Gå til innhold
Arkivverket

[#24964] Benkestok og slekt i Meløy - Rødøy.


Gjest Villy Saltermark
 Del

Recommended Posts

Gjest Villy Saltermark

Hei dere som kjenner til slekter i Meløy. Min frue kommer fra Meløy kommune og vi prøver å finne hennes stamtre. Vi er kommet til hennes Tippoldefar Henrik Eriksen, men der er det stopp. Vi finner han Konfirmert i 1817, alder ikke oppgitt. I 1820 gifter han seg med Berit Johanna Andersdatter. Hans alder er oppgitt til 24 år. De får barna Johanna Tobina f.c.1820, Ingeborg Maria og Beret f.c. 1823. Henrik får en sønn Erik Jørgen Henriksen født 7. april 1836, mor er Karen Bye Jørgensdatter. Erik Jørgen er min frues oldefar og Henrik er oppgitt som far og enkemann. Den 15. oktober 1838 dør Henrik Eriksen og oppgitt alder er 43 år. Både oppgitt alder ved gifte og død tilsier at Henrik skulle være født før folketellingen i 1801. Problemet vårt er at vi ikke finner Henrik født og dermed mangler vi hans foreldre. Er det noen som kan hjelpe oss? Er det noen som er ekspert på boken til Wilhelmine Brandt, Slægten Benkestok ? Vi finner anene til Karen Bye Jørgensdatter på side 70 og 268. På side 70 er hennes stamfar nemt, Hans Hansen f.ca. 1690, fra Nedre Kongsvig, men vi skjønner ikke riktig hvordan han henger sammen med etterslekt til Benkestok. Kan noen forklare oss det? Hvor kommer han inn i systemet? På side 268 står det vel rett ut at Lensmann Niels Bye ikke er i Benkestok - slekta eller er han det likevel? Har noe kjennskap til foreldrene til Hans Hansen eller Niels Bye? Hilsen Anne Marie og Villy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Pga. konfirmasjonen ville jeg tro han er født 1801 eller etter. Om det er oppgitt feil alder ved giftemålet så er det mulig at alder ved død er basert på den alderen og da blir det feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Aasmoe

Oversikten på side 70 i Benkestok-boken viser slektsforholdet mellom Peder Andreas Tostrup og Johanne Benjaminsdatter Kongsvig. Enkelte etterkommere etter Hans Hansen og Anna Michelsdatter er ingiftet i Benkestok-slekten.Oversikten på side 268 viser lensmann Niels Byes foreldre, søsken og etterkommere, det står over tabellen at det er antydet at Niels Byes barn fra 1. ekteskap er av Benkestok-slekt, uten at det kan påvises hvordan. Av denne oversikten framgår at Niels Jacobsen Byes foreldre er Jacob Nielsen Bye og Riborg Olsdatter Hache.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

Dette står ved dåpen til Johanna Tobina:841.A20 Side 51Født 6. April 1820 Johanna TobinaDøpt 7. Mai i kirkenForeldre: Hendrich Erichsen og Pigen Berith Andersd. Haugviigen Bønderfolk?Faddere: Ola Peersen Holand, Anders Aspnes, Abelona Halsa, Karen Andersd Somersæt, Ane AspnesNår de gifter seg 22. Oct 1820 står følgende:841.A04 side 394Hendrich Erichsen Aspnæs Bondekarl 24 aar og Berith Johanna Andersd. ibid Pige, 27 aarForlovere: Jørgen Andersen Skaalviig? og Mælker Somers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Terje Pedersen

Henrik Eriksen ble konfirmert fra Halsosa i Meløy. I følge de militære ruller var han født litt før 1800. Men hans fødested varierer, i 1817 oppgis Nesna sogn, i 1826, 1828 og 1830 blir det oppgitt at han er født i Rana og i 1835 sies det at han er født i Lurøy! Han registreres første gang i 1813 på Halsosa og er da 15 år gammel. Da han dør i 1838 blir ikke fødested oppgitt. Han var insolvent slik at mitt notat fra skiftet gir ingen familieopplysninger. Han finnes heller ikke omtalt i andre skifter fra gamle Rødøy, altså Rødøy, Meløy, deler av Gildeskål, Lurøy eller Træna. Rana, inkludert Hemnes, vil derfor være det beste tipset for fødested. Hils Anne Marie!PS! Hvor finner du at mor til Erik Jørgen har mellemnavnet «Bye»?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Tiller

Hei. Finner i fs Henrich Eriksen f.19.06.1796 i Nesna. Foreldre Erich Jørgensen og Berith Hendrichsdtr. Dette er vel familien som er på gården Sletstrand i Nesna i 1801 .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Til Terje (7): De militære rullene du skriver om, er de tilgjengelige på nettet? Hvis ikke, hvor finner jeg dem? Håper jeg slipper å reise helt til Trondheim. Hilsen Torgeir (som ikke har noe imot Trondheim, men vil helst slippe over ett hundre mil t/r bare for disse rullene.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

