Gå til innhold
Arkivverket

[#24957] Sør Afrika - Hesselberg i Natal


Gjest Tor Kvien
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Kvien

Via Sør Afrika har jeg fått forespørsel fra Australia om slekt i Norge til nedenfornevnte slekt Hesselberg. De er er også interessert i aner til nevnte Andreas Hesselberg d.e.. Han var muligens fra Vestfold.14. HesselbergAndreas Hesselberg is mentioned by Sofie Norgaard in her book 'A Norwegian Family in South Africa'.Firstly on page 88 'One of these who rented a room from us (in Durban) was an engineer called Hesselberg. There was a lot of talk about a new railway line between Pietermaritzberg and Ladysmith' unquote.As Hesselberg was to be involved he (c. 1882) persuaded Sofie and Hans to sell out and join him. In the pages that follow Sofie describes this terrible experience and immense hardship. On page 93 she writes: 'Even Hesselberg, who once had been glad enough to live in our home and mix with us on equal footing, even he became so proud he could barely say Good Morning!'Andreas Christian Hesselberg must have caught a fever, as he boarded the steamer 'Trajan' and died on the voyage from Durban to Norway Dec. 6th, 1885. He was only 27 years old at that time of his death.Andreas was born about 1857, the son of Andreas Christian Hesselberg (born July 22, 1819). The father was a ship's captain from 1850 after employment at the Royal Marine Establishment in Fredriksvern. He died in Kristiania (Oslo) on 18the Oct. 1879. He had married c. 1842 to Maren Regelsen and had six children.Son Andreas was educated as an engineer and worked for the British Railroad Company in Port Natal (1882- Nov. 1885).Noe informasjon finns her: http://www.salbu.co.za/debora/DeboraFamilies.htmlHvis noen ønsker at jeg skal formidle direkte kontakt treffes jeg på e-post: mailto:fadern@yahoo.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Dette ser definitivt ut til å være riktig familie. Jeg ser Maren er oppført som Rasmussen, mens det står 'Regelsen' i de bakgrunnsopplysningene jeg har fått tilsendt, men hun kan jo eventuelt være datter til en Regel Rasmussen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Holsve

Stavern MINI 7, 1840-1877, k 4/8, s. 241, nr. 4.Viet April 2. 1842Ungkarl Matros Andreas Hesselberg, føde og oppholdsted: Frederiksværn, 23 Aar og Pige Maren Petra Rasmusdtr., føde og oppholdsted Frederiksværn, 25 Aar.Hans far: Abraham HesselbergHennes far: Rasmus RigelsenForlovere: Rasmus Rigelsen og Hans Rasmusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Tusen takk! Dette var viktige opplysninger.Ved søk folketelling 1801 på Abraham Hesselberg, havner jeg på gården Hesselberg på Norderhov, Ringerike, hvor en Abraham 10 år er sønn til avdøde prokurator Hesselberg og kona, Margrete f. Krefting. Hun er 47 år og enke i 1801. Dette er sannsynlige foreldre til Andreas. Kjenner noen navnet på prokuratoren?Kan noen hjelpe et stykke videre?Det som virkelig ville være flott ville være å kunne formidle kontakt med nåværende slektninger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Fra FSAbraham Engebretsen Hesselberg Male Family -------------------------------------------------------------------------------- Event(s): Birth: 1730 Hesselberg, Norderhov, Buskerud, Norway Christening: Death: 1800 Burial: -------------------------------------------------------------------------------- Parents: Father: Engebret Engebretsen Hesselberg Family Mother: Ingrid Christophersen -------------------------------------------------------------------------------- Marriages: Spouse: Margrethe Krefting Nielsen Family Marriage: 05 JAN 1775

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Hjertelig takk til Michael Moum. Jeg fant en mengde informasjon på FS som er formidlet videre.Vidar Holum: Kan du ta kontakt på e-post - se innlegg 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.