Gå til innhold
Arkivverket

[#24998] Martin Nilsen - fremdeles forsvunnet i Amerika


Gjest M. Nicolaisen
 Del

Recommended Posts

Gjest M. Nicolaisen

Jeg forsøker å finne opplysninger om Martin Nilsen, fra tiden etter at han kom til Amerika. Martin ble født 17.07.1867 i Gran Prestegjeld, på garden Raaseiet(husmannsplass; også kalt Høibråten), på Hadeland. Faren het Nils Nilsen og moren Marie Martinsdatter. Han dro til Amerika 14.05.1887, med Andersen-linjen; skipet het i følge kildene Drammen. Han skal ha dratt til sin onkel Hans Nilsen; som i Amerika kalte seg Henry Delson. Jeg tror også han i brev til sin bror Julius (som også hadde dratt til Amerika) skal ha nevnt noe om en 'california girl', men om dette da betydde at han dro til California eller hadde truffet ei jente derifra veit jeg ikke. Alle opplysninger mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Tok i første omgang en titt på 1930-tellingen. Kan denne være en mulig kandinat:Name: Martin Nellson Age: 63 Estimated birth year: abt 1867 Birthplace: Norway Relation to head-of-house: Head Race: White Home in 1930: Minneapolis, Hennepin, MinnesotaPå image'n er han oppført med kona Thora (61) De giftet seg hhv 34 og 32 år gamle; begge har oppgitt borgerskap til 1888.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

I 1930 tellinga, Oakland, Alameda CO, California finnes en Martin Nilsen 64 år med kone Elise 66, begge fra Norge ankom USA 1885(det er vel ikke helt sikkert) de ble gift i 1890, barna:Emma 37, Harry 25 og William 23. Dette er en mulig kandidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen kandidat: I folketellinga 1920 er en Martin Nelson 53 år - bosatt i 2815 22nd Street i Minneapolis, Minnesota - han er innvandra 1888 - gift - naturalisert i 1898 - Han er gift med Carrie J. 53 år - Martin og Carrie er begge født i Norge av norske foreldre - Carrie innvandra 1892. De har datteren Dora C. ugift 19 år - Født i Minnesota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Ja; det finnes endel kandinater - men hvordan klare å knytte dem sikkert opp mot 'vår' mann?Jeg her sett etter onkelen som endret navnet så spesielt. Det finnes noen få Henry Delson i forskjellige tellinger, men ingen av disse er født i Norge.Kanskje om vi finner en Hans N på samme sted som aktuelle Martin'er?Når var onkelen født??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Mari Schumann Nicolaisen

Nå har det gått nærmere seks år, og jeg plukker fram dette temaet siden Martin fremdeles ikke er funnet. Jeg ser jeg ikke har svart på spørsmålet fra Tor Rustad om når onkelen er født; så her kommer litt info.Hans Nilsen/Nielsen født 18.09.1845 på Blegeneiet på Gran på Hadeland. Han kalte seg nok Henry Nelson, ikke Delson.Jeg har også litt ny info om Martin. Han var hjematt i Norge i 1894; han var fadder i en barnedåp (09.12.1894). Han var også hjematt rundt 1906; i et brev fra Martins bror Julius lurer denne på om han ikke skal tilbake til Amerika snart. Jeg lurer derfor på om det er mulig å finne Martin igjen i skipslister fra da han reiste tilbake til Amerika rundt 1906? Er det noen som har erfaring med denne type kilder?Det ble også sagt om Martin at han fulgte gullrushet til Klondyke; dette er mer usikkert, men er nevnt i brev (?). Også var det denne 'california girl' da....Om noen kan hjelpe meg videre setter jeg stor pris på det. Mvh. Mari Nicolaisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Prøv å ta kontakt med Ole P. Gamme, Gran. Ser ut som han jobber med emigranter fra dette området.Annen muligheter er å sjekke ev skifter etter foreldre eller ugifte/barnløse søsken som dør etter 1887. Kan gi pekepinn på hvor Martin oppholder seg, og om han lever.Kan han ha benyttet et annet etternavn?Har du sjekke emigrantlistene her på DA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Schumann Nicolaisen

Takk for svar!Jeg skal se om jeg får tak i Ole Gamme, det stemmer at han arbeider med emigranter fra Gran.Når jeg gjelder skifter og denslags, mener jeg bestemt at da Julius tok over barndomshjemmet i 1913 var Martin allerede savnet. Jeg skal høre med bestemor, er litt usikker.Jeg har sjekket emigrantlistene for Oslo, og har ikke funnet ham der bortsett fra da han dro over første gang i 1887.Mvh. Mari Nicolaisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Her er det en kandidat på Martin Nelson som ankommer Ellis Island 4. september 1906. Han reiser fra København.

bilete9199.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

HeiFinner en Martin Nelson 40 år , yrke : gullsmed , Amerikansk statsborger , som reiser med SS Oscar II fra København den 23 aug. 1906 og ankommer New York 4 sept. 1906Han oppgir hjemmeadressen sin til : 146 East 28 Street , New York.Vennlig hilsen Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Bengt i Nr. 10 var 5 minutter før meg( så ikke hans innlegg mens jeg satt og skrev mitt )Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Schumann Nicolaisen

Takk for svar!Så vidt meg bekjent var han ikke gullsmed; tror han jobbet i et bakeri en periode mens han var hjemme i Norge. Men ellers stemmer det jo godt med alder og avreise. En god kandidat bare jeg finner ut sikker hva han jobbet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Schumann Nicolaisen

Det ser ikke ut som det er så mange flere enn den som er funnet som passer. Kan noen tyde det som står ved navnet Erik Eriksen i kolonna for om vedkommende skal møte en venn eller familie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Svar på innlegg 14: Det står husband Erik Eriksen, dette da det gjelder den Amanda Eriksen som kommer etter Martin.For denne Martin er det bare oppgitt at han skal 'home' og adressen i NY.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.