Gå til innhold
Arkivverket

[#25000] Databaseveljaren - ny måte å finna databaser


Gjest Jan Oldervoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Oldervoll

Aase:Det var ein feil som gjorde at kyrkjebøkene for Sogn og Fjordane ikkje kom opp under kvar av kommunane. Men no er den retta.Eg har også gjort eit forsøk på å gjera det klarare kva ein skal trykkja på under val av basar. Problem er at eg sit på ei lynrask linje, noko som fører til at det nye valet eg gjer oppe kjem nesten før eg har trykt i valboksen. Men eg burde hugsa at alle ikkje er så heldige og at det er rimeleg at om ein ventar på at det skal skje noko når ein vel t.d. kommune så er det rimeleg at ein prøver Søk-knappen. Vonar det er litt tydlegare no.Tor:Eg meiner Anette og Bente har ein strategi på Bergen. Men etter mitt syn må alt som gjeld Bergen enten leggjast under ein kommune i Hordaland eller i fylket Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Til Tor Andersen:Vi holder oss ikke til dagens geografi, det er kanskje her problemet ligger. Tidligere hadde vi to geografiske innganger, en for 'dåverande' og en for 'dagens' prestegjeld/kommuneinndeling. I det nye systemet har vi beholdt kun 'dåverande'. Når vi legger ut databaser/sider så ser vi på sokn og prestegjeldsinndeling på det tidspunktet hvor kilden ble laget. Databaser/sider for Bergen fra før 1918 skal under 1301 Bergen og ikke 1201 Bergen.For en god oversikt over kommuner og fylkesinndeling se Dag Juvkam: Historisk oversikt over endringer i kommune- og fylkesinndelingen. Rapporter 99/13. Statistisk sentralbyrå 1999.Vi har også laget en kartdatabase som viser geistlig inndeling i 1922, den kan nok også være til hjelp: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Kyrkjebøker-Sogn-og-Fjordane-problemet er vel dessverre ikkje heilt løyst med dette. No kjem det opp på alle kommunar, også dei som ikkje har data i basen, t.d. Gloppen. Kan de greie den nøtta óg?Uff, eg kjenner meg som eit bortskjemt barn av og til, men som kjent, mykje vil ha meir..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det kan me nok, om me vil. Men vil me? Me har ein del databaser som dekkjer deler av fylke. Eg er ikkje sikker på at me orkar gå inn i kvar av dei, finna ut kva dei verkeleg dekkjer og leggja dette inn i systemet. Kanskje me skal sei at det er i Digitalarkivet som i livet, ofte er det bomturane som er dei mest interssante?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Kloke ord, som vanleg. Men kunne det då t.d. vere ein ide å døype om basen til 'kyrkjebøker for deler av Sogn og Fjordane', så vart det litt lettare å innstille seg på at ikkje alt var der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Personlig har jeg ikke problem med å finne fram i Bergen og/eller Hordaland så dette går mer på hva som er praktisk for de som ikke er like kjent f.eks. utlendinger.FT for Bergen landdistrikt er plassert (som rett er) under Hordaland, men mange vil nok ikke finne den dersom utgangspunktet for letingen er Bergen.Dersom det ikke er mulig å få inn en lenke under to fylker så vil jeg beholde Bergen separat.Et uventet resultat er likevel dette: Bergen\ Alle kommuner gir 87 DB, mens Bergen\ 1301 Bergen gir 90 DB. Jeg har ikke prøvd å finne forskjellen, men kan ikke se at dette er logisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Tor Andersen

Annette (27): 'Databaser/sider for Bergen fra før 1918 skal under 1301 Bergen og ikke 1201 Bergen'. Ref også LenkeValget Hordaland \ 1201 Bergen gir 32 filer. Av disse er det vel et fåtall som angår 1201 Bergen etter def. gitt over? FT 1875 er helt klart feilplassert.Siste spørsmål i (31) er fortsatt aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Odd Slaattelid

