Gå til innhold
Arkivverket

[#24985] Kirkebøker fra Skoger


Gjest Liv Ofsdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Ofsdal

HeiJeg er litt på leiting i Skoger for tida, som vel hører til Drammen nå. Min morfar var født på Øvre Knive i Skoger, og jeg tenkte jeg skulle ta en titt i kirkebøkene etter dåpen hans og til hans 11 søsken. Men...da stussa jeg litt på noe....jeg fant ingen MINI på fishe etter 1884...og heller ingen KLOK mellom 1880 og 1900? Mulig kirkeboka ikke er avlevert...men syns det er litt rart?Noen som kjenner bedre til dette enn meg?Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Ofsdal

Hei BeritNei...jeg har ikke sjekket Strømsgodset enda...har tenkt til det....syns bare det var litt pussig med dette oppholdet...mellom 1884 og 1900 finnes det hverken MINI eller KLOK!Fra 1900 er det filma Klokkerbøker igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Riksen jr.

Øvre Knive hørte til Skoger hovedsogn, og ikke til Strømsgodset sogn. Info burde i tilfelle ligge under kirkebøkene for Skoger. Forøvrig står det en del om brukerne på de forskjellige Knive brukene i Skogerboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Det er også en annen kirke i det aktuelle området. Tangen kirke i Drammen. Jeg mener å huske at det var noen som bodde i Skoger som også benyttet den kirken.Det er en stund siden jeg var kjapt innom den ,men det hadde med den aktuelle tiden å gjøre. Jeg mener å huske navnet Blichfeldt , som også bodde i det aktuelle området.Egentlig var Tangen feil kirke , men det hendte jo av forskjellig årsaker at de ble brukt av andre , nabosogn også.Eks. Snarum kirke på Modum ble ikke altid benyttet til konfirmasjon, dette var på 1740 tallet. Så flere av de som soknet til Snarum , måtte konfirmere seg i Heggen kirke, som ligger like ved Vikersundbakken. Når man da bodde på grensen mellom Modum/Krødsherad og Sigdal,og med den tids veier, eller mangel på dem, så ble det nok en strabasiøs tur for konfirmanten og dens familier.Det siste var en bitte liten historie , som hadde svært lite med saken å gjøre. Men sann var den.Lykke til!mvhTormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Ofsdal

Hei! :)Knut: Jeg har sjøl Skogerboka, og der står det endel om familien...er klar over det...men det var dåper og faddere jeg var ute etter..Tormod: Det der var et bra tips! Det er familien Blichfeldt dette gjelder...og Tangen ligger vel nærmere Øvre Knive enn Strømsgodset sogn vil jeg tro? :)Det med Modum var i grunn mer interressant enn du kan vite...hehe...min morfar, som er født i Skoger på Øvre Knive, bodde en tid på Modum! Og der ble min tante født, og jeg har faktisk lurt litt på om ikke jeg skulle prøve å finne dåpen hennes og! Hun er født i 1922, så det er muligens ikke filma så langt fram...Takk til alle bidrag så langt!Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Tangen kirke ligger meget nærmere. Strømsgodset's kirke heter Sundhaugen kirke. Området ligger i gamle Skoger som ble innlemmet i Drammen p.g.a. Scheikomiteen 1.1.1960.Selv om jeg ikke er noen tilhenger av kirker, så må det innrømmes at jeg stod til konfirmasjon i Sundhaugen kirke.Når det gjelder kirkebøkene i Modum, har jeg pr. nu ikke oversikt over 1922.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Petter Nielsen

Hei!Kirkebøkene for Skoger etter 1884, er dessverre ikke innlevert til Statsarkivet ennå. Du må nok henvende deg til sogneprestkontoret.Jens Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.