Gå til innhold
Arkivverket

[#24968] Ft 1875 Øvre-Eiker, Buskerud.


Gjest Geir Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Eide

Er det noen som har tilgang på ft 1875 Bakke sogn, Øvre-Eiker?Det gjelder en Pauline Iversdatter f. 1849. Som en finner her ved ft 1865.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60624&gardpostnr=2357&personpostnr=10564#a0>LenkeVed ft 1900 bor hun i Kristiania og bruker etternavnet Paulsen. Far til Pauline har brukt etternavnet Winther ved barna`s dåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Joda, hun bor på Øvre Eiker i 1875, også. Ikke på Stryken, men på Skotselv Stasjon. Faren, Iver Paulsen er da stasjonsmester.FT 1875 nevner ikke noen sønn, f. sånn ca. 1868. FT1865 er forresten litt slurvete mhp. Paulines fødested, men i FT1875 står det, som i FT1900, Kristiania.Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eidek

Tusen takk for hjelpen, Kjell.Det gjelder denne saken her:LenkeJeg har nettopp fått vite at Pauline Powell skal ha brukt etternavnet Winther. Så jeg får leite litt mer i Drammen.Mvh Geir Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hvis du leter etter flere 'Berhard Paulsen', har du du et alternativ i skibsfører Bernh. M. Paulsen (f. 1849 i Drammen) i FT1900 for Kristiania. Riktignok gift i 1900, men han, som så mange andre, kan jo ha funnet på sprell i sin ungdom.I IGI finnes en Berhard Martinius Halvorsen, f.25.12.1849 og døpt 3.2.1850. Foreldre: Halvor Paulsen og Juliane Holter.Muligens et bedre utgangspunkt enn Berhard Paulsen fra Svelvik.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Bernhard Martinius Paulsen har jeg ikke sett før nå, Kjell. Og han er nok et bedre alternativ. Men jeg må nok bestille noen kirkebøker, for å se om jeg kan komme noe videre. For å lette oversikten, vil jeg bruke brukerforum nr. 18362 fra nå av ang.'Thomas Powell`s' foreldre.Mvh Geir Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Geir Eide

Er det noen som har 'lett' tilgang til 1875-tellingen i Øvre-Eiker, Buskerud og kan være så snill å gjøre et oppslag ?Toralf Bredo Torgersen (TBT) f. ca 1842 i Kristiania bodde ved ft 1865 ved Skotselv, Øvre-Eiker. TBT er i 1867 ført opp som far til en Thomas f. 3.3.1867. Moren er Pauline Iversdatter. Thomas bor ikke sammen med moren, Pauline Iversdatter ved ft 1875.Bor TBT ved Skotselv fremdeles, og bor sønnen Thomas hos han?Se: LenkeDet gjelder fremdeles denne saken som er nevnt i innlegg nr 3. MvhGeir Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Nå har jeg gått gjennom FT1875 for Eiker flere ganger, men ikke funnet noen Torvald Bredo Thorgersen. Hans hjemsted i 1868 (Sundland= Skoger) og de andre omstendighetene synes å indikere at han da hadde flyttet fra Modum, men at fortiden innhentet ham...Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Igjen, mange tusen takk for hjelpen, Kjell.Jeg heller fremdeles til at jeg er på riktig spor.Ut fra dette cenarium har trolig Thomas bodd i fosterhjem eller, på den tiden, den mer brukte benevnelsen 'utsatt/bortsatt som pleiebarn'.Mvh Geir Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.