Gå til innhold
Arkivverket

[#24946] Foreldre til Else Andersdatter, Tjøtta i Nordland


Gjest Nina Mastberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Mastberg

Else Andersdatter var gift med Ole Mikal Pedersen fra Vefsn. I FT 1865 bor de på gården Ugelforen i Tjøtta. Der bor også kårkone Anne M. Eriksdatter. Jeg antar at hun kanskje er Else sin mor, siden jeg vet navnet på Ole Mikal sine foreldre. Etter alder i 1865 er Else født rundt 1812, og Anne rundt 1781. Begge er oppgitt å være født i Tjøtta prestegjeld. Er det noen som kan bekrefte at Anne er Else sin mor, og som vet navnet på faren hennes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Johansen

Hei.Foreldrene til Else Andersdatter var Anders Andersen og Ane (Anne) Margrethe Eriksdatter, bosatt på Ugelforen. Ved skifte etter Anders død i 1847 er det oppgitt følgende barn: Anders Mattias Andersen, bosatt på Skagaluth i Bosekopp Finmark, Johan Petter Andersen, bosatt på Sørnes i Tjøtta, Alexander Andersen, 23 år, senere bosatt i Vestvågen Tjøtta, og Else Marie Andersdatter, gift med Ole Michael Pedersen, Ugelforen. Ane Margrethe Erichsdatter var fødr 1784 og døde 11.02.1866. Hun er gravlagt på Tjøtta kirkegård og hennes gravsted finnes fremdeles. Hun var forøvrig halvsøster til min tipp-tipp oldefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Mastberg

Tusen takk skal du ha. Jeg finner bare en Ane Margrethe på Alstahaug i FT 1801, på gården Hamnæs. Hun bor med faren Erich Ingebrigtsen, søsken og stemor. Er det riktig person? Vet du hvor Anders Andersen var fra, og eventuelt hvem foreldrene var? Det er en del Anderser å velge mellom i FT 1801. Anders og Ane Margrethe er mine tipp-tipp-tipp oldeforeldre, så jeg er interessert i alt jeg kan få vite om dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei Nina!Ja, det er din Anne Margrethe du har funnet på Hamnes 1801.Hun er datter av Anna Margrethe Bech Andersdatter som det er skifte etter på Kleiva i Alstahaug (Stamnes sogn) 1784 og Erich Ingebrigtsen. De har barna Jacob Andreas og Anne Margrethe.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Johansen

Hei igjen.Jeg har ingen opplysninger om Anders Andersen Ugelforen. Anna Margrethe Bech Andersdatter var datter av Anders Nielsen og Anicha Joensdatter fra Aspvik u Tjøtta Kommune. Erich Ingebrigtsen var datter av Ingebrigt Friedrichsen, født ca 1711 d. 1784 og Ane Margrethe Petersdatter Winther, født 1717 d 1794. I skiftene utgitt av Svein Edvardsen er det oppgitt at de bodde på gården Kleiven i Alstahaug kommune. Dette er ikke riktig. Opplysninger i kirkebøkene viser at de bodde på gården Klipen på Offersøy i daværende Tjøtta kommune. Jeg og flere med meg har forsket på hvor Ingebrigt Fredrichsen kom fra uten å lykkes, men utfra kirkebøkene var han fadder i veldig mange barnedåper noe som tyder på at han var av høy stand. Ane Margarethe Petersdatter Winther var datter av Peter Frantzen og Anne Larsdatter. Peter Frantzen var jektskipper og bodde på gården Mindnes på Mindlandet i Tjøtta kommune. Denne slekten er nærmere debattert i innlegg 8969.mvhAgnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Mastberg

Hei. Takk for hjelpen begge to. Nå er jeg kommet et langt steg videre med min Nordlandsslekt. Mye spennende lesestoff om Winter slekten! Hvis noen vet noe mer om Anders Andersen, så er jeg takknemmelig for alle opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei igjen!Jeg ber om undskyldning, jeg skrev at mora til Anne Margrethe Erichsdatter het Anna Margrethe Bech Andersdatter. Rett skal være Anna Maria Bech Andersdatter.Ungkar Erich Ingebrigtsen Klipen, Oppsitter på Klipen og pike Anna Maria Andersdatter Aspvig trolover seg 8.juni 1781. Forlovere Peter Mortensen Falch og Jacob Wilhem Falch begge af Svines. Kirkebok for Alstahaug 1776-1800 s. 24aDøpt Anna Margretha f.5.mai 1783 Foreldre Erich Ingebrigtsen og Ana Maria Andersdatter Faddere: Ingebrigt Fredrichsen Klipen, Jomfru Ibsen, Jomfru Olava Heggelund og Birreth Martha Helkan. Kirkebok for Alstahaug 1776-1800 s. 30Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Mastberg

Hei. Takker så mye igjen. Jeg lurer litt på hvor Bech navnet kom fra, siden ingen av foreldrene til Anna Maria het det. Litt artig å se at Margrethe navnet har vært i slekten vår helt ned til forrige generasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Arild Inge Norderhus

Hei selv om det er noen år siden det var bevegelse på dette emnet, forsøker jeg likevel. To av brødrene til min tipp-olderfar reiste til Vega og Vefsen. Den ene het (tok namnet) Svend Andersen, giftet og bosatte seg i Ugelforen. Er han inngiftet i denne slekten ?Med hilsen Arild Inge Norderhus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Drevland Tømmerberg

Hei! Jeg er tipp-oldebarn til Svend Andersen, kommer opprinnelig fra Vefsn.Skal se nærmere på hva jeg har mer ang. emnet.Med hilsen Irene Drevland Tømmerberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.