Gå til innhold
Arkivverket

[#24958] Tollef på Berget, Asker


Gjest Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Er det noen som har kjennskap til Otto Valstads bøker hvor han skriver om 'Tollef på Berget'. Jeg lurer på om denne 'Tollef på Berget' er den samme som Tollef Amundsen som døde 70 år gammel i 1791 på Solien under Berg gård i Asker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herbjørn Andresen

I boka 'Askerbøringen i sorg og glede' (Karl Nilsen, 1982) er en bror av min tipp-oldefar omtalt som 'Tollef på Bjerget'. Han het Tollef Nilsen Berget, og navnet der kommer fra 'Berget under Solberg', Solberg gård ligger i dalføret mellom Dikemark og Heggedal sør i Asker.Det står ellers ikke så mye om Tollef på Bjerget i den boka, men en annen av min tippoldefars brødre Elias Nilsen (bosatt på Slåttebråtan) er fyldigere omtalt.Deres bror, min tippoldefar, het Lars Nilsen Berget, han flyttet til Røyken i 'gifteklar alder' og var husmann på Berget under Kjekstad fram til han døde rundt 1920.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Tusen takk skal du ha. Nå sparte du meg for en diger jobb med å lese gjennom alle bøkene til O. Valstad.I en nekrolog fra 1942 i AB Budstikke sto det at 'Tollef på Berget' skulle være bestefar til avdøde. Deretter har jeg selv rotet det litt sammen da jeg blander inn en annen Tollef i slekta som levde før det.Jeg ser nå at Stikka eller avdødes etterlatte har tatt feil ang. bestefaren til avdøde, og at 'Tollef på Berget' ikke er i slekt. Bestefaren til avdøde var Tollev Larsen fra Solberg eie i Tranby Lier. Da er ihvertfall det avklaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.