Gå til innhold
Arkivverket

[#24956] Anne Erichsdatter Eeg gifter seg i Alta 1802, sannsynlig far Erich Jørgensen Eeg


Gjest Gry Axelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gry Axelsen

Anne Erichdatter Eeg gifter seg med Johannes Jonsen Strande i Alta 1802. I 1801 er de begge tjenestefolk hos Helene Irgens og Andreas Nørager i Alta.Forloverne til Anne og Johannes var Erich Jørgensen Eeg og Johannes Koppang. Erich er sannsynligvis far til Anne. Hvor kommer navnet Eeg fra? Har noen kjennskap til disse personene, og etternavnet Eeg? I boken Handelssteder i Finnmark står det at kjøpmennene for det meste hentet tjenestefolkene sine sørfra, så sannsynligvis var både Anne og Johannes født lenger sør. De er i allefall ikke født i Alta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har en Jacob Andreas Børgesen Eeg, fogd i Romsdalen. Han var gift med Elisabeth Eriksdatter Leganger (ca. 1720-1779). Men Jacob kommer vel neppe inn i bildet her da det ikke kan stemme tidsmessig. Jeg vet ikke hvor navnet kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Eeg er vel egentlig det samme som Ek - Eik og finnes mange steder.Det finnes Jørgen Eeg i Bærum, og det finnes veldig mange Eeg i Grue Hedmark. Alt iflg FS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Takk for ditt innspill Berit.I Alta historiebok av Bjørgan (mye i denne boka er feil) står det at Johannes kom fra Trøndelag, og dette tror jeg kan være riktig ut fra muntlig overlevering gjennom generasjonene. Min mors gamle tante, født i 1907 fortalte at fogd Andreas Strand, var Johannes sin far. Den eneste fogden ved navn Andreas Strand jeg har funnet virket i Alta fra 1801 til 1807, og var fra Høylandet. Men han kan ikke vært ha vært far til Johannes. Andreas var 39 år da han døde i 1807, og Johannes var 40 år i 1801 i følge folketellingen. Anne Erichsdatter Eeg var 23, hvis disse dataene er riktige.Den andre forloveren het Johannes Koppang. Koppang finner jeg i Trøndelag og Åmot, så jeg skal nok sørover. Iallefall peker navnene sørover om jeg søker på disse i tidsrommet rundt 1750 til 1800.Strande finner jeg to av i Møre og Romsdal og to i Finnmark i 1801 . Den andre i Finnmark er (sannsynligvis bror) Peder Jonsen Strande, 36 år og lensmann i Alta i 1801.Jeg har oppdaget at mange med etternavnet Strand (e) fikk navnet etter moren, og det kan jo være tilfelle her også.På Family-search finner jeg flere Eeg både i Trøndelag og Østlandet men ingen i Finnmark i tiden før 1800.Men det er jo som å lete etter den berømte nåla i høystakken ;o)Hilsen Gry...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Hei igjen Berit...Når det gjelder kirkebøkene for Alta, som ligger på nett, så er de ikke fullstendig komplette. Mine data fant jeg på mickroruller oppe på biblioteket. Hvorfor ikke alt er kommet med vet jeg ikke, men det er en god del som er utelatt, og jeg gikk gjennom noen ruller før jeg fant vielsen til både Johannes Jonsen Strande og sønnen Johannes Johannsen Strand som giftet seg med Olive Halvorsdatter Qwamme i 1847, men nok om det.Den lenken du la ut har jeg vært inne å sett på tidligere, men finner det vanskelig å knytte tråder til Johannes / Anne.En ledetråd kan jo være navneskikken, for det virker til å være sterk i familien Strand, derfor legger jeg ut dåpen på barna og fadderne, kan hende noen har vært borti disse personene tidligere, eller har de i sin database. Det er jo lov å håpe.Førstefødt jente og førstefødte gutt blir jo som regel oppkalt: Alta 6 for Talvik sogneprestembete Barn 1: Elen Marie %Kirstine%, 1802Fars navn: Johannes Jonssøn Strande Mors navn: Anne Erichsd. Faddere: Ole Tostenssøn Elvebak. Johannes Tostenssøn Elvebak. (KANSKJE KOPPANG?) Berit Erichsd. Elvebak. Eva Erichsd. Elvebak. Karen Johannisd. Bossekop.Barn 2: Jon, 1804 Faddere: Madame Nørager, Anne kone til Lars