Gå til innhold
Arkivverket

[#24973] Finnmark - Tromsø ??


Gjest Nina Krøger
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Krøger

Søker informasjon om min sønns tipp oldeforeldre. Jeg har ingen datoer eller årstall å gå ut i fra.Didlef Fredrik Kristian Marelius Johansen og konen Elida. Den eneste som jeg har lokalisert er denne personen her: LenkeEr dette 'min' Didlef? Kan noen hjelpe meg videre?På forhånd takk. Nina :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Noe mer må du da ha. Hadde paret barn i 1900? Vet du noe om hvor de er født, og hvor de bodde senere. Hva het Elida til etternavn/pikenavn? Uten mer info blir vel egentlig vår gjetning like god som din: Navnet på din kar og han du har funnet stemmer godt over ens. Så kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Ditlev Fredrik Kristian Marenius Johansen er døpt i Tromsø 29 Okt 1871, foreldre Johan Fredrik Lagoni og Oleanna Marie Iversen. Du finner han her i FT1875: LenkeKan du nevne noen av parets barn, spesielt hvor og ca når de er født. Mvh Odd Villy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Fra kirkebok for Vardø landsogn 1897-1911:Gift 29 Sep 1909 Ditlev Fredrik Kristian Marinius Johansen (Lagoni), fisker, Hamningberg, f.1871 i Tromsø og Anna Elida Henriette Eriksen, hjemmeværende datter, Hamningberg, f. 1 Okt 1890 i Vardø. Hennes far: Fisker Erik Anton Eriksen. Anm: Han død 1944 Hun død 1953.Fredrik og Elida er understreket hvilket vel skal bety at det var de navnene paret brukte til daglig. Du finner Elida her Lenke i 1900-tellingen.Forøvrig gifter Elidas søster Ester Magdalene seg nesten samtidig (26 Jun) med Harald Gunnerius Thorbjørnsen.Hilsen Odd Villy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Berntsen

Krestian Iversen fra lenken i innl. 3, er nok identisk med den Christian Iversen som i 1857 flyttet til Tromsø fra hjembygden Rossfjordstraumen i Lenvik. Far til Christian var gårdbruker Iver Kier Petersen, og denne familiens aner kan følges i mange generasjoner gjennom bl.a. slektene Keinapel og Winther.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Kirkebøker for Lenvik frem til 1853 ligger på nett, og du finner Oleannas dåp her: LenkeEllers så er det jo riktig som det blir bemerket at Ditlef Johansen er oppført som gift i FT1900. Nå stod det imidlertid oppgitt ved vielsen i 1909 at det var begges første ekteskap, så jeg var ikke sikker på hva som var riktig. Har nå funnet Ditlefs første ekteskap (kirkebok for Vardø landsogn 1897-1911) under borgerlige vielser:Gift 15 Sep 1897 Ditlef Fredrik Christian Marinius Johansen, fisker, Hamningberg, f.1871 Tromsø og Brita Johanne Johannessen, f.1874 Vardø herred. Hans far: Styrmand Johan Fredrik Lagoni. Hennes far: Fisker Johan Johansen.Død 12 Feb 1904 Brita Johanna Johansen, f.1875 i Syltevik, bopel Hamningberg, gift med fisker Fredrik Johansen. Dødsårsak: Tæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Nina Krøger

Hei Odd Villy, tusen takk for all informasjon så langt. Barna til Ditlef og Elida skal være som følger: Bergeton, Almar, Reidar, Emanuel, Toralf, Leonhard, Rudolf, Fredrik, Edme og Dagny. Jeg er usikker på rekke følgen og fødselsdatoer har jeg ikke. Men, hvor blir det av foreldrene til Didlef? Har prøvd å søkt, men ikke funnet dem?!Erik du nevner slektene Keinapel og Winther, hvor finner jeg ytterligere informasjon om dem? Jeg har søkt litt, men ikke funnet noe.Takknemlig for all hjelp videre. Nina :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Slektsforumet Troms-slekt har en side som omhandler Winther her: [url="http://www.troms-slekt.com/winther.htm>http://www.troms-slekt.com/winther.htmPå denne siden finner du Olava Petrika Iversdatter f.1760 Gottesjord i Sørreisa g.m. Peter Henrichsen Holm f.1754 Hillesøy.Dette paret er foreldre til Iver Kier Petersen hvis fødsel du finner her: Lenke Han igjen ble gift med Maria Pedersdatter: LenkeDe er igjen foreldre til Christian Iversen som er far til Oleanna: LenkeTror nok det er Oleanna du finner i Bjarkøy i 1875 og 1900: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Du får bare glemme det jeg skrev om Oleanna, for dette er Oleanna til Iver Olsen, se LenkeErik Berntsen nevner jo også i innlegg 7 at Christian Iversen flytter fra Rossfjordstraumen til Tromsø i 1857, hvilket burde ha gitt meg en anelse om at det var Strømsnes i Rossfjorden som var hjemplassen til denne familien, ikke Strømsnes på Senja. Så da er vel Oleanna også borte, kanskje flyttet ut av landet..Hilsen Odd Villy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Krøger

Hei Odd Villy. Nå ble det en smule komplisert for meg, hva ble det riktige? Vedrørende Oleanna?! Mulig det er litt sendt på kvelden, men......Nina :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Hei igjen NinaGlem den Oleanna jeg hadde funnet, det var det jeg prøvde å si. Grunnen er at dette er ikke riktig Oleanna. Den Oleanna du er på utkikk etter er datter til Christian Iversen og er født på Strømsnes i Lenvik, mens den jeg fant tydeligvis er datter til Iver Olsen og er født på Aa i Tranøy.Har ellers funnet 8 av barna til Ditlef Fredrik og Anna Elida, de to resterende er kanskje født etter 1925 og der har jeg ikke tilgjengelige kirkebøker:Ferdinand Bergeton f. 22 Aug 1908Toralf Henry f. 17 Jun 1910Edme Henriette f. 22 Aug 1911Almar f. 26 Mai 1915Frants Leonhard f. 4 Mai 1918Dagny Elida f. 9 Feb 1921Emanuel f. 18 Des 1922, død 19 Sep 1995 i KirkenesRudolf Otelius f. 22 Okt 1925, død 12 Aug 1995 i Vardø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Her finner du Kienapel og Kiær: [url="http://www.nose.dk/Norge/keinapel.html>http://www.nose.dk/Norge/keinapel.htmlSimon Ellefsen har også Winther tilbake til ca år 1350 (basert bl.a. på artikler i dansk personalhistorisk tidsskrift): http://www.nose.dk/Norge/keinapel.htmlDessuten har vel Erik Berntsen selv ført opp Christian Iversen her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Når det gjelder skrivemåten, så skrev lensmann Jacob Hanssen selv etternavnet som 'Kienapel' i 1724. Sognepresten i Lødingen (Hans) ble immatrikulert i 1656 som Joh Keinapel. Han skriver ellers selv under i Lødingen med 'Keinapell', mens embedsseglet sier 'Keinapel'. Sønnen Oluf skriver (eg. hand) 'KinApel' i 1678. Enken Lisbeth Kier varierte med Keinabel, Keinnapel og Keinapell. Simon Ellesen skriver: 'Det plattyske Kienapel, høytysk Kienapfel betyr furukongle.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Krøger

Tusen hjertlig takk til Odd Villy og Arnstein. Her er det mye stoff å gå igjennom og det dukker sikkert opp spørsmål underveis. Håper dere kan hjelpe meg med svar da?!Tusen takk. Nina :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.