden jeg selv også er fra Kvalvåg...)Jeg får lete litt ang. Kverneskirka. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Olav Hoset

Det kan godt være at noen av dem ble gravlagt på Kvernes, Einset tilhører jo Kvernes Prestegjeld. Ifølge Eideboka var Johan Jakobsen Mechelborg på Einset gift med Anne Eriksdatter fra Kvalvåg. Knut Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Johan Jacobsen og Anne Eriksdatter var gift, men bodde på Kvalvåg. Sønnen Christen Johansen derimot, var gift med Margrethe Olsd. Helt og de bodde på Einset. Hvis det står i Eideboka som du skriver, er det noen som har fått sine 'wires crossed.' (Ole Christensen, sønn av Christen og Margrethe, ble forresten gift med sin tremenning Lene Cathrine Olsdatter, søster av Niels Olsen, den første Thulesius. Men nå er vi helt på viddene..) Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.