Gå til innhold
Arkivverket

[#24977] Hans Henriksen-Stiger og Grubeskriver Løkken verk


Gjest Øystein Lillegaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg søker etter opplysninger om Stiger og Grubeskriver Hans Henriksen på Løkken verk. Hans Henriksen giftet seg med min ane Mette Nielsdatter trolig før 1688. Hans Henriksen er oppført i folketellingen for Meldal i 1701 og han var Stiger og Grubeskriver. Hans Henriksen var blant annet fadder til noen av Melchior Augustinussen sine barn. Jeg kjenner ellers ikke til mye om han, vet ikke om andre har flere opplysninger om han, hadde Hans og Mette barn sammen? Jeg har lett etter skifte etter ham men har ikke funnet noe skifte, men kanskje kjenner noen andre til skifte etter ham eller hans kone Mette Nielsdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Du finner bred omtale om grubedirektør, tidligere grubeskriver, Hans Henriksen 1651-1718 i boken:'Løkken Verk. En norsk grube gjennom 300 år'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Takk skal du ha Leiv. Jeg har søkt der, men fant to bøker med omtrent samme tittel, men jeg tror jeg vet hvilken bok det dreier seg om. I alle fall satser jeg på den ene, ellers takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg kan også opplyse om at årsaken til at jeg ønsker opplysninger om Hans Henriksen er at jeg stammer fra Mette Nilsdatter og Michel Karmark. Det finnes dårlig med primærkilder som viser at min ane Kirsten Michelsdatter Karmarch (navnet som brukes i hennes skifte)virkelig er datter av Michel Karmarch og Mette Nielsdatter.I følge Schønning er Kirsten datter av disse to personene, men så viser det seg at Michel giftet seg i Danmark med Kirsten Jensdatter Munk i 1674. Etter den tid var Michel Karmark fadder til presten Melchior Augustinussen Meldal(tremenning til Mette) sitt barn, dette må bety at Kirsten er født etter denne tid. Senere var også Mette Nielsdatter gudmor. Jeg finner det lite trolig at Michel Karmark var bigamist, derfor må Kirsten være født utenfor ekteskap. Det tilhørte vel ikke vanlig skikk dengang at en prest som Melhior Augustinussen skulle bruke en kvinne som hadde minst ett barn utenfor ekteskap som gudmor?Og ville en Stiger og Grubeskriver på Løkken ta en kvinne med minst ett barn (troligvis to barn) utenfor ekteskap til ekte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Ser nå at de 5 sidehenvisningene til 'Løkken Verk' ikke gir slektsopplysninger.Vedr. Hans Henriksen har jeg kun registrert en datter Ellen g m Thomas Fredriksen Junghans.Om Karmark har jeg intet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Takk for opplysningen Leiv. Det var ukjent for meg at de hadde en datter som het Ellen, jeg har sett at de også hadde en datter som het Martha, i alle fall slik jeg tyder Melchior Augustinussen når han skriver om sønnens dåp i 1697, men jeg har ingen andre opplysninger om henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.