De militære rullene for Rødøy finner du under DIS- Norge- Slektshistoriske kilder- Nordland-Rødøy, og det er for årene 1809-1835. De militære rullene for Helgeland er mikrofilmet for disse årene, og jeg mener å huske at noe iallefall var å finne på mikrofilm NT-94 og NT-95. Den oversikten jeg har over disse filmene er dessverre nedpakket på grunn av forestående flytting. Jeg har ikke filmene, men kun oversikten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Fint. Da vet jeg noe. Kanskje slipper jeg med en tur til Hoved-Deichman?(:-}) Forresten: flytter du fra Sandnessjøen? Hadde håpet å treffe deg der til sommeren. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Schjølberg

Til Terje, innlegg (7). Karen er døpt Bye i h t kirkeboken, og navnet bekreftes når hun dør. I kirkeboken brukes Bye som mellomnavn, men jeg ser at etternavnet til tider er plassert foran det. Ellers ser det ut til at det er et mellomnavn som hun har fått med seg fra flere slektsledd bakover, oldefar Jacob Nilsen Bye eks.vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Mor til Erik Jøren (innlegg 1) er oppført i forbindelse med dåpen kun som Karen Jørgensdatter, født ca. 1810. Den eneste Karen Bye jeg finner het Nilsdatter og kan ikke være mor til omtalte Erik Jørgen eftersom hun var død før han ble født. Derfor lurer jeg på hvor man finner navnet Karen BYE JØRGENSDATTER. Jeg finner ingen umiddelbar sammenheng mellem mor til til Erik Jørgen og Jacob Nilsen Bye på Osa eller Hans Hansen i Kongsvik som det antyders i (1). Derfor lurer jeg på om det er noe jeg ikke har skjønt - kanskje jeg skulle vært med som «Det svakeste ledd»?Til Trogeir: Militære ruller for Meløy 1809-1835 er på film NT 196, og er så vidt jeg vet ikke å finne på nettet, men er det spesielle personer du ser efter kan jeg ta en titt - der er vel 7500 personinnføringer. Rødøy finner du på NT 195 og NT 196, dessuten er de utlagt av Langeland og Mathisen i Digitalpensjonatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Det er nå denne Ole Willumsen jeg prøver å få litt orden på (18423). Tenkte kanskje det kunne være hjelp å finne i militærrullene. Men han bodde altså i Gildeskål. Ellers er det masse skyldfolk i Meløy også (kona mi sine). Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

OK, så er jeg blitt stemt ut. Jeg sjekket kun Meløy for en Karen Bye. På Sundøy i Rødøy blir nemlig født en pike som blir døpt Karen Bye den 8/8 1813. Hun er korrekt nok et oldebarn av Jacob skomaker på Osa. Jacob kom vel til Osa ca. 1737, hvorfra vet jeg ikke, men hans frue Riborg Hache var vel fra Trondheim (?), jfr tidligere debatt her på DA.Men fra utvisningsboksen stiller jeg spørsmålet om det var denne Karen Bye Jørgensdatter som var mor til Erik Jørgen? Karen Bye Jørgensdatter blir konfirmert fra Sundøy i Rødøy i 1830. Og hun dør på Sundøy i Rødøy i 1860. Skiftet på Sundøy i 1862 viser desverre at hun er insolvent gårdmannskone, og mine notater viser derfor ingen arvinger. Når og hvor hun giftet seg har jeg ikke fått letet efter. Dåpsnavnet Bye blir anført både da hun blir konfirmert og da hun dør. Erik Jørgen, som er det sikre utgangspunkt her, blir født i 1836 mens moren var på Kyrhaug i Meløy - og det er bare rett over fjorden for der hvor faren oppholdt seg. I dåpsprotokollen blir morens navn oppgitt kun som Karen Jørgensdatter og 26 år gammel, altså født ca. 1810. Det store problemet er nemlig at det dukker opp en pike med navn Karen Jørgensdatter i Meløy. Hun er ikke født der, eller konfirmert der, og heller ikke gift, men hun dør på Arhaugen i Meløy 60 år gammel i 1869, altså født ca. 1809. Og det kan vel kanskje heller være denne Karen Jørgensdatter som er kommet til Kyrhaug i 1836 og blir mor til Erik Jørgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Til Torgeir (14): Desverre, Gildeskål har jeg ikke registrert. Men du finner han ganske sikkert på Film NT 196 - og forhåpentligvis med oppgitt fødested! Men vær OBS: De delene av Gildeskål som lå under Helgeland finner du oppført under Meløy! Altså linjen Fugløy - Novik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Schjølberg

Til Terje (15). Jeg visste vel at du ville finne henne til slutt! Forøvrig er jeg enig i at det store spørsmålet er om Karen Bye er Erik Jørgens mor slik innlegg (1) hevder. Takk for ytterligere detaljer og påpeking at det faktisk finnes en annen Karen Jørgensdatter i området på samme tid. Den som du peker på er vel den samme som hun som bor på Fonndalen i 1865, er legdslem og født i Rødø! Alder 61 år. At data spriker litt betyr lite trolig, for folketellingene inneholder lit av hvert. Jeg sjekker litt om hun kan finnes i andre sammenhenger. M v h Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.