Gå til innhold
Arkivverket

[#24984] Fanejunker Lars Harstad Batnefjorden


Gjest Omar Øverland
 Del

Recommended Posts

Gjest Omar Øverland

Leter etter forfedre og etterkommere etter fanejunker Lars Harstad, f.ca. 1790 i Batnefjorden på Nord Møre. Han gifta seg med Ingeborg Andersdatter Røsberg på Kleive i Romsdal. Han tok over hennes del av Røsberggården. Vet at de fikk en datter Ingeborg Anna Larsdatter i 1791. Tro om de fikk flere barn og hvem var foreldrene til Lars?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Krøger

Hei Omar. Her stemmer vel ikke opplysningene dine! Det er vel ikke 1 år mellom far og datter?Vil gjerne hjelpe, men......Nina :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helmin kvennodd

hei!! Finner en Andreas Larsen f.02.10.1816 -døpt 10.11.1816, med de rette foreldrene på foreldresøk på Familysearch.Ellers var det vel litt kort tid mellom far og datter i innlegget ditt. mvh helmin fra brevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Andre barn funnet på FS døpt i Kleive men foreldre Lars Larsen og Ingeborg Andersdtr.:Anne døpt 2-8-1812Lars 13-4-1820Thori 9-2-1827Ingeborg Ana 17-12-1829Lars og Ingeborg giftet seg 3-11-1811 i Kleive

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Omar Øverland

Flott Carsten. Det var nytt for meg.Du kan ikke finne ut om de hadde flere barn. Jeg leter også etter ei Ellen Larsdatter Røsberg f. 1828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Hvis Lars kom fra Harstad, hører det med til historia at Harstad og gardene videre utover fra Batnfjorden inntil 1812 lå under Kvernes [url="http://www.dis-norge.no/genress/index.php?todo=visKategori&kid=100384>Lenke. Men 1801-tellingen for Kvernes har ikke navn på gardene.Neste bind av bygdebøkene for Gjemnes (Gards- og ættesoger av Nils Tore Leivdal)har visstnok med Harstad. Når bindet kommer, får du kanskje vite her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Omar Øverland

Fant tidligere idag lenken med Kvernes og beskrivelsen av herredet, men som du selv sier at når ikke gårdene er nevn ga jeg opp.Thyri født 1827 hadde visst nok ei bestemor, Thyri Ellingsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Omar Øverland

Hei Carsten. Jeg har dummet meg ut og vet at du har helt rett i at Lars Trondsen er far til Ellen. Jeg har rota fælt. Men hvem var Lars Trondsen uten om at han var far til Ellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Ingen har dummet seg ut. Finner på FS en Lars Throndsen døpt 8-5-1796 i Fræna med foreldre Tron Trondsen og ELEN Ingebrigtsdtr. Hvis det er den riktige er det vel han som er her Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Omar Øverland

Tror at det er riktig Carsten. Har faktisk selv tidligere gjort en Lars i Malmedalen til Ellens far. Men da jeg ikke hadde noe bevis og at det i Bolsøyboka blei skrevet; Ellen Larsdatter Røsberg , så blei den Lars strøken. Ser av det du har funnet frem til, så får jeg vel ta ham tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.