Gå til innhold
Arkivverket

[#24999] Nils Kristoffersen Hurum f. 1854 fra Ringen (gnr. 186/35) i Hole


Gjest Heidi Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Karlsen

Søker info om Oskar Nilsen Ringen født 1895. Har funnet han her i folketellingen for 1900. Hans far var Nils Kristoffer Hurum født 1854 og gift med Elise Johannesdatter født 1855-1931. Elise var fra Bakken ved Sælebånn. Jeg kjenner til dere barn, men jeg leter etter deres forfedre. Noen som kan hjelpe meg? På forhånd takk. Jeg har sett i bygdeboken for Hole men klarer ikke å finne tilbake. Jeg er ikke kjent i det området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Karlsen

Takk for hjelpen Berit. Da lurer jeg på hvem som er foreldre til Kristoffer Andersen f. 1814 i Hole og Dorthea Olsdatter f.1827. Jeg har bygdeboken over Hole bind 2, men det er vanskelig å finne frem når man ikke er kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du har jo nå en del gårdsnavn (Ringen, Hurum, Bakken og Strømstad) og de personene som bodde der. Står ingen av disse gårdene i det bindet du har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

Du finner stoff om denne familien i bind 2 av bygdeboka. Ringen som husmannsplass under Hurum, s 366 - og Ringen som eget bruk, s 397-398. Begge steder finner du familien omtalt.Husmannsplassen Strømstad under Svarstad vil bli omtalt i bind 4 av bygdeboka, når den kommer, planlagt utgivelse er før jul 2005.På side 366 finner du også navnet på Nils Kristoffersens mor, og hennes foreldre og søsken vil du finne omtalt i bind 3 av bygdeboka, som utgis senere i høst - de bodde på plassen Åsbakken under Frøyshov. Ved hjelp av opplysningene der vil du kunne komme flere generasjoner tilbake når det gjelder hennes slekt.Med vennlig hilsenOle E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Christoffer Andersen døpt 15-5-1815 i Hole. Foreldre Anders Nielsen og Marie Christofferdtr.Dorthea Olsdtr. døpt 25-1-1829 i Hole. Foreldre Ole Christiansen og Gunnild Thordsdtr. LenkeChristoffer og Dorthea giftet seg i Hole 7-4-1848 med fedre Anders Nielsen og Ole Christiansen. Fra FS/VRI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Karlsen

Takk alle sammen. Da må jeg kanskje gå til innkjøp av alle bindene av bygdebøkene. Jeg har fjernlånt bind nr 2 på biblioteket i Sandefjord. Hvor kan jeg få kjøpt disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Jeg beklager at jeg nok var for rask til å fraskrive Ringennavnet i Bygdebøkene for Hole. I stedet for jeg prøve å gjøre det godt igjen. Som Ole E. Yttri skriver omtales Ringen under Ringen som husmannsplass under Hurum, og Ringen som eget bruk:Ringen gnr. 186/35 Husmannsplassen Ringen lå sør for Rønningen-plassene i Hårumsåsen, og ble i 1907 utskilt fra Ner-Nigarden Hårum. Ved skjøte av 28. mars 1908 ble den solgt for 300 kroner til den tidligere husmannen, jernbanearbeider Nils Kristoffersen Hurum (f. 1854). Han var gift med Elise Johannesdatter (1855-1931) fra Bakken ved Sælabånn. Vi kjenner åtte av deres barn:* Mathilde (f. 1878), g. og bosatt i Hønefoss, én sønn Nils. * Anna (f. 18…), g.m. Kristian Fuglesang, bosatt i Hønefoss, to barn: Kåre og Eilert. * Gunda (f. 1885), i 1900 var hun budeie i Nernigarden, g. Bakken i Brentlær i Åsa, en sønn Ole. * Edvard Nikolai (f. 1887). * Emma Olava (f. 1890), bosatt i Oslo, gift og flere barn. * Margrete (f. 1893). * Oskar Martinius (1895-1975), seinere eier av Ringen, g.m. Ingeborg Fuglerud, en datter (se nedenfor).. * Einar (f. 1899).I juni 1914 ble eiendommen overdratt til sønnen Oskar Nilsen Ringen for 340 kroner, med bruksrett for foreldrene i deres levetid.Oskar Nilsen Ringen (1895-1975) var cellulosearbeider tidlig i 1920-årene, men fikk seinere ansettelse i Buskerud Veivesen som veiarbeider, og en periode var han formann i Trygstad grustak (og pukkverk). Han ble i 1922 gift med Ingeborg Marie Fuglerud (1898-1983) fra Øverskogen i Lier, og de fikk én datter Ester (1926-1951). Oskar hadde fra tidligere en sønn Rolf (f. 1920), som seinere bosatte seg i Østfold (ifølge Karl Frøshaug var han gift/to barn – vet Anne Lise noe om det?) Ester ble gift med Thorleif Solli (1920-1981) fra Røyse, [Redaktøren har fjernet resten av innlegget. Det kan virke uforståelig at vi fjerner informasjon som finnes i trykte bygdebøker, men Digitalarkivet må forholde seg til Datatilsynets regelverk om å ikke publisere søkbar informasjon om nålevende personer på internett.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Karlsen

I følge Anne Lise hadde Rolf bare ett barn. Men du må gjerne skrive til meg privat på heikarls@online.no Hvem er Karl Frøshaug?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Alle opplysninger om Hole er som det burde fremgå, direkte sitat fra Bygdeboken. Forfatteren av denne, Gudmund BakkeHole bør kunne besvare spørsmålene dine:Gudmund Bakke, Hole bibliotek, 3530 Rrøyse 3530 Rrøyse, 32 16 11 35 gudmund.bakke@hole.kommune.no[Redaktøren har fjernet informasjon om nålevende personer]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.