Gå til innhold
Arkivverket

[#24967] Kari (Carrie) Augusta Anderson Hordaland til USA 1892


Gjest Helga Kallevik
 Del

Recommended Posts

Gjest Helga Kallevik

Hei!Eg har fått spørsmål frå ei dame i USa om hjelp til å finna oldemora si slekt:Her er dei opplysningane ho oppgir i 2 E-mail:1) 'Hi, I am trying to find my ggrandmother, KARI(CARRIE) Augusta ANDERSON< came to U.S. in 1892, birthdate is september 30, 1876. I am not sure on the birthyear, I would really appericate any information, you might find.'2) 'Thank you for your reply, I am sory for not getting back to you before this, The only information I have on Kari Anderson is she was from HOEDALAND, NORWAY. I think this was BERGENHUS county. Thank you again for any help, 'Ut frå pkt 2 her reknar eg med at det skal vera Hordaland fylke denne dama kom frå. Sidan ho er fødd etter ft. 1865 og emigrerte føt ft. 1900 vart dette litt vanskeleg. Eg finn ein del Kari Andersdøtre på family search, men ingen med Augusta som mellomnamn i Hordaland (utan at det treng å bety noko).mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HelgaHer må det da være mulig å få mer informasjon på bordet. Mer 'kjøtt bå beinet' kan løse gåten.Hvem ble hun gift med?Var hun gift i 1900? I såfall med hvem?Hvor bodde hun i 1900?Hvor bodde hun i 1910, 1920, 1930?Hva het ektemannen i USA? Hvor ble ektemannen født?Hvor og når fikk hun barn?Hva het disse barna?Hvor og når døde hun?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei!Eg har sendt vidare spørsmåla vedrøande meir informasjon om Kari. Håpar at denne dama i USA greier å finna fram til meir opplysningar. Har dessutan videresendt info om den dama du famm i emigrantprotokollane, Kjellaug.mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei!Fekk svar tilbake i dag frå dama i USA med litt fleire opplysningar om familien til Kari Anderson. Her er kopi av det ho skreiv:'Thank you so much for all your efforts, all I know, is Kari marries ANDREW EDWIN ERICKSON, in 1897' yellow medicine county, Minnesota. he was born in stockholm, sweden, they had several children Alvina, Selma, Inga, John,Alford, Alice, and Emma. I am not sure if this will help, but there was a ANDERS ANDERSON, that came to the u.s. in july 09,1892- on the same ship as (carrie anderson). Andrew's b/d is december 28, 1863. let me know if this helps, again thank you very much....shirley'Eg har skrive til henne og spurt etter namn på skipet Kari og Anders reiste over med. Sidan ho visste at dei var på same båt, tenkte eg kanskje at ho hadde funne dei i ein eller anna skipsprotokoll. I så fall kunne det kanskje vore eit greit utgongspunkt for leiting.mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HelgaJeg sitter her med en følelse av at denne dama veit mer. Ingen vits i at vi skal bruke timesvis på å leite fram informasjon hun allerde har. Jeg vil finne disse folka i censuser før jeg begynner å leite i skipslister.1. Hvor bodde disse folka i USA? Hun vet tydeligvis at de var i Yellow Medicine i 1897. Var de der seinere også?2. Hva er rekkefølgen på barna? Når er de født?3. Veit hun om alle de hun nevner var i live i 1920? i 1930?4. Dersom hun veit om denne Anders Andersen f. eller døpt 28. desember 1863, og ankommet 9. juli 1892, så veit hun kanskje også hvilken relasjon de to hadde? - Betyr dette at hun kjenner skipsnavnet?5. Hjelper gjerne, men blir litt oppgitt når dama først sier 'The only information I have.....' for så senere å si 'all I know...' Her trur jeg det er mer informasjon å hente. La oss få absolutt alle spor hun har, så slipper vi å sløse med hverandres tid.Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke hvorfor din kontakt er så brennsikker på at den godeste Carrie kom til Ellis Island den 9. juli 1892. Jeg gjetter på at hun har funnet denne familien her [url="http://ellisisland.org/search/shipManifest.asp?MID=11530678090079198560&PID=103453030760>Lenke - men hvorfor hun mener disse folka er de riktige folka - ja, det veit ikke jeg.Vi snakker om en familen som sies å være fra Bergen, skipet kom fra Kristiania, ankomst Ellis Island med skipet 'Island' 9. juli 1892:Mor er Randi Andersen 50 år (analfabet, mannen hadde vel reist i forveien.)Datter Randine 19 årDatter Carel 17 år (dette er vel kandidaten)Datter Dagny 11 årDatter Thora 10 årSønn Peter 8 år Denne familien reiser fra Bergen her: LenkeOUPS - Den godeste datteren Carel - har nå blitt til en sønn carl August....hmmm...Han er fortsatt sønn, gitt - Her er folketellinga 1875 LenkeIntet kjønnsskifte her...dåpen er her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Fant ikke mange som ankom Ellis island fra Norge i 1892 med et navn som liknet paa Carrie :First Name: KeritieLast Name: AndersonEthnicity: NorwayLast Place of Residence:Date of Arrival: March 02, 1892Age at Arrival: 17y Gender: F Marital Status:Ship of Travel: AnchoriaPort of Departure: Glasgow Manifest Line Number: 0186Denne kom via Glasgow, men det kan vel og vaere verdt aa undersöke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei!Skal prøva å få dama til å komma med meir opplysninger. Her er ein Mail eg fekk i dag:'The name of th ship was the BRITANNIC, july 09, 1892. it arrived in new york.' shirleyEg veit heller ikkje kor ho har denne informasjonen frå. Skal spørja ho om dette og prøva å vidareformidla det som er komme fram her.mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei igjen!Eg har enno ikkje fått informasjon om kvar Shirley har informasjonen frå. Ser at namnet på båten Jon Torp viser til under lenka til Ellis island heiter 'Island' eller 'the island' (inlegg 7). Medan Shirley hevdar at båten Kari reiste med heitte 'Britanic'.Helga K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei!I følge opplysningar her ankomm 'Britannic' frå Liverpool til New York 8. juli 1892. Det ser då ut til at der var 'korespondanse' frå Bergen / Stavanger 25.06.1892 med ein annan båt: Er dette den samme turen som Jon Torp har funne på 'Ellis island' ? Lenke Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på alle de 1018 passasjererene og mannskapene som ankom New York med Brittanic den 9. juli 1892 fra Liverpool og Queenstown. Fant en god del nordmenn ombord, men ingen som kunne passe i navn og alder med Carrie Andersson. Mulig at jeg har oversett noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei!Eg etterlyste kor ho hadde opplysningane frå og familien i 1910 og 1920 census. her er svaret:'I got my information on 'ellis Island' on the internet, (american family immagration histroy center). The family was in Minnesota, 1910 census in yellow medicine county, tyro township..... in 1920 they were in minnesota, red lake county, gervas township. again I really appericate all your effort.shirley'mvh. Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei!Har fått ny E-mail tilbake frå Shirley. Ho hevdar at alle i opplysningar ho har, er Kari frå Norge. I innlegg nr. 1 siterer eg opplysningar frå henne om at Kari var frå Hoedaland, Norway, og at ho trur dette var 'Bergenhus'. Eg veit ikkje kor ho har 'Bergenhus' frå. Det kan jo vera at ho har tolka Hoedaland som Hordaland slik eg også har gjort, og så ein eller anna stad på internet funne ut at dette tidlegare var 'Bergenhus'.Sidan ho var så sikker på at dama var norsk, prøvde eg meg på eit søk der eg tolka Hoedaland som Hadeland. Då fann eg denne dama med familie: LenkeHo heitte Karen Anderson emigrerte i 1892, men er noko eldre en den Shirley leita etter (23 år). Kanskje eit aletrnativ likevel.....Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok..I 1910 i Tyro Township kalles hun Carrie A. sies å være 36 år - født i Norge av norske foreldre, har vært gift i 12 år. Mannen Andrew er 45år, født i Sverige av svenske foreldre. Har vært gift i 12år. Begge naturalisert 1898.I 1920 i Gervas township sies Carrie å være 44 år født i Norge av norske foreldre - hun innvandret 1892 - ble naturalisert i 1898. Gift med Andrew Erickson 57år født i Sverige av svenske foreldre, han innvandret 1892 og ble naturalisert i 1898.