Gå til innhold
Arkivverket

[#24970] Etter at Guro Åsmundsdatter Veum dro til USA i 1856, hva ble av henne?


Gjest Susan Adsmond Fox
 Del

Recommended Posts

Gjest Susan Adsmond Fox

Jeg skriver fordi jeg søker informasjon om skippet, og om stedene i USA hvor hun kunne ha dratt til. Jeg forstår at det er vanskelig å finne informasjon om skipene som dro til USA i 1850-tallet. Jeg er kjent med informasjonen om Bendik Veum, og med Steinar Marvik i Guro sin familie. Og så har jeg mange geneologiske venner her i USA som helper meg, men jeg trenger noen ny informasjon! Jeg håper at noen i Norge kan hjelpe meg.Jeg vil gjerne bli kjent med noen i Norge som er interessert i denne (vår?) familien, eller har lyst å ha kontakt med en slektning i USA.Guro Åsmundsdatter Veum, født 17. sept 1838, Fyresdal, Telemark Døde i USA?Det er mulig at hun dro til USA i 1856. Hun reiste uten skektninger fra hennes fars familie.Hennes far: Åsmund Svennungsson Veum, født 1809, døde i USA?Hennes mor: Targjar eller Torgjerd Tolvsdatter Vik, født 1807, døde 1845 i Fyresdal, Telemark.Guro hadde to søsken som dro til USA:1. Svennung Osmundsen, født 1833; dro alene til USA i 1853; navnet ble William Adsmond derover. Han døde i Tennessee i 1917. Han var gift med Margit Kittleson Rinde. De hadde 6 barn som ble voksne.Svennung bodde i:Black River Falls, Wisconsin (Jackson County) fra 1853-1855; tømmer.Chicago, Illinois fra 1855-1860; forretningsmanMissisipi Marine Brigade Union fra 1861-1865; soldatWatonwan, Minnesota fra 1865-1891; bondemanDeer Lodge, Tennessee fra 1891-1917; bondeman(Svennung er min oldefar, og jeg vet ganske mye om ham)2. Joruund Osmundsdr, født 11. mai 1836. Dro til USA i 1852 sammen med hennes far, Åsmund Svennungsson Veum; navnet ble Jane Johnson derover.Hun bodde i Bismark, North Dakota.Joruund eller Jane hadde tre børn: Mary, f.1857; Walter, f. 1859, og William, f. 1863.Hun var gift med Hauley Johnson, f. i USAJoruund bodde i:IndianaRed Wing, Minnesota (Goodhue County)Bismark, North Dakota (Burleigh County).Joruund bodde sammen med hennes datter Mary Johnson Ryan under folketellingen i 1930. Det skulle være fint å lære mer om Joruund hvis det hjelper å finne Guro. Og så hadde Guro to halv-brødre som var født i USA. Deres far var Åsmund Svennungsson Veum.1. Henry William Adsmond, f. 1857, døde i Idaho. Henry hadde en hånd og var en politiman (Sheriffen) i området rundt Pueblo og Otero Counties, i Colorado.2. Iver Adsmond, f. 1855, døde 1919 i Idaho. Iver var en gruvearbeider og søkte gull i Pueblo, Colorado og Caldwell, Idaho.Henry og Iver var begravet i Caldwell, Idaho.Og så hadde Guro tre halv-brødre som var født i Telemark. Deres far var også Åsmund Svennungsson.1. Svend eller Svein, f. 1831 2. Gunder eller Gunner, f. 1832. Det er mulig at han dro til USA.3. Ole Osmundson, f. Juni 1847, dro til Averill, Clay County, Minnesota (USA) i 1880-tallet.Jeg vet ikke hvis Guro visste at hun hadde disse fem halv-brødre, Henry William, Iver, Ole, Gunder og Svend. Jeg vet heller ikke hvis Guro traff hennes far i USA.Guro sin far, Åsmund eller Osmund, forsvant fra livet av hans sønn, Svennung, etter han (Åsmund) skilte fra hans andre kone i Wisconsin tidlig i 1860-tallet. Han hadde noen kontakt med hans sønner Henry William og Iver, børn med denne konen i Wisconsin, etter de flyttet til Pueblo, Colorado som voksne i 1880.Tusen takk for hjelpet! Sue Fox

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susan Adsmond Fox

On 9th line down, please change birth year from 1. Svennung Osmundsen, født 1833;to...1. Svennung Osmundsen, født 1834;Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Veum

Min tipp-oldefar, Petter Sveinungson Veum, var onkel til Guro Åsmundsdatter Veum. Eg har ikkje opplysningar om Guro, men vil gjerne kome i kontakt med Susan Adsmond Fox. Fit om eg kunne få e-postadresse. Dette er mi slekt: Etterkommere av Petter Sveinungson Veum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.