Gå til innhold
Arkivverket

[#24944] Christen Clausen / Kristen Klausen f. ca 1816 - lærer på Toten?


Gjest Torgeir Teigum
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Teigum

Søker nærmere opplysninger om Kristen Klausen fra Skjåk (Lom/Lombs/Skiaker/Skiaaker), f. ca 1816. Iflg. Ættebok for Skjåk står det Toten i parentes bak navnet hans og at han var lærer der. Er det noen Toten-eksperter eller andre som har vært borti dette navnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Teigum

Takk til dere begge. Mye tyder jo på at dette er den Christen jeg leter etter. Hvis dette er rett person, har jeg også fått vite at farfaren heter Johannes. Dette er en helt ny opplysning for meg, da jeg har tatt for et faktum det som står i Ættebok I for Skjåk står på s. 258 at 'Klaus Tuva [Christens far] og Kristen Breiviken [Christens onkel] er tvillingbrør. Dei er visstnok fødde i Lom eller av far eller mor frå Lom. Dei var ikkje fødde i ekteskap, og mora døydde i barnseng.' (se tema 24288). Stamrullene kjenner jeg jo til, men ikke sjekket i dette tilfelle, så takk for en nyttig påminnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.