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere ting her jeg er i stuss over. Men først og fremst er jeg forundra over hvorfor Shirley insisterer på å være så knipen med den informasjonen hun gir.De følgende ting kan kanskje hjelpe oss LITT framover her:1. Hva er kilden for at Carrie kom fra HOEDALAND? Hvor er dette oppgitt? Står det f.eks. i Carries dødsattest?2. Har Shirley sjekket Carries dødsattest? Finnes det opplysninger der?3. Har Shirley sjekket naturaliseringspapirene? (For alt jeg vet er det ikke så mye om Carrie der. Men er det sjekka?)4. Vi veit jo at Carrie kom til USA i 1892. Men hvordan vet Shirley at Carrie kom akkurat den 9. juli 1892? Og hvordan vet Shirley at Carrie kom med Britannica? Hva er kilden for dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei!Her er kanskje litt oppklaringar frå Shirley (Eg skjønar heller ikkje kvifor ho i første omgong sa at ho ikkje hadde fleire opplysningar:1. E-mail: 'Kari and Andrew were married in Granite Falls, Minnesota. May 11, 1897- In 1900 they were in Lyons township,yellow medicine county, minnesota, Kari(carrie) died in 1928, Polk county, crookston, Minnesota-Andrew died in 1932, same place.'2. E.-mail: 'On Karis death record, birthplace is HADELAND NORWAY. is this the same place?'Hadde ho komme med denne siste opplysningen allereie i starten, hadde både dåke og eg sluppe all leitinga i Hordaland. Ho må nok som eg ha trudd at Hoedaland, som ho skreiv, var ein variant av Hordaland, og så funne ut at Hordaland tidlegare var del av Bergenhus. Det med båt og dato har ho nok frå Ellis Island protokollar på internett.Slik det no ser ut, kom dama frå Hadeland og ein mulig kandidat er nok ho eg fann i innlegg 16. I allefall er det her oppført ei Kari Anderson frå Hadeland som emigrerte i Juli 1892. Ho er oppgitt til å vera 3-4 år eldre enn den Kari me leitar etter, men likevel...mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok... HelgaDette begynner å bli riktig så pussig. Jeg aner egentlig ikke hvorfor jeg gidder dette. Sannsynligvis fordi jeg er litt småskrudd. He-He. Nok om det. Jeg finner opptil flere som heter Karen / Kari og som i 1892 utvandrer via Kristiania fra Lunner-Hadeland, Gran-Hadeland, Brandbu-Hadeland og 'bare'-Hadeland.Det vi da STRENGT TATT veit er at vi leiter etter en norsk dame som utvandret i 1892. Fødselsåret er vi ikke sikre på. Vi er også rimelig sikre på at dama hadde et dobbeltnavn. Første fornavn var sannsynligvis Karen eller Kari. Andre fornavn begynte på A.Jeg spør:1. Hva er kilden for at hun het Karen Augusta til fornavn? Hvordan vet Shirley det? Hvor kommer opplysningen om Augusta-navnet fra? Er vi sikre på at hun ikke het f.eks. Kari Andrea?2. Hva er kilden for at hun het Anderson? Hvor i amerikanske kilder framkommer Anderson? Ved vielsen? På dødsattesten?3. Vi vet nå at det var dødsattesten fra 1928 som sa 'Hadeland'. Men hvordan vet Shirley at den Carrie som døde i Crookston i Polk County i 1928 er den riktige Carrie? Jeg finner nemlig ingen brennsikker kandidat for hennes ektemann i Crookston, Polk County i census 1930.5. Hvordan vet Shirley at Carries ekemann Andrew døde i Polk County i 1932? Den Andrew Erickson som finnes i Polk i census 1930 er ikke enkemann. Han kan jo teoretisk være gjengift i 1930. Men likevel.....6. Hva er kilden for at Carrie ble født 30. Sept? Hvor kommer denne opplysningen fra?7. Jeg finner ingen Lyons township i Medicine County i 1900. Jeg finner derimot Lyons township i 'nabo-countyet'. Er det det Shirley mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei igjen!Eg skjønar heller ikkje eigentleg kvifor eg byrja med denne etterlysinga.... Eg er ikkje i slekt med dama, men reknar med at ho fann E-mail addressa mi på ei slektsetterlysing sida i Minnesota. Har mykje slekt der, og har tidlegare lagt ut nokre etterlysingar. Har prøvd å videresenda link til debatt forumet her til Shirley, og oppfordra henne til sjølv å gå inn på sida, veit ikkje om ho har prøvd. Trur eg gir meg no visst ho ikkje kjem med fleire innspel sjølv.Takk for alle gode forslag her!Mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.