Gå til innhold
Arkivverket

[#24963] Ole Olsen f. ca 1802, g.1823 m. Karen Olea Andersdatter, Langestrand, Larvik


Gjest Gunn Huglen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Dette er mine tippoldeforeldre. I folketelling for Larvik 1825 bor de her. Lenke Søker opplysninger om Ole Olsens foreldre. Ved ekteskap 25 jan 1823, Langestrand i Larvik er hans alder oppgitt til 25 år og hennes til 21 år. Finner dem ved F.S.IGI uten opplysninger om foreldres navn. For henne har jeg bra oversikt bakover, men mangler opplysninger om hvem hans foreldre er og hvor han kommer fra. Mulig at han kommer fra plass Ludal ( under Allum og Fjærre i Hedrum) Deres sønn Anders Thorvald Olsen brukte Ludal som etternavn. Flere av etterslekten bruker fortsatt dette navnet. Dessverre har jeg ikke fått bekreftet at det er gjennom denne Ole Olsen Ludalnavnet kommer inn. Ville være svært takknemlig hvis noen kan gjøre oppslag i kirkebøker for meg, eller kjenner til familiesammenheng.I bygdebøker for Hedrum har jeg ikke funnet sammenhengen , dessverre. Mvh Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

FT 1801: Jeg har funnet 5 Ole Olsen i Larvik og omegn. 2 Ole Olsen i Larvik, begge 5 år. 1 Ole Olsen 5 år på Andvig i Berg sogn, Tanum pr.gjeld i Brunlanes. 1 Ole Olsen 1 år på Sunby i Tjølling. 1 Ole Olsen 3 år på Klaastad i Tjølling.Det kan kanskje være en liten mulighet for å finne noe om de 3 som var fra Brunlanes og Tjølling i bygdebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk skal du ha Berit. Jeg har bygdebøker for Tjølling selv og får sjekke på nytt i Brunlanes. Har funnet flere av disse selv, men ingen i Hedrum som passer i alder. Håper på hjelp til kirkebokoppslag, hvis noen har tilgang til dette. Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei! I kirkeboken er Ole 27 år og Karen Olea 19 år, elles er ikke foreldre nevnt, bare forlovere, som var vanlig på den tiden. Siden er for øvrig på grensen til det lesbare.Med hilsen Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk skal du ha, Kjell! Greier du å tyde navnet på forlovere? Det kan gi muligens gi meg en hjelp. Takk for at du har lett i kirkebøker for meg. Det skulle bety at jeg må lete etter en Ole Olsen f. 1796. ( Skal få tak i både nyere og eldre bygdebøker for Hedrum i morgen, finner ikke spor i Tjøllingbøker.) Har sett før i L. Berg,Hedrum, og der står det litt om Plads Ludal. s. 346. 'Plass, Ludal hørte med en part under Fjære og en under Allum. Ola Mattisen g.m. Berte Karlsdatter , levde på Allumparten fra omkring 1750, d. 1792, 71 år. Sønnen Mattis døde før faren, men sønnen Rasmus Olssøn fæstet plassen i 1790. Han druknet julaften 1818 i Aasrumvandet, 54 år.. Av barna omtales Ola, Anne, Kari. Anders Andreassøn fikk fæste i 1832, død 1844, 53 år.' Jeg har trodd dette måtte være familie, men Ola Mattiesøn kan ikke være far til Ole Olsen f. ca 1796, i følge alder ved giftemål