Snedker, Lars Ivers. Snedker Jon Soelberg Anders Jons. Bossekop. Barn 3: Johannes, 15 Junii 1806 Faddere: Ingebor, Kone til Lehnsmnd. Strande, Magdalena Lie Procurator Kolderup, Lehnsmand P. J. Strande (PEDER JONSEN STRANDE), Ole Qvamme. Barn 4: Anne Helena, 28 Novbr 1810 Faddere: Grete Johannisd. Bossekop, Katrine Helgesd. Bossekop, Giertrud Arnesd. Elvebak. Halvor Ols. Qvamme, Per Andreas. Bossekop.Barn 5: Peder, 8 Aug. 1813 (BLE SENERE LENSMANN I ALTA)Faddere: Mallene Jonsd. Elvestrand, Ellen Aharonsd. Alten, Anders Erichs. Elvebakken, Fredrik Johannes. Alten, Ole Thomass. Aarøen.Hilsen Gry...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei. Jeg har tidligere gitt deg informasjon om Strandslekten.Om du klarer å ta fokus vekk fra Eegnavnet, så kanskje du vil se litt på dette: Lensmann Erich Thomassen og Elen Johannesdtr. bodde på Elvebakken og var kvener. De hadde mange barn,og om du ser på fadderne til Anne og Johannes sitt første barn, så finner du Berith og Eva Erichsdtr., dette var Annes søstre.Barna var født slik: Aleth,f.1771 -Berith,f.1772 -Elen, f.1774 -Karen,f.1776 -Anne,f.1777 -Eva,f.1779 - Thomas,f.1781 -Johannes,f.1784. At madam Nørager er fadder til barn nr.2 er jo naturlig siden både Anne og Johannes var tj.folk der da de traff hverandre. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Takk for svaret Gullbjørg, Strand er nå den siste brikken som mangler på slektskartet nå.Ved vielsen mellom Johannes og Anne står hun oppført som Anne Erichsdatter Eeg. Står Eeg for Ek tru? Jeg søkte på Eeg på Hiskibasen, men fant ingen ved dette etternavnet der.Hilsen Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei igjen. I mine avskrifter står ekteskapet til Anne og Johannes slik: ungk.Johannis Johnsen Strande, Bossekop og piken Anne Erichsdtr. Elveb. Jeg skrev ikke opp forloverne. Når det gjelder Erich Thommassen og Elen Johannesdtr. så ble de gift 1769 i Alta. Foruten de barna jeg fikk med meg i forgårs, så hadde de også Sophie,f.1788 -Valborg,f.1789 -Anreas,f.1791. De to første er nok død som barn, for de er ikke med i tellingen 1801.Familien bor på Elvebakken, og omtales slik: 1.Erich Thomassen,53år i 1ste ektes.,-fisker og østpostekspress, har jord. Kvæn. 2.Elen Johannesdtr.50år,i 1ste ektesk.,kone 3.Thomas Erichsen, sønn 20år 4.Johannes ' ' 19' 5.Mathias ' ' 15' 6.Andreas ' ' 9' 7.Cathrine Erichsdtr.' 25'(er nok Karen) Når du ser en av fadderne til Annes siste barn, så finer du Andreas. Mathias er f.1786. Erich Thomassen er f.i Alta 1747 som sønn av kvenen Thomas Mathisen og Aleth Andersdtr. Aleth var forøvrig fadder til Erich og Elen første barn Aleth, som er kalt opp etter farmoren. Thomas og Aleth hadde i tillegg disse barna: Kirsten,f.1743 -Mathias,f.1745 -Karen,f-1750 og Maria,f.1754. Paret ble gift 3dje juledag 1742. Ingen av dem er konfirmert i Alta, så her må du nok lete andre steder. Erik Thomassen, Elveb.s skifte ble oppgjort i protokollnr.71 -år 1799-18o9, folio 158. Aleth Erichsdtr. ble gift 1791 m.Johannes Pedersen, Alta. Berith gift 1795 m.Søren Ingebrigtsen. Johannes gift 1810 m. enke Anne Hansdtr. Elen g.1797 m.Niels Henriksen og jeg tror Mathis ble g. 1806 m. Karen Christiansdtr. fra Langfjord.Tror Elen som enke ble gift igjen 1810 m. enkem.Mathis Johannesen, Elveb. Håper du får dette til å passe. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Takk, det var ei god utgreiing om Erich Thomassen si etterslekt. Det ser ut til at du sitter inne med data på at Anne Erichsdatter Eeg er datter til Tomassen, og det er sikkert korrekt. Som jeg skrev i et innlegg lenger opp var forloverne til Johannes og Anne: Johannes Koppang og Erich Jørgensen Eeg. Disse forloverne pirrer min nysgjerrighet. Om jeg finner ut noe (muligens en tur på statsarkivet)legger jeg det ut her.Hilsen Gry...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.