Hei! Er nybyrjar i bruk av DA. For kvart namn vert det nytta alle mulege forkortinger. Nokre kan ein forstå, fleire ikkje. Døme: Årsak = a.???. Finst det forklåringar nokon stad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Dei fleste databasane har ei dokumentasjonslenke. Prøv den. For folketeljingane finn du elles ei rekke lenke på inngangssida, mellom anna ei som fortel deg om forkortingar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Odd Magne Tolstadløkken

Hei.Har eit spørsmål når det gjelder forkortning.hva betyr det når det står Fm? S= sønn,ug= ugift osv. På førehand takk. mvh Odd M Tolstadløkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Kurt Østbye

Hva betyr 'stjernene' som står bak nedenstående to navn? Manntal 1701 for Nordre Bergenhus amt Namn Alder Stilling Opphaldstad Gard Sokn Prestegjeld 859 Colben Jonsen 40 t Viig Wiig Holmedals 860 Johanes Rog.sen 54 o Viig Wiig Holmedals 861 Niels Johansen 26 t Viig Wiig Holmedals 862 Knud Gundersen 60 o Viig Wiig Holmedals 863 Gunder Knudsen* 31 s Viig Wiig Holmedals 864 Gregoris Knudsen* 2 s Viig Wiig Holmedals 865 Johanes Knudsen 18 t Viig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det betyr som regel at ordet før stjerna (her: Knudsen) ikke står i originalkilden, men er tilføyd av registratoren ut fra sammenhengen, med den hensikt å gjøre søk i materialet enklere.'s' står i kilden for sønn, så registratoren har tenkt seg at Gunder og Gregoris er sønner av den foran nevnte Knud Gundersen, noe som ganske sikkert er riktig. Men hva om kilden har vært upresis, f.eks. ved at den ikke har skilt mellom sønner, stesønner og fostersønner, men kalt alle for sønner? I teorien kan derfor 'stjernekonstruksjonen' være feil, og muligheten for slikt bør man være oppmerksom på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Takk for interessant svar Kristian! I dette tilfellet kan det vel også tenkes at Gregoris er sønnen til Gunder Knudsen (31 år), og dermed sønnesønn av Knud Gundersen (60 år) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Jan Berner

Hjälper en god vän här på Brännö i Göteborgs södra skärgård med hans anor. Hans farfar Andreas Hansen från Porsgrunn, född 1853-06-20, gifte sig 1887-11-16 med Britta Andersdotter från Köpstadsö. Andreas omkom på Biscaya 1889 ('med man och allt'..) Har inte fler uppgifter, går det att få fram något om Andreas anor? Mycket tacksam för svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Stian Bjørnø Kjendal

Hei!Ved å velge Telemark og så Skåtøy kommune så fikk jeg opp denne :Skattelister, skattemanntalet 1519 -------------------------------------------------------------------------------- Skattemanntalet 1519 for NordhordlandTrolig en feil.........Ellers så er jeg strålende fornøyd med deres tjenester!MvhPer Stian B. Kjendal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Helge Johansson

Söker efter August Leonard Björk f i Tossene (Sverige) ca 1865, inflyttad till Norge ca 1890. Bodde 1900 i Askim och arbetade som kanalarbetare. Eftersom han rymde till Norge och kvarlämnade fru o barn i Sverige, vill jag gärna veta var han fanns efter 1890 och när han dog och också var i Norge man kan finna hans grav. Kanske har han ytterligare barn i Norge och det vore morro att få träffa dem i så fall. Tack på förhand Hälsn Helge J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Jan Oldervoll

Inderst kan vel lettast omsetjast med hybelboar.Elles er systemet hos oss slik at du helst ikkje bør leggja eit nytt tema inn som eit innlegg i eit eksisterande. Det fører til at tittelen i temalista blir misvisande.Du bør oppretta eit nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.