i Kirkeboka. All hjelp mottas med takk. Hilsen Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei igjen! Jeg har sett litt i kirkebøkene for Langestrand. Forlovere er: Ingebret (Engebret)Alfsen – (Olufsen) og John Larsen.Dette kan være Ole Olsen døpt 22. nov. 1795. - LenkeKaren Olea døpt 20.okt. 1804. far matros Anders Thomasen og mor Severine Andersd. Gogstad. – er dette din slekt??Ole må ikke nødvendigvis være fra plassen Ludal i Hedrum, men foreldrene kan ha en forbindelse. Side 504 og 540 i Hedrum bygdebok.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tusen takk til deg igjen , Kjell! Karen Oleas foreldre er de rette. Jeg skal på biblioteket i morgen for å låne Hedrum-bøkene igjen. Flott at du hjalp meg så bra med dette. Utrolig med så mange gode hjelpere i Debatt. Er opplysningene fra L. Berg, eller fra Krohn-holms bygdebøker? Jeg finner det nok i morgen hvis bøkene ikke er utlånt. Hilsen fra en fornøyd Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk igjen! Det sparer meg for en del arbeid i letingen. Det skal bli spennende å se om jeg finner forbindelsen til Ludal i Hedrum. Har søkt litt nå, og finner en Ole Olsen g. m. Mari Olsdatter som får en sønn Anders Olsen , døpt 27 jun 1784, i Brunlanes.F. S. Familien kan ha flyttet til Larvik og fått flere barn der. Hvis Ole Olsen-strand er faren, så er han 50 år i 1801, og navnet Anders går igjen i etterslekt. Flere i familien har vært knyttet til Fritsøe verk, så det er ikke utenkelig at de du har foreslått kan være de rette foreldrene. Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg har forsøk å lete i Både Krohn-Holm og L. Bergs bygdebøker for Hedrum. Har L. Berg hjemme nå, og har lest alt om Allum/ Fjære og Plass senere gård Ludal ( 1886) Har også prøvd å finne sammenheng til Hedrum hos foreldrepar Ole Olsen og Mari Olsdatter. En Mari Olsdatter som kan passe i alder er f. 16 apr. 1751 i Tjølling, på Refsholt, Foreldre : Ole Nielsen og Marthe Christophersdatter. Vet ikke om denne Mari er senere mor til Tippoldefar Ole Olsen? Har søkt gjennom døpte i Hedrum i Digitalarkivet i riktig tidsrom,men finner ingen Mari eller Ole her heller. Riktignok finner jeg som fadder ved flere dåps-anledninger en Ole Ludal,men hvem han er framgår ikke. I Bygdeboka til Krohn-Holm fant jeg Anders Andreassen som husmann på Ludal , f. 1790, d. 1844. g.m Anne Rasmusdatter herfra. Det er listet opp 5 barn med ektefeller. Her festet jeg meg med nr. 5 Maren Olea Andersdatter f. 1834 g. m Hans Engebretsen Ludal u. Fjære. En av forloverene ved giftemålet 1823 het Ingebret( eller Engebret), men ellers har jeg ikke funnet noen klare sammenheng. Lurer på om det står noe i kirkebøkene om hvor Oles foreldre kom fra? Mulig de stammer fra Hedrum, men jeg ser ikke sammenhengen hittil, dessverre. All fortsatt hjelp og gode råd er kjærkomne. Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Gunn Huglen

