Gå til innhold
Arkivverket

[#24965] 'Kobb' Eilert på Eilertholmen eller Kuløya


Gjest Benedicte Hauge Kulø
 Del

Recommended Posts

Gjest Benedicte Hauge Kulø

Familiearkiver sier at Kobb Eilert het Normann til etternavn og var gift med Beret Anna Arnøy. Ifølge folketellingen av 1865 het han da Eilert Olsen og var gift med Beret Anna Larsdatter. Eilert var født i 1802 i Steigen, og dette stemmer med familiehistorien. Lenke.Jeg formoder at han var sønn av Ole, men hvilken Ole. Er det noen som kjenner til denne historien. Han kom til Rossvoll som gårdsbestyrer til sogneprest Uldrik Stabel på prestegården på Rosvold. Han drev med fangst og det var kobben han la seg etter, derav navnet. Han reiste også meget omkring og foretok årelatinger. Men hvor kommer navnet Normann fra og hvem var hans foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Kan dette være en kandidat? Sønn av Ole Jonsen og Hartovikka Hansdatter [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/vr/individual_record.asp?recid=29467447&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeI 1801-tellingen for Steigen finner jeg en Hartovikka/Hartvikka Hansdatter som er 32 og enke LenkeHartvikka ble (FS/VRI) gift i 1792 med Jacob Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benedicte Hauge Kulø

Hei Grethe. Tusen takk for din info. Jeg skal sjekke dette ut nærmere. Det kan jo være et spor. Men jeg tror at jeg også skal forsøke å legge inn et innlegg under Nordland og se om noen der vet noe.Er det noen som kjenner til gården Rosvold og som har noen lenker jeg kan sjekke her. Eventuelt vil jeg gjerne vite noe mere om Beret Anna Larsdatter Arnøy født på Edø ca 1822. Familien til Beret Anna og Kobb-Eilert tok siden navnet Kulø, sannsynligvis etter stedet de bodde på.Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Ormbostad

I Smøla Bygdebok II, side 328, står det under Arnøy, borna til Lars Andersen Arnøy og kone Anne Jørgensdotter, f. på Ormbostad, Tustna: Beret Anna f. 1824, gift i 1846 med enkemann Eilert Olsen Våg eller Norman, f. i 1805 i Steigen prestegjeld i Nordland. Dei busette seg på Nordholmen ved Kuli.Vi finn dei igjen på side 299 i same boka. Same opplysningane går igjen, men det står av Eilert dreiv mykje med fangst av kobbe og jakt på anna vilt. Han var også litt av ein kvaksalvar, og for mellom anna omkring og årelata folk. Så står det oppramsa dei 10 borna dei hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kulø

Hei HaraldTusen takk for denne informasjonen. Ingen i min del av familien ante at Eilert var enkemann. Jeg visste heller ikke at han hadde så mange barn.Er det på biblioteket i Kristiansund du finner Smølaboken? Jeg bor utenfor Oslo, men vil ta en tur innom biblioteket neste gang jeg er på Nordvestlandet.Jeg er veldig takknemlig for alle informasjoner om Beret Annas familie bakover. Familien skal muligens ha bodd på Arnøy i uminnelige tider og det er jo her Kulisteinen ble funnet.Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Ormbostad

Om du kontaktar ditt lokale bibliotek, så skaffar dei deg Smøla Bygdebok II. Det skal ikkje vera noko problem. Slekta til Beret Anna har ikkje vore lenge på Arnøya. Mora kom frå Tustna, og besteforeldra som flytta inn tidleg på 1800-talet kom utanfrå. Han frå Surnadal, og ho frå Meldal. Kulisteinen vart vel funnen på Kuli, og ikkje på Arnøya. Men lån bygdeboka, så finn du meir omd dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.