Etter mye leting i digitale kirkebøker for Hedrum, her jeg omsider funnet et spor.Det ser ut til at Kjell i sitt innlegg nr. 6 kan ha funnet den rette Ole olsen.Ved dåp i Hedrum i 1772 finner jeg en Michal med far Ole STRANDEN. I 1777 finner jeg Maren døpt , med far Ole STRANDE. Blant faddere er også en Abraham STRANDE.I 1772 gifter det seg en Ole Olsen med Birte Pedersdatter. Abraham og Berndt Strande er forlovere.STRANDE eller STRANDEN er tydelig et gårdsnavn, ( eller en plass) Finner den ikke nevnt i L. Bergs bygdebok dessverre.Navnet Ole Olsen-Strande ser ut til å komme fra Hedrum, men jeg har ikke funnet forbindelse til Ludahl ( Luedal)OLe Olsen-Strande som bor på Langestrand, har nok en tilknytning til de gamle jernverket i Larvik, muligens før ved Hagnes Gamle hammer.Hvis noen har forslag til hvor jeg kan lete for å finne ut hvor forfedrene til kommer fra, ville jeg vare takknemlig.Hvor lå plassen STRANDE eller STRANDEN i HEDRUM?Mvh Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det var nok mange Stranden i Hedrum. Gjonestranden (altså under en av Gjone-gårdene) er et eksempel jeg kommer på i farta.Bruk Hedrumbøkene av Krohn-Holm i stedet for Lorens Bergs bok. De bygger på Berg, og er dessuten mye grundigere. I siste bind er det register over personer og stedsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har lett igjen i 'digitale' kirkebøker under Hedrum, for å prøve å finne den Ole Olsen-strand som er 42 år i folketellingen 1801,se lenke i innlegg nr. 6.Finner ikke mange som passer med f. ca 1759. Her er en Ole Olsen Hagtved. døpt 1759. LenkeI bygdeboka til L. Berg står det på s. 137, en setning om at den ældre Fjæreslekt hadde flyttet til Hagtvedt. ( Ludal var en plass under Allum og Fjære) Det kan jo være en sammenheng her?Ellers finner jeg at en Ole Luedal har døpt flere barn i Hedrum rundt denne tiden. 26 aug 1759, Cathrine , 2.mai 1762, Rasmus, 15 jan 1764 Anne Kristine og 11 aug 1765 Ragnhild.Her finner jeg ingen sønn med fornavn Ole.Lurer på om Ole Olsen Hagtvedt og Ole Olsen-Strand, kan være samme person. Muligens fikk de navn etter gården de bodde på ved dåpen. Familien kan ha vært knyttet til Strand/ Strande på et annet tidspunkt?Gode råd om hvor jeg bør fortsette letingen ønskes.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk igjen til deg Kristian. Jeg lånte Krohn -holm for en tid siden, men fant ikke noen flere spor da. Jeg skal gjøre et nytt forsøk på biblioteket igjen i morgen. Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Nå har jeg igjen saumfaret Hedrumsboka til Krohn-Holm.Jeg fant Husmannsplassen Stranden under Gjone. Søndre. Husmannesplass fra ca 1750. (utskilt i 1883)Riktig med Stranden- navnet som du Kristian foreslo.Her finner jeg en Hans Olsen i Stranden, d. 1809 38 år. g.m Karen Reiersdatter, fra Gjone store.De har barna : Nils f. 1802, Ole f. 1805 ( bodde i Dansen u/ Melaug). Anne Margrthe f. 1808.Disse ble nevnt med plassen Stranden som etternavn. Denne Ole passer ikke med alder dessverre.Om noen av disse har noen tilknytning til min ane Ole Olsen-Strande,f.ca 1759, vet jeg ikke, men det er vel mulig?Den eneste jeg finner av Ole Olsener døpt i 1759 i Hedrum, er den jeg viser til som Ole Olsen Hagtved, dpt 18 jul 1759. (lenke foran)Lurer på om det er mulig å finne morens navn ved dåp? eller eventuelt ved en konfirmasjon?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hedrums kirkebøker oppgir ikke morens navn ved dåp før omkring 1812, tror jeg det er. Konfirmasjonslistene starter ikke før 1787/88, og da bare med konfirmantens navn og alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for informasjonen om kirkebøkene. Kan hende jeg kan få opplysninger gjennom skifter fra Kongsberg arkivet?Jeg har prøvd med ekstraskatten også, men ble ikke særlig klokere.Takk for hjelp og gode råd. Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Gunn Huglen

Nå har jeg også funnet et par gårder i Brunlanes med Strand i navnet.Herfra er det nok også mulig at Ole Olsen -Strand kan komme fra.Jeg får saumfare Brunlanesbøkene igjen, før jeg prøver arkivet på Kongsberg.Det for mange Oler som kan passe, så jeg må nok bruke tid på forarbeidet.Her er en av Strand-gårdene i Brunlanes i 1801 folketellimg. Her er også flere Ingebretsen, navn som var nevnt som faddere.LenkeFortsatt er jeg åpen for gode råd med